اخبار داغ

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اعلام کرد:

تعریف ۳ هزار و ۴۲۲ پروژه در سامانه طرح تاپ/ تحقق ۶۰ درصدی ثبت‌نام بنگاه ها در طرح تاپ معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: هدف گذاری برای ثبت نام تعداد ۸ هزار و ۵۸۹ پروژه در طرح تاپ بوده است که تاکنون ۳ هزار و ۴۲۲ […]

اشتراک گذاری
04 تیر 1399
107 بازدید
کد مطلب : 1964

تعریف ۳ هزار و ۴۲۲ پروژه در سامانه طرح تاپ/ تحقق ۶۰ درصدی ثبت‌نام بنگاه ها در طرح تاپ

تعریف ۳ هزار و ۴۲۲ پروژه در سامانه طرح تاپ/ تحقق 60 درصدی ثبت‌نام بنگاه ها در طرح تاپ

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: هدف گذاری برای ثبت نام تعداد ۸ هزار و ۵۸۹ پروژه در طرح تاپ بوده است که تاکنون ۳ هزار و ۴۲۲ پروژه در سامانه طرح تاپ، ثبت نام شده است

برات قبادیان با بیان این مطلب، افزود: معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت چهار حوزه تخصصی دارد و دانشگاه صنایع و‌ معادن هم زیر نظر این معاونت است.

وی ادامه داد: دفتر آموزش و پژوهش، دفتر مالکیت صنعتی، دفتر توسعه و‌ کاربرد فناوری اطلاعات و‌ مرکز توسعه و فناوری صنایع پیشرفته چهار دفتر ذیل این معاونت هستند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت توسعه بدون علم و‌ توسعه بدون فناوری و‌ دانشگاه را بدون مفهوم دانست و گفت: محور توسعه انسان است و انسان باید توسعه گر باشد و برای توسعه در دنیا تنها آموزش مطرح نیست چراکه توسعه فناوری و پژوهش هم مطرح است، پس دانشگاه های نسل دوم که در حوزه آموزش و پژوهش همزمان کار کنند به وجود آمدند.

قبادیان با اعلام اینکه دانشگاه های کارآفرینانه نسل سوم و دانشگاه های ماموریت گرا نیز نسل چهارم هستند، اضافه کرد: سیاست‌های کلان در بحث آموزش، پژوهش و ‌فناوری را این معاونت در وزارت صمت جلو میبرد، در کنار این ماموریت پروژه های فناورانه را در دو بخش رسوخ و‌ نفوذ فناوری و بهره وری مطرح کردیم.

وی در خصوص انقلاب چهارم صنعتی نیز افزود: انقلاب چهارم صنعتی برای آینده کشور بسیار حیاتی است و در همین راستا ایجاد و ترویج فرهنگ مربوط به تحولات آینده صنعتی را دنبال می کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در سه سال گذشته تولید محصولات بومی را دنبال کردیم، پروژه های رونق تولید را در سال گذشته در دستور کار داشتیم و پروژه های امسال در راستای جهش تولید است.

اجرای مدل‌های چرخه بهره وری در بخش صمت را در دستور کار داریم

قبادیان با اعلام اینکه اجرای مدل های چرخه بهره وری در بخش صمت را در دستور کار داریم، بیان کرد: در ۲۰ بنگاه بزرگ صنعتی این پروژه را دنبال می‌کنیم.

طرح تاپ در سال ۹۹ به صورت وسیع در حال اجرا است

وی همچنین افزود: طرح ملی توانمندسازی تولید و‌ توسعه اشتغال پایدار( تاپ) از سال ۹۷ شروع شده، در سال ۹۸ آزمایشی( پایلوت) دنبال شده و در سال ۹۹ به صورت وسیع در حال اجرا است و تحقق شعار ارتباط صنعت با دانشگاه با اجرای طرح ملی تاپ دنبال می شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت رفع موانع و‌ مشکلات موجود فناورانه و علمی و بهره گیری از ظرفیتهای علمی و‌ فناورانه دانشگاه در بخشهای اساتید تاپ و دانشجویان تاپ از اهداف طرح تاپ دانست و گفت: در راستای طرح تاپ، پایان نامه و رساله ها در راستای رفع نیازها و ماموریت های بخش به حرکت در می آیند.

قبادیان ادامه داد: به کارگیری دانشجویانی که در راستای طرح تاپ با یک بنگاه همکاری فناورانه و علمی دارند در همان بنگاه، از اهداف طرح تاپ است و ظرفیت سازی اشتغال با ایجاد ارزش افزوده در بخش صنعت از اهم اهداف طرح تاپ است.

تحقق ۶۰ درصدی ثبت‌نام بنگاه ها در سامانه طرح تاپ

وی در خصوص آمارهای این حوزه اضافه کرد: هدفگذاری برای ثبت نام ۱۷ هزار و ۱۷۷ بنگاه صنعتی، معدنی و‌ تجاری در طرح تاپ انجام شد که تاکنون ۱۰ هزار و ۳۰۰ بنگاه ثبت نام کرده اند که ۶۰ درصد اهداف محقق شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت همچنین اضافه کرد: تاکنون ۵۱۱ دانشجو، ۵۳۳ استاد و ۱۳۶ سرباز در سامانه طرح تاپ ثبت نام نموده اند و مجوز برای بکارگیری ۲۰۰ سرباز نخبه در بخش صنعت، معدن و‌ تجارت را در چارچوب طرح سرباز تاپ از ستاد کل نیروهای مسلح گرفته ایم.

قبادیان ادامه داد: بومی سازی فناوری از پروژه های بسیار مهمی است که از دو سال گذشته این پروژه را دنبال کرده ایم و وزارت صمت تصمیم به بومی سازی محصولات وارداتی گرفته است.

وی گفت: وزارت صمت از دو سال پیش ۱۴۰۶ محصول را برای بومی سازی و کاهش ارزبری و قطع وابستگی هدفگذاری کرده است و نزدیک به ۲۰۰ طرح ملی بزرگ با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری عمدتا با فناوری های داخل را در دستور اجرا و تکمیل دارد و هر هفته چند طرح بزرگ را در قالب پویش تولید، تداوم امید مورد بهره برداری قرار می دهد.

سامانه ای تقاضا محور برای ثبت نام کارآموزان راه اندازی کردیم

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت، اضافه کرد: تفاهم نامه ای با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای استفاده از اساتید و دانشجویان در طرح تاپ داشته ایم و موضوع کارآموزی دانشجویان با تفاهم نامه ای با وزارت علوم و راه اندازی یک سامانه تقاضا محور برای به کارگیری دانشجویان کارآموز در مقطع کاردانی به کارشناسی اجرایی شده است.

قبادیان ادامه داد: کرونا روی اجرای طرح دانشجو تاپ و استاد تاپ تاثیری نداشته است، استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در دوران قرنطینه و‌ کرونا به کمک طرح تاپ آمده است.

وی گفت: طرح کارورزی مخصوص فارغ التحصیلانی است که سربازی رفته اند و‌ اکنون دنبال شغل می گردند، ارایه مهارتهای لازم به این قشر برای ورود به بازار کار در این طرح دنبال می شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در بخش دیگری بیان کرد: جلسه مشترکی میان وزارت صمت و‌ معاونت علمی،فناوری ریاست جمهوری انجام شد، آقای مدرس خیابانی برای همگرایی دستگاه های زیرمجموعه داخل وزارتخانه و بیرون از وزارتخانه در راستای فناوری های نوین حرکت خوبی را آغاز کرد.

قبادیان گفت: استخراج نیازهای فناورانه کشور و‌ معرفی به شرکتهای فناور برای برآورده کردن این نیازها در داخل را دنبال می کنیم و در حوزه طرح تاپ رابطه تنگاتنگی با وزارت علوم داریم، در بدنه وزارت علوم نیز معاونت آموزش، پژوهش و‌ فناوری وجود دارد که برخی نامه ها را با دو امضا بصورت مشترک با این معاونت می زنیم.

۱۱ میلیون نفر ساعت در سال آموزش داشته ایم

وی ادامه داد: ۱۱ میلیون نفر ساعت در سال آموزش داشته ایم، معاونت آموزش، پژوهش و فناوری مدیریت این موضوع را با استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی انجام می دهد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت افزود: در پروژه بومی سازی فناوری که در سال ۹۸ اجرا شد با وزارت علوم وارد تعامل شدیم، وزارت علوم با دعوت از ۲۰ پژوهشگاه و مرکز پژوهشی برتر در همایشی با دعوت از پژوهشگران در این موضوع به ما کمک کرد.

قبادیان در پایان تصریح کرد: در هفته ملی پژوهش سال گذشته از شرکتهای خواستیم تا نمونه محصول مورد نیاز خود را به همراه شناسنامه محصول در نمایشگاه عرضه کنند تا شرکتهای دانش بنیان بتوانند این محصولات را بومی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *