اخبار داغ

تداوم روند کاهش سهم نفت در سبد انرژی جهان

بی‌پی در تازه‌ترین گزارش بررسی آماری سالانه خود اعلام کرد که سهم نفت خام از سبد انرژی جهان در سال ۲۰۱۹ با افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر باز هم کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، براساس برآوردهای شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی)، سهم نفت از سبد انرژی جهان در سال گذشته همچنان روندی کاهشی داشته، این در […]

اشتراک گذاری
01 تیر 1399
97 بازدید
کد مطلب : 1825

بی‌پی در تازه‌ترین گزارش بررسی آماری سالانه خود اعلام کرد که سهم نفت خام از سبد انرژی جهان در سال ۲۰۱۹ با افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر باز هم کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، براساس برآوردهای شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی)، سهم نفت از سبد انرژی جهان در سال گذشته همچنان روندی کاهشی داشته، این در حالی است که با وجود افزایش تاریخی نقش گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر در این سبد، نفت هنوز هم به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل تأمین انرژی اولیه باقی ماند.

بررسی سالانه انرژی جهان توسط بی‌پی نشان داد تسلط نفت بر مصرف انرژی جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۳۳.۱ درصد رسید، این  در حالی است که مصرف گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر به ترتیب ۲۴.۲ درصد و پنج درصد افزایش یافت.

براساس این داده‌ها، افزایش سهم انرژی تجدیدپذیر، بیش از ۴۰ درصد از رشد انرژی جهان را در سال گذشته به خود اختصاص داد.

در نتیجه، انرژی تجدیدپذیر، از انرژی هسته‌ای که ۴.۳ درصد از سبد انرژی را  تشکیل می‌دهد، پیشی گرفت.

مصرف گاز طبیعی نیز ۷۸ میلیارد مترمکعب یا ۲ درصد افزایش یافت که علت آن صادرات گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) از ایالات متحده آمریکا بود.

براساس داده‌های بی‌پی، سهم نفت از سبد انرژی جهان، پس از رسیدن به اوج در سال ۱۹۷۳ میلادی که ۵۰ درصد از سبد نفتی انرژی را به خود اختصاص داد، طی چهار دهه گذشته همواره کاهشی بوده است.

اما تغییر روند مصرف زغال‌سنگ و حرکت به سمت گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر سبب شد سهم زغال‌سنگ از انرژی اولیه پارسال به پایین‌ترین سطح خود در ۱۶ سال گذشته و به ۲۷ درصد برسد.

با وجود روند نزولی مصرف زغال‌سنگ در سال ۲۰۱۹، بی‌پی اعلام کرد که زغال‌سنگ هنوز بزرگ‌ترین منبع تولید برق است و بیش از ۳۶ درصد برق جهان از زغال سنگ تولید می‌شود، این در حالی است که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق ۱۰ درصد بود.

به‌طور کلی، این گزارش نشان می‌دهد مصرف انرژی اولیه جهان در سال ۲۰۱۹،  ۱.۳ درصد افزایش یافته است که کمتر از نیمی از مقدار افزایش سال گذشته بود.

چین همچنان محرک اصلی رشد تقاضای انرژی جهان بود و بیش از سه چهارم کل مصرف خالص جهانی را به خود اختصاص داد، این در حالی است که ایالات متحده و آلمان بیشترین کاهش تقاضای انرژی را داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *