اخبار داغ

فعالیت گسل “لار”مسبب زوج زلزله‌ استان فارس/ انتظار تخریب سازه‌ها در زلزله فارس

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در زلزله ۵.۷ بیرم استان فارس انتظار تخریب سازه‌ها را داشتیم،‌ گفت: بررسی‌های اولیه ما حکایت از ترک خوردگی برخی از خانه‌های قدیمی در این منطقه دارد و این امر نشان می‌دهد که با ساخت سازه‌های مرغوب می‌توان چهره وحشتناک زلزله را تغییر […]

اشتراک گذاری
21 خرداد 1399
78 بازدید
کد مطلب : 1579

فعالیت گسل "لار"مسبب زوج زلزله‌ استان فارس/ انتظار تخریب سازه‌ها در زلزله فارس

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در زلزله ۵.۷ بیرم استان فارس انتظار تخریب سازه‌ها را داشتیم،‌ گفت: بررسی‌های اولیه ما حکایت از ترک خوردگی برخی از خانه‌های قدیمی در این منطقه دارد و این امر نشان می‌دهد که با ساخت سازه‌های مرغوب می‌توان چهره وحشتناک زلزله را تغییر داد.

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زوج زلزله‌های بیرَم استان در شب گذشته سه شنبه، ۲۰ خرداد ماه با بیان اینکه این زلزله‌ها در مرز جنوبی استان فارس رخ داده است، اظهار کرد: پس از زلزله “خانه‌زینان” که در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب شیراز رخ داد، طی چند ماه گذشته در غرب و جنوب شرقی استان فارس زلزله‌های متعددی رخ داد و لرزه‌خیزی این منطقه را به ما گوشرد کرد.

وی ادامه داد: این منطقه دارای گسل‌های ممتدی است که در امتداد چین خوردگی‌های زاگرس قرار دارند و دارای جهت شمال غرب- جنوبی شرقی هستند و گسل‌های لرزه‌زای “سروستان” و “سبزواران” به سمت شیراز قرار دارند.

۱۷۰۰ زلزله بالای چهار طی ۱۴ سال

بیت‌اللهی نزدیکترین گسل به زوج زلزله‌های شب گذشته استان فارس را امتداد گسل “لار” دانست و خاطر نشان کرد: این گسل در ۲۲ کیلومتری بیرَم قرار دارد و در رومرکز این زلزله‌ها طی ۱۴ سال ۱۷۰۰ زلزله با بزرگای ۲.۵ به بالا رخ داده و این عدد نشان دهنده که منطقه لرزه‌خیزی بالای این منطقه است.

به گفته وی در این بازه زمانی کوتاه ۱۴ ساله، از تعداد ۱۷۰۰ زلزله تعداد ۱۱ زمینلرزه با بزرگای ۵ تا ۵.۸ و ۱۱۰ زلزله با بزرگای ۴ تا ۵ بوده و به گونه‌ای تاثیرگذار است که ساکنان منطقه این زمینلرزه‌ها را احساس کرده‌اند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،اضافه کرد: علاوه بر وجود گسل‌های متعدد در این منطقه،‌ در مناطقی چون روستای “خلیلی” (از روستاهای شهرستان لار) مخازن گاز وجود دارد که این منطقه نزدیک رومرکز زلزله شب گذشته است، از این رو باید به این منطقه از لحاظ ایمنی مخازن و تاسیسات گازی توجه شود.

تغییر تصویر وحشتناک زلزله

وی با تاکید بر اینکه رومرکز زلزله ۲۰ خرداد ماه حدود ۲۳۰ کیلومتر جنوب شرقی قرار دارد، گفت: در زلزله دوم این منطقه با بزرگای ۵.۷ انتظار وارد شدن خسارات قابل توجه به خانه‌های سنگ‌چین شده و خشت و گلی داشتیم ولی خوشبختانه بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده حدود ۵۰ واحد خانه‌های قدیمی بر اثر شتاب زلزله دچار ترک‌خوردگی شدند و بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد اغلب واحدهای مسکونی به دلیل آنکه مردم توانایی مالی مناسبی دارند، خانه‌های اسکلت ساز و نوساز ساخته‌اند و این امر نشان می‌دهد که با ساخت و سازهای مناسب به چه میزان آسیب‌های ناشی از زلزله را کاهش دهیم.

بیت‌اللهی، اضافه کرد: زلزله ۵.۷ و آسیب جزیی وارد شده به سازه‌ها تصویر وحشتناک زلزله را تغییر داده است.

وی  در پایان گفت: در حدود ۱۹ پارچه آبادی چون “خلیلی”، “بشیر آباد”، “لب‌شکن” و “حسین‌آباد” در محدوده شدت ۶ زمینلرزه واقع هستند و احتمال داده می‌شود که خانه‌های نامرغوب در زلزله‌ها آسیب پذیر باشند و در محدوده ۲۰ کیلومتری زلزله لار حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت در ۳ هزار واحد روستایی زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *