اخبار داغ
مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل خبر داد:

خرید بیش از ۲۷۳ هزار تن گندم در استان اردبیل

تجهیز نیوز | به گزارش تایماز نیوز / علی نوبخت با اشاره به روند افزایشی خرید گندم از گندم‌کاران استان اردبیل در پنج سال اخیر گفت: خرید گندم در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۹۷ هزار تن ، سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۱۲ هزار تن ، سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۶۹ هزار تن ، سال ۱۴۰۱ […]

اشتراک گذاری
15 مهر 1402
418 بازدید
کد مطلب : 157262

تجهیز نیوز | به گزارش تایماز نیوز / علی نوبخت با اشاره به روند افزایشی خرید گندم از گندم‌کاران استان اردبیل در پنج سال اخیر گفت: خرید گندم در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۹۷ هزار تن ، سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۱۲ هزار تن ، سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۶۹ هزار تن ، سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۵۲ هزار تن و امسال هم از اول برداشت تاکنون ۲۷۳ هزار و ۸۰۰ تن از کشاورزان استان ثبت شده است.

 

وی درباره زمان پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان اردبیل افزود: تاکنون بالغ بر ۲۷ هزار و ۱۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران این استان پرداخت شده و بقیه مطالبات هم تا پایان مهرماه به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

 

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل درباره پرداخت ما به تفاوت بهای گندم تصریح کرد: کشاورزانی که تا پنجم تیرماه گندم خود را ضمن ثبت در سامانه تحویل مراکز خرید داده‌اند، بهای گندم خود را با قیمت ۱۰۵ هزار ریال دریافت کردند و ما به‌ تفاوت آن را هم به‌زودی دریافت خواهند کرد.

 

وی اظهار کرد: قیمت تضمینی گندم ۱۵۰ هزار ریال با محاسبه ۱۲ درصد رطوبت و چهار درصد افت مفید از سوی دولت تعیین شده که بنا به اعلام وزرات جهاد کشاورزی این مبلغ قابل تغییر و افزایش است.

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با اشاره به وقوع خشکسالی در استان طی سال‌های اخیر گفت: اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

 

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

 

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

 

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

 

امسال محصول گندم در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و گندم، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

 

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال اخیر میزان تولید گندم در این بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

(ایرنا)

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *