اخبار داغ

حمله طبیعت خشمگین به صنعت گردشگری اروپا

یک رسانه غربی در مطلبی به این مسئله پرداخت که موج گرمای کم سابقه و آتش‌سوزی‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی بخصوص در کشورهای جنوب اروپا خطری برای مناطق گردشگری این کشورها در سواحل مدیترانه محسوب شده و می‌تواند میزان محبوبیت این مقاصد سفر را کاهش دهد.  روزنامه هندلزبلات آلمان در گزارشی به عواقب […]

اشتراک گذاری
01 شهریور 1402
375 بازدید
کد مطلب : 156209

یک رسانه غربی در مطلبی به این مسئله پرداخت که موج گرمای کم سابقه و آتش‌سوزی‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی بخصوص در کشورهای جنوب اروپا خطری برای مناطق گردشگری این کشورها در سواحل مدیترانه محسوب شده و می‌تواند میزان محبوبیت این مقاصد سفر را کاهش دهد.

 روزنامه هندلزبلات آلمان در گزارشی به عواقب وخیم تغییرات آب و هوایی و موج گرما و آتش سوزی های ناشی از آن بر صنعت گردشگری اروپا پرداخته و نوشت: منطقه مدیترانه بار دیگر از موج گرما رنج می برد. اما تغییرات آب و هوایی برای صنعت سفر و توریسم به چه معناست – و چرا تعطیلات تابستانی در حال حذف شدن هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: استانبول، آتن، پاریس، مادرید و رم با موج آتش سوزی ها و گرمای بی سابقه دست وپنجه نرم می کند. به نظر می رسد که جنوب اروپا سرخک دارد: چه در سیسیل، چه در کورس یا قبرس – همه جا نقاط قرمز وجود دارد و هر نقطه منطقه آتش است. نگاهی به نقشه های ماهواره ای کوپرنیک کمیسیون اتحادیه اروپا افزایش آتش سوزی در پرتغال، یونان و جنوب فرانسه را نشان می دهد.

چهارمین موج گرمای تابستان در حال حاضر در شبه جزیره ایبری به اوج خود می رسد. در هوئلوا و اندلس، ۴۵.۲ درجه در روز سه شنبه اندازه گیری شد. در پرتغال هم مقامات بالاترین سطح هشدار را اعلام کردند و در فرانسه نیز برای ۱۵ بخش “هشدار قرمز” اعلام شد. وضعیت در ایتالیا نیز مشابه است: رم، فلورانس و بولونیا دمای نزدیک به ۴۰ درجه را گزارش می‌کنند.

در ادامه این مطلب آمده است تغییرات آب و هوایی جنوب اروپا را گرمتر می کند و این احتمالاً پیامدهای بلندمدتی برای گردشگری که یکی از بزرگترین عوامل اقتصادی در مدیترانه است، خواهد داشت. کارلوس سنترا ازمتخصصین داده اسپانیایی، می‌گوید: کسی که در طول تعطیلات و سفر خود موج گرما یا کمبود آب را در یک منطقه توریستی تجربه کرده باشد، احتمال بازگشت آن بسیار کم است.

شرکت زیر نظر شرکت سنترا یک “شاخص ادراک آب و هوا” ایجاد کرده است که از میلیون ها داده مشتری و فعالیت در شبکه های اجتماعی برای ارزیابی میزان رضایت گردشگران از آب و هوای سفرها استفاده می کند. نتیجه این بود که پس از موج های گرما در سال ۲۰۲۲، میزان رضایتمندی گردشگران از آب و هوا در فرانسه، اسپانیا و یونان به طور قابل توجهی کاهش یافت. از سوی دیگر، شاخص رضایت گردشگرانی که در سال ۲۰۲۲ تعطیلات خود را در بریتانیا گذرانده‌اند، افزایش یافته است.

به گفته وی واضح است که مردم مناطقی را ترجیح می دهند که آب و هوای آن مطبوع تر است. سنترا اولین نشانه‌ها را در تحلیل فعلی رفتار سفر می‌بیند به گونه ای که هنگام جستجوی پرواز از اسپانیا در ماه‌های ژوئیه و آگوست، مقاصد در کشور اصلی، ایتالیا و مراکش سهام خود را از دست می‌دهند، در حالی که جستجو برای کشورهایی مانند ایرلند، دانمارک، نروژ و سوئیس در حال افزایش است.

در ادامه نویسنده این پرسش ها را مطرح کرد که ترجیحات سفر در اروپا چگونه تغییر خواهد کرد؟ کشورهای آسیب دیده چگونه با این مشکل برخورد می کنند – و کدام مناطق حتی می توانند از آن بهره ببرند؟

کمیسیون سفر اروپا (ETC) که ۳۵ دفتر گردشگری از کشورهای مختلف را گرد هم می‌آورد، روند مشابهی را ثبت کرده است: بر این اساس، تعداد بازدیدکنندگانی که می‌خواهند تعطیلات خود را در کشورهای مدیترانه سپری کنند در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰۲۲ ده درصد کاهش یافته است. در عوض، مقاصدی مانند جمهوری چک، بلغارستان، ایرلند و دانمارک محبوب تر شده اند. ETC می گوید: این ممکن است به این واقعیت مرتبط باشد که توریست ها به دنبال مقاصد کم تر شلوغ و دماهای ملایم تر هستند.

البته هتلداران اسپانیایی هنوز هیچ تغییری در جریان گردشگران احساس نمی کنند. اما به گفته سنترا، مقاصد بسیار گرم ممکن است طی پنج سال آینده شاهد تغییرات واضحی باشند. اگر گردشگران در آینده از جزایر پربازدید و سواحل جنوبی و شرقی اجتناب کنند، می توانند به جای آن به سواحل شمالی بروند. مناطقی مانند گالیسیا، آستوریاس یا کانتابریا در آنجا دمای بسیار ملایم تری دارند.

به گفته وی یک راه حل نیز می تواند انتقال فصل سفر به بهار و پاییز باشد. برای این کار، نه تنها تعطیلات مدارس در اروپا باید تغییر کند بلکه تغیر و تحولات دیگری نیز لازم است.

نویسنده در ادامه به گرمای کم سابقه در کشور یونان پرداخته و نوشت: یونان تا کنون تابستانی بسیار افراطی داشته است: بارانی ترین ماه ژوئن در دهه های اخیر با گرم ترین ماه در جولای از زمان شروع ثبت آب و هوا همراه بود. در آتن، مقامات اخیراً دسترسی به آکروپولیس را در ظهر به دلیل خطر گرمازدگی مسدود کردند. کریستوس زرفوس، رئیس مرکز تحقیقات فیزیک جوی و اقلیم‌شناسی آکادمی آتن می‌گوید: ما همیشه موج‌های گرما داشته‌ایم، اما این امواج در حال افزایش، شدیدتر و طولانی‌تر شدن هستند. به گفته وی از سال ۲۰۲۳ به عنوان نقطه عطف یاد خواهد شد و بحران آب و هوا اینجاست.

کاستاس سینولاکیس، رئیس شورای علمی یونان هم با اشاره به تغییرات اقلیمی درباره شلوغی های کم تر و توریست کمتر هشدار داده است.

البته این دانشمند انتظار اثرات مستقیم بر گردشگری را که یک پنجم تولید اقتصادی این کشور را شامل می شود، ندارد، اما پیامدهای بلندمدت شدیدی را انتظار دارد. سینولاکیس می گوید: “پیش بینی ها نشان می دهد که دریای مدیترانه تا سال ۲۱۰۰ حدود یک متر افزایش خواهد یافت. یونان در نتیجه مداخلات انسانی و برنامه ریزی ضعیف تاسیسات ساحلی “مشکل قابل توجهی با فرسایش” دارد.

در ایتالیا، با وجود گرمای بی سابقه و آتش سوزی های بیشتر و بیشتر جنگل ها، تعداد بازدیدکنندگان کاهش نیافته است. بر اساس گزارش انجمن Federturismo، تعداد گردشگران در ماه ژوئیه به اندازه یک سال گذشته بود. انتظار می رود در شهرهایی مانند رم، فلورانس و ونیز، اشغال اتاق ها در ماه آگوست ۸۵ درصد باشد. اما این فقط یک عکس فوری است.

مارینا لالی ، رئیس فدراسیون گردشگری ایتالیا در این باره هشدار داده و گفت: آنچه در این تابستان اتفاق افتاد زنگ بیداری است که همه ما را به فکر فرو می برد. امواج گرمای مکرر و شدید می تواند عادات گردشگران را در سال های آینده – به سمت مقاصد خنک تر – تغییر دهد. مشتریان خارجی می توانند تعطیلات خود را به بهار و پاییز موکول کنند.

در ترکیه نیز برای چندین هفته، حداکثر دمای روزانه در سواحل مدیترانه به طور مداوم بیش از ۳۰ درجه و اغلب حتی در ۳۵ تا بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد بوده است. آتش سوزی در نزدیکی استراحتگاه کمر در منطقه آنتالیا تنها پس از چهار روز مهار شد. در استان همسایه موگلا، با تفرجگاه‌های تفریحی مانند بدروم، مارماریس و فتحیه، از ابتدای ماه جولای تقریباً ۳۰۰ نقطه آتش‌سوزی رخ داده است. فروش شرکت های توریستی در نیمه اول سال کمتر از انتظارات بود: از ژانویه تا ژوئن، شرکت های مسافرتی در این کشور ۲۱.۷ میلیارد دلار درآمد کسب کردند، این در حالی است که حدود ۵۰ میلیارد برای سال به طور کلی برنامه ریزی شده است.

با افزایش دما در جنوب و در سواحل مدیترانه دریای سیاه در شمال می تواند محبوبیت بیشتری پیدا کند. دما در آنجا بسیار ملایم تر است. منطقه اطراف ترابزون، با جنگل‌ها و دریاچه‌های فراوان، در حال حاضر بهترین مقصد تابستانی برای مسافران شبه جزیره عربستان است.

اما آب و هوا در اینجا نیز می‌تواند خطری ایجاد کند. منطقه دریای سیاه در تابستان مرتباً تحت تأثیر بارش باران‌های موسمی قرار می‌گیرد که در سال‌های اخیر شدیدتر شده است. باران های شدید تا حدی جاده ها و پل های منطقه را که برای گردشگری توسعه چندانی نداشت، تخریب کرده بود.

در فرانسه هم گردشگری به آرامی از کوت دازور به سواحل شمال و اقیانوس اطلس تغییر می کند. بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی، به عنوان مثال تعداد گردشگران در بریتانی در هفت ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل ده درصد افزایش داشته است. در نرماندی نیز وضعیت مشابه است. از سوی دیگر، در منطقه مدیترانه، طبق داده های انجمن گردشگری منطقه ای CRT، در تابستان امسال تعداد گردشگری اندکی از ۸۰ به ۷۸ درصد کاهش یافت.

ژان فرانسوا ریال، رئیس آژانس مسافرتی Voyageurs du Monde می‌گوید گرم شدن زمین باعث می‌شود بسیاری از مقاصد سفر محبوبیت خود را از دست بدهند. کل مدیترانه تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است. تعداد بیشتری از فرانسوی ها به سمت شمال، فنلاند، ایرلند، دانمارک یا سوئد نقل مکان می کنند. ایسلند نیز بسیار مد روز است. ریال بر این باور است که دریای مدیترانه در فرانسه ممکن است در تابستان کمتر محبوب باشد، اما در زمان‌های دیگر سال که هوا معتدل تر و خیلی گرم نیست، بهتر باشد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *