اخبار داغ

تفاوت برند سازی و برندینگ / الهام خورسند

به گزارش تجهیز نیوز، برند ، برندسازی ( Brand Building  )و برندینگ( Branding  ) واژه هایی هستند که شاید برای همه شبیه به هم باشند، ولی برای فردی که در حوزه ی مدیریت برند یا مشاوره ی برند به صورت تخصصی اطلاعات دارد و فعال است هر کدام از این واژه ها معنای متفاوتی دارند […]

اشتراک گذاری
30 مرداد 1402
122 بازدید
کد مطلب : 156028

به گزارش تجهیز نیوز، برند ، برندسازی ( Brand Building  )و برندینگ( Branding  ) واژه هایی هستند که شاید برای همه شبیه به هم باشند، ولی برای فردی که در حوزه ی مدیریت برند یا مشاوره ی برند به صورت تخصصی اطلاعات دارد و فعال است هر کدام از این واژه ها معنای متفاوتی دارند .برند سازی فرایندی است که طی آن برای برند، هویت فردی و تجاری ایجاد می شود. در حقیقت به وسیله ی برند سازی یک سری ارزش ها در ذهن مشتری خلق می شود. هر آنچه که لازم است، مشتریان دربارۀ برند شما بدانند و درک کنند تا بتوانند با برند، ارتباط عاطفی برقرار کنند، در پروسۀ برند سازی انجام می شود .

در ادبیات تجارت و کسب و کار، «برندینگ» (Branding) سنتی در بازاریابی محسوب می‌شود که در آن فروشگاه یا شرکتی، یک نام، نماد و یا طرحی را ایجاد می‌کند که مشتریان با توجه به آن به آسانی بتوانند، محصولات یا خدمات آن فروشگاه یا شرکت را شناسایی کنند. برندینگ به متمایز کردن محصول یا خدماتی از سایر محصولات یا خدمات مشابه کمک زیادی می‌کند.

در واقع از نظر سلسله مراتب، ابتدا برندینگ انجام می شود و پس از آن که برندی خلق شد، حال زمان رشد و پرورش برند است که به این مرحله برندسازی می گویند .

برندینگ از این جهت اهمیت دارد که نه تنها یک حس خاطره‌انگیز و به یادماندنی برای مشتریان ایجاد می‌کند، بلکه به آن‌ها اجازه می‌دهد که بدانند از شرکت یا فروشگاه شما چه انتظاری دارند و در حقیقت روشی برای متمایز کردن خودتان از شرکت‌ها و فروشگاه‌های رقیب است؛ همچنین راهی است برای اینکه از طریق آن مشخص کنید، چه چیزی باعث می‌شود تا شما برای مشتریان انتخاب بهتری نسبت به سایرین باشید.

برندینگ می تواند به دو دسته «قدیم و جدید» تقسیم شود. در برندینگ قدیم، شرکتهای تبلیغاتی بدون توجه به عدم تمایل مصرف کنندگان، در خصوص یک برند داد و بیداد می کنند.

در برندینگ جدید، مدیر تبلیغات، پس از توجه به مصرف کننده و چیزی که وی می خواهد، نظر مصرف کننده را به سازمان منتقل و بر اساس نیاز مصرف کننده، عمل می کنند. برندینگ جنبه حیاتی و صدای بصری شرکت است و هدف از برندسازی، خلق یک تصویر واحد در خصوص شرکت است. برندسازی در حوزهای برند خدمات، برند خرده فروشی و برند محصول بسیار پرکاربردتر است.

از بهترین انواع برند سازی می توان به برند سازی مشارکتی، برند سازی دیجیتال، برند سازی شخصی و برندسازی کشوری  اشاره کرد.  از دو دیدگاه، اهمیت یک برند برای مشتری دیده می شود:

عمق برند ( اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان سایر برندهای مشابه) و گستردگی برند( هر چه رابطه مشتری با برند پیچیده تر باشد یا به عبارتی توسط تنوع تعاملات، برند در ذهن بیشتر باشد، فرصت ساخت وفاداری بلند مدت بیشتر است).

به طور مختصر برای داشتن برندینگ موفق می توان به مواردی از جمله: مشخص کردن مخاطبان واقعی شرکت مورد نظر، مشخص کردن هدف برندینگ مورد نظر، تحقیق و تفحص دربارۀ برندهای مرتبط با صنعت مورد نظر، ارائه ویژگی های کلیدی و مزایای برند موردنظر، تولید لوگو و شعار خوب و مناسب برای برند مورد نظر، اهمیت دادن به مشتریان وفادار خود، عدم تغییر در برند خود و … اشاره کرد.

بنابراین برند شما در حقیقت تصویری واقعی از کسب و کار شماست و بیانگر این است که می‌خواهید چگونه دیده شوید و متوجه شدیم که منظور از برند و برندسازی چیست و چرا باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. ناگفته نماند که ساخت برند نیازمند صرف زمان، هزینه، پایداری و پشتکار است. بنابراین اگر قصد دارید به برندی معتبر و تمام عیار در حوزه کسب و کارتان تبدیل شوید، باید از همین امروز اصول برندسازی را رعایت کنید تا بتوانید در ذهن مشتری‌های خود ماندگار شوید.

 به قلم: الهام خورسند – نویسنده و محقق 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *