اخبار داغ

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب: گام های ارزشمندی در جهت حفظ میراث تاریخی صنعت نفت برداشته ایم/ تلمبه خانه دارخوین از مظاهر ارزشمند میراثی در استان است

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: پتانسیل ویژه ای در مناطق نفت خیز جنوب وجود دارد که می تواند به عنوان میراث فرهنگی هویت ساز برای آینده صنعت کشور تلقی شود. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، هادی میرزایی مدیر کل موزه‌های کشور در نشستی صمیمانه با علیرضا […]

اشتراک گذاری
23 اسفند 1402
238 بازدید
کد مطلب : 158285
مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: پتانسیل ویژه ای در مناطق نفت خیز جنوب وجود دارد که می تواند به عنوان میراث فرهنگی هویت ساز برای آینده صنعت کشور تلقی شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، هادی میرزایی مدیر کل موزه‌های کشور در نشستی صمیمانه با علیرضا دانشی مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دیدار و گفت و گو کرد.

در ابتدای این دیدار مهندس علیرضا دانشی با اشاره به اهتمام مدیران این شرکت به مسئله فرهنگ و تاریخ اظهار داشت: واژگانی در مناطق نفت خیز جنوب مبنی بر حفظ میراث فرهنگی در دولت سیزدهم آغاز شد که دارای گستردگی‌های ویژه است. به مراتب در این شرکت با برگزاری نمایشگاه موزه و اسناد تاریخی سعی کردیم تا گام‌ های موثری در جهت حفظ اشیاء و اسناد تاریخی صنعت نفت جنوب برداریم.

مهندس دانشی با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب افزون بر فعالیت‌های فنی و تخصصی در جبهه حفظ میراث فرهنگی نیز می جنگد، بیان داشت: پتانسیل ویژه ای در مناطق نفت خیز جنوب وجود دارد که می تواند به عنوان میراث فرهنگی هویت ساز برای آینده مجموعه صنعت کشور تلقی شود.

وی تلمبه‌خانه دارخوین را یکی از مظاهر ارزشمند میراث تاریخی در استان دانست و ضمن تأکید بر ضرورت حفظ آن به عنوان اثری ملی عنوان داشت: ۵ شرکت بهره بردار تابعه مناطق نفت خیز جنوب در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می کنند که گوشه ای اندک از آن در نخستین نمایشگاه موزه‌ها قابل مشاهده است.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه نیازمند گام‌های اساسی در راستای مرمت میراث فرهنگی هستیم، افزود: بازدیدهای میراث فرهنگی را در مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های پنج‌گانه شکل خواهیم داد.

دانشی بر ضرورت معرفی و مشاهده میراث تاریخی از سوی مردم در محیط‌های پیرامونی نفت تأکید کرد و ادامه داد: ضبط، حفظ، مرمت و برنامه‌ریزی برای ابنیه تاریخی می توانند از دو منظر ثروت‌ساز باشد؛ نخست اینکه بناهای تمدنی به عنوان ثروتی برای آیندگان حفظ خواهند شد و دوم آنکه آثار معنوی در جامعه برجای خواهد گذاشت چرا که دوره تطوری نفت شنیدنی و دیدنی است.

وی با اشاره به اینکه در وزارت میراث فرهنگی نیازمند گفتمان حوزه انرژی هستیم، خاطرنشان کرد: تشکیل گفتمان میراث فرهنگی در حوزه انرژی افزون بر معرفی میراث تاریخی به مردم می تواند زمینه ساز اقدامات مثبتی در مباحث توریستی و گردشگری باشد.

در ادامه مدیر کل موزه‌های کشور به اهتمام و نگاه وزارت نفت بر حفظ میراث تاریخی اشاره کرد و ابراز داشت: هدف از ایجاد موزه‌ها، آموزش و آگاهی‌بخشی به نسل‌های آینده است هرچند که سعی بر این  است که موزه‌ها باید به روش‌های هنری و مخاطب محور طراحی شوند تا تعداد بازدیدکنندگان آن‌ها افزایش یابد.

میرزایی با تأکید بر اهمیت تحول در مفهوم موزه‌ها، بیان داشت: نیازمند ساختاری هستیم که با رویکرد نوین افزون بر ارزش‌های تاریخی، اندیشه‌ها و دانش را به نمایش بگذارد زیرا موزه‌ها باید عبرت و درسی برای آیندگان باشند، نه اینکه به فضایی برای نگهداری اشیاء مبدل شود.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌های گردشگری مانند تورهای تاریخی می‌توانند در تعریف صحیح مناطق نفت خیز به عنوان مبدا تحولات تاریخی و صنعتی، نقش بسزایی ایفا کنند از آبادان به عنوان پایتخت صنعت نفت و پالایشگاه‌ها تا نقش مردم خوزستان در اتصال به مقاومت و پایداری، همه باید در چارچوب یک موزه منطقه‌ای به نمایش درآید.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *