اخبار داغ

توزیع عدالت و مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با حمایت از توسعه استانی اقتصاد دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری برنامه برش استانی را بزرگ‌ترین اقدام در مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توزیع عدالت با حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان مردمی دانست. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز با حضور روح‌الله دهقانی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، احمد وحیدی؛ وزیر کشور و استانداران یزد، کرمان، زنجان، آذربایجان شرقی، […]

اشتراک گذاری
30 مرداد 1402
86 بازدید
کد مطلب : 156867

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری برنامه برش استانی را بزرگ‌ترین اقدام در مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توزیع عدالت با حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان مردمی دانست.

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز با حضور روح‌الله دهقانی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، احمد وحیدی؛ وزیر کشور و استانداران یزد، کرمان، زنجان، آذربایجان شرقی، مرکزی و جمعی از نمایندگان مردم این استان‌ها در مجلس شورای اسلامی موافقت‌نامه‌های توسعه استانی اقتصاد دانش‌بنیان در راستای تحقق ماده۱۱ و ۱۲ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به امضا رسید.

روح الله دهقانی با بیان این‌که برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان  که امروز در قالب موافقت‌نامه مشترک اجرایی می‌شود، یک گام بزرگ و بی‌سابقه برای افزایش نقش دانش‌بنیان‌ها در توسعه و پیشرفت هر استان به شمار می‌رود، ادامه داد: برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان، حاصل دو ماه پیگیری جدی و تعامل با استانداری‌ها در قالب یک کار مستمر و جدی است که ذیل این اقدامات، چارچوب آیین‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان متناسب با ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و آمایش سرزمینی مشخص شد. در قالب این برنامه ملی، معاونت علمی برخی از اختیارات و تکالیف خود را به استان‌ها در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان محول می‌کند تا استان‌ها مبتنی بر آمایش سرزمینی در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنند.

وی با اشاره به تبیین تکالیف و راهبردهای استان‌های مشارکت‌کننده در این برنامه ملی برای حرکت در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و بر مبنای این توافق‌نامه‌ها، افزود: موافقت‌نامه‌ای که امروز امضا شد، حائز، شاخص‌ها، مقدارها و اهداف مشخص شده است و در فصل‌های زمان‌بندی شده، میزان پیشرفت آن مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد؛ شاخص‌ها در فواصل زمانی ۶ماهه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و کل برنامه در بازه زمانی دو سال، اجرایی می‌شود.

دهقانی، آغاز این برنامه ملی را یک گام بزرگ و بی‌سابقه در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با مشارکت و نقش آفرینی بخش‌های اصلی و اثرگذار استان‌ها دانست و گفت: عزم و اهتمام جدی بخش‌های مختلف وزارت کشور، رؤسای مجمع نمایندگان استان‌ها، استان‌داران و معاونت علمی، هر چهارسوی این موافقت‌نامه، بر مبنای چارچوب های مشخص و مبتنی بر آمایش سرزمینی هر استان، برای حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان موافقت و اتفاق نظر دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری افزود: میزان تعهدات هریک از طرفین کاملاً مشخص و قابل اندازه‌گیری است. هدف اصلی از این موافقت‌نامه‌ها افزایش گردش مالی، تعداد شرکت‌ها تعداد محصولات دانش‌بنیان، اشتغال تخصصی و سایر مشخصه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.

حمایت یک‌هزار تا ۲ هزار میلیارد تومانی از توسعه استانی اقتصاد دانش‌بنیان

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تخصیص حمایت یک هزار تا دوهزار میلیارد تومانی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هر استان عنوان کرد: این حمایت به صورت تلفیقی از منابع اعتبارات معاونت علمی، منابع تبصره ۱۸، منابع اعتبار مالیاتی و صندوق نوآوری و شکوفایی با مشارکت منابع مالی استان در نظر گرفته شده است. میزان اعتبارات تخصیص یافته، روند پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان بر اساس معیارهای مشخص شده و پیشرفت برنامه هر سه ماه یک‌بار پایش می‌شود و به مردم استان ارائه خواهد شد.

دهقانی، این برنامه ملی را بزرگ‌ترین اقدام در مردمی سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توزیع عدالت با حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان مردمی دانست و گفت: شاخص‌هایی همچون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، میزان اشتغال ایجاد شده، گردش مالی، میزان منابع تخصیص یافته به شرکت‌ها، میزان منابع جذب شده از محل تبصره ۱۸ و اعتبار مالیاتی جذب شده، از معیارهای پیشرفت هر استان در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

وی با بیان این‌که روند رشد استان‌ها و سهم هریک از آنها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بر مبنای شاخص‌های دقیق اندازه‌گیری و پایش می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر افق هر استان و این که باید به چه سمت و سویی حرکت کند مشخص شده است و طی برنامه دوساله برش استانی، ارزیابی خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *