اخبار داغ

مصاحبه اختصاصی با دکتر مسعود مروّتی کارشناس امور بانکی، بنیان گذار و مدیرعامل باشگاه نواندیشان فردای روشن

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از پایگاه خبری کلام قلم، خبرنگار رسانه سرکار خانم دکتر ملیکا ملک آرا ، گفتگویی اختصاصی با کارشناس امور بانکی، مشاور کسب و کار، بنیان گذار و مدیرعامل باشگاه نواندیشان فردای روشن جناب آقای دکتر مسعود مروتی انجام داده اند که در ادامه تقدیم نگاه سبز شما می شود. ملک آرا: جناب دکتر مروتی به […]

اشتراک گذاری
01 شهریور 1402
109 بازدید
کد مطلب : 156084

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از پایگاه خبری کلام قلم، خبرنگار رسانه سرکار خانم دکتر ملیکا ملک آرا ، گفتگویی اختصاصی با کارشناس امور بانکی، مشاور کسب و کار، بنیان گذار و مدیرعامل باشگاه نواندیشان فردای روشن جناب آقای دکتر مسعود مروتی انجام داده اند که در ادامه تقدیم نگاه سبز شما می شود.

ملک آرا: جناب دکتر مروتی به عنوان نخستین سوال لطفا ابتدا، خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید و از تجارب و سوابق شغلی تان برای ما بگویید.

مروتی: به نام خدا. عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما و همه مخاطبان وزین و فهیم تان. بنده مسعود مروتی هستم. دانش آموخته کارشناسی اقتصاد بازرگانی و همچنین فارغ التحصیل رشته مدیریت کسب و کار(MBA) و نیز دارای مدرک دکترای مدیریت عالی کسب و کار(DBA) از دانشگاه تهران می باشم. جهت استحضار همه مخاطبان محترم عرض می کنم که بنده مدت ۳۰ سال در شبکه بانکی و در کسوت کارمند، معاون داویر حسابداری، کمک کارشناس مالی، کارشناس مالی، معاون اداره حسابداری مالی، معاون اداره سهام و امور مجامع، معاون منطقه غرب تهران(سرپرستی غرب تهران)، سرپرست اداره کل و همچنین مدت ۳ سال در وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان مدیر کل بانک و بیمه و همچنین مدرس دروس بانکداری داخلی ۱ و ۲ و درس بودجه بندی و ICDL و سیستم مالی بوده ام. در اواخر خدمت به دعوت مدیرعامل محترم بانک قرض الحسنه مهر ایران تحت عنوان مسئول مالی بانک، مامور به خدمت شدم. از عناوین شغلی دیگر صرف نظر می کنم، چون در این مقال به طول می انجامد و چه بسا از حوصله مخاطبان محترم خارج باشد.

به اجمال عرض کنم که عضویت در مجامع مختلف از جمله: کمیسیون معاملات بانک، کمیسیون بازرسی بانک، نماینده تام اختیار مدیرعامل در کمیسیون های مختلف، نماینده مدیرکل بانک و بیمه به عنوان بررسی تسهیلات زودبازده ۱۲ استان در کشور و… داشتم. طول خدمت پر است از تجارب و خاطره های به یاد ماندنی. یک کارمند در ابتدای ورود به سازمان خالی از هرگونه تجربه و مهارت است، ولی در زمان بازنشستگی کوله باری از تجربه را با خود حمل می کند و به نظر بنده تمام تجارب و مهارت ها در این یک بیت نهفته است:

مشکلی را گر گذاری پشت سر                                                  تجربه آید به کارت ای پسر

ملک آرا: طی سالها تجربه شغلی با چه شرایط سختی در کارتان مواجه بوده اید که آن را به نتایج مثبتی تبدیل کرده اید؟

مروتی: شیوه و رش کارها در گذشته و حال بسیار فرق کرده و حتی برای رسیدن به محل کار بید با مشقت و به سختی خود را به محل کار می رساندیم و وسایط نقلیه عمومی بسیار کم و به تعداد مورد نیاز جامعه نبود. کار در شعب بانکها کاملا به صورت دستی انجام می گرفت و صف های طویل در شعب بانکها گاها منجر به نزاع و ناراحتی برای مشتریان و حتی کارکنان بانکها می شد. موضوع پول رسانی در طول روز برای برخی از شعب معمولا چند بار در روز صورت می گرفت و در این خصوص به دلیل عدم تجهیز شعب به دوربین های مداربسته و لوازم پیشگیرانه دیگر، متاسفانه شعب یا اتومبیل های پول رسان، دچار سرقت تسط سارقان مسلح می شدند که گاهی صدمات و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. پول شماری در بانکها به صورت دستی انجام می شد، اما به دلیل رودررویی مشتریان با کارکنان و با وجود مشکلات، کار در شعب بسیار دلچسب بود و کارکنان با شادابی تمام هر روز جهت خدمت رسانی به  مردم در محل کار حاضر می شدند. ورود کامپیوتر به بانکها تاثیر بسزایی در کاهش تعداد نیروی کار و تعداد شعب بانکها داشت و هزینه های بانکها باتوجه به این موضوع در بخش هایی کاهش و در بخش هایی نیز افزایش یافت و دستگاه پول شمار جایگزین شمارش دستی پول در شعب شد. مراجعه مشتریان به شعب کم شد و هر فردی که به علم کامپیوتر واقف بود، به راحتی از منزل با وسایل ارتباطی تا حدودی کار بانکی خود را انجام می داد. اگر اغراق نکرده باشم با ظهور اتوماسیون و موبایل بانک و … بیشترین تغییر در صنعت بانکداری رخ داد و امروزه بانکداری سنتی جای خود را به بانکداری الکترونیک و نئو بانک داده است. در یک کلام بانکداری داخلی و بانکداری بین الملل دچار تغییرات اساسی شده است و سرعت، دقت و مهارت در بانکها تخصصی شده و نیازمند آموزش مداوم کارکنان بانکها می باشد.

ملک آرا: چگونه می توان ارتباط تنگاتنگ و بیشتری بین دانشگاه و صنعت برقرار کرد؟

مروتی: سوال بسیار خوبی است. من اعتقاد دارم که دانشگاه و صنعت و از طرفی دولت، سه ضلع مثلثی هستند که هر سه باید با هم حرکت کنند. البیته در این بین، نقش جامعه بسیار مهم است و باید پذیرای این همبستگی و همکاری بین این سه رشته ای که وظایفی مانند DNA دارند، باشد. هر تغییر و تحولی مستلزم صرف وقت و هزینه است. اما خدا را شاکریم این همبستگی از سال های پیش در جامعه ما جاری بوده و با توجه به توان مالی دولت نیز حمایت هایی شده است. اگر جامعه آماده باشد، این ارتباط می تواند به جلو پیش برود. اگر جامعه را نبینیم، مسیر توسعه با مشکل مواجه خواهد شد؛ بنابراین باید این اتفاق بیفتد. اما با توجه به تغییراتی که در پاسخ به سوال قبل هم توضیح دادم، اگر دانشگاه ها، صنعت و دولت ما در گذشته زندگی کنند با توانمندی های گذشته نمی توان موضوعات امروز را حل و چالش ها را برطرف کرد. سیاست های درست، افراد شایسته و لایق، شایسته سالاری، جانشین پروری، فرهنگ سازمانی و عوامل دیگری در ایجاد این ارتباط دخیل هستند.

ملک آرا: از نظر شما چه تیپ افراد و شخصیت هایی مناسب شغل های بانکداری و امور مالی هستند؟

مروتی: کارمند بانک که به آن متصدی امور بانکی یا تحویلدار نیز گفته می شود، از افراد اصلی هر شعبه است که ارتباط دائم و مستقیم با مشتریان بانک دارد. به عبارتی معمولا وقتی مشتری وارد بانک می شود، اولین فردی که با او برخورد دارد، کارمند بانک است. پس به دانش و مهارت هایی همچون؛ مهارت های ارتباطی خوب، دقت و تمرکز، آگاهی از قوانین مالی و بانکی، مهارت ریاضی و محاسبه، همکاری و هماهنگی با سایر کارکنان، مهارت کار با کامپیوتر و آشنایی با فناوری اطلاعات و … نیاز دارد.

ملک آرا: از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار دادید، بسیار متشکریم. در پایان اگر نکته و یا موضوعی مانده، برای خوانندگان بفرمایید.

مروتی: از دعوت شما بسیار سپاسگزارم. این فرصت خوبی بود که شاید توانسته باشم قدردان اندکی از زحمات کارکنان صدیق و شریف بانکها باشم. زیرا اولین شرط کارمند بانک بودن، رازداری است. همچنین مرتب بودن، قابل اعتماد بودن، درستکاری و بسیاری فاکتورهای خوب دیگر از خصایص کارکنان بانک هاست. اگر فردی دارای این خصوصیات اخلاقی باشد، برای ورود به شغل بانکداری نباید هیچ شکی داشته باشند. اما سخن آخر برای آشنایی بیشتر خوانندگان محترم در خصوص تجهیز منابع و تخصیص مصاف بانکها، همچنین املاک مازاد، قیمت تمام شده پول، کفایت سرمایه بانکها، پایه سرمایه نسبت به هزینه ها و درآمدهاست. البته بسیاری مباحث دیگر که بحث های تخصصی است و بنده به خودم اجازه ندادم به دلیل سنگینی مباحث، سخنی در اینجا به میان آورم.  بسیاری موضوعات دیگر وجود دارد که می توان ساعتها و در اندازه چند ترم درس آکادمیک به این موارد ورود پیدا کرد. از حسن توجه شما سپاسگزارم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *