اخبار داغ

روز جهانی چپ دست‌ها

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از سرویس آموزش  پایگاه خبری ندای دانش ؛ اگر شما چپ‌دست هستید، در دوران ابتدایی اصرار بر این داشتند که با دست راست بنویسید، چه بسا تنبیه در کار بود، در امتحانات نهایی مدرسه و کنکور از شما می‌پرسیدند که چپ‌دست هستید؟ و در آخر بازهم صندلی راست‌دست‌ها را در اختیارتان […]

اشتراک گذاری
22 مرداد 1402
117 بازدید
کد مطلب : 155869

به گزارش تجهیز نیوز به نقل از سرویس آموزش  پایگاه خبری ندای دانش ؛ اگر شما چپ‌دست هستید، در دوران ابتدایی اصرار بر این داشتند که با دست راست بنویسید، چه بسا تنبیه در کار بود، در امتحانات نهایی مدرسه و کنکور از شما می‌پرسیدند که چپ‌دست هستید؟ و در آخر بازهم صندلی راست‌دست‌ها را در اختیارتان قرار می‌دادند، پشت سیستم نشسته‌اید برای تایپ اعداد به دلیل اینکه در سمت راست قرار دارد مشکل دارید، به‌عنوان یک چپ‌دست همیشه بریدن کاغذ و پارچه برایتان سخت بوده است، با این چالش‌ها چه حسی داشتید؟ امروز ۲۲ مرداد و روز جهانی چپ دست‌ها ونگارنده  در وب گردی خود به مرور مطالبی درباره این افراد می پردازد:

چپ دست کیست؟

واژه چپ دست برای افرادی که در انجام کارهای خود بویژه در نوشتن از دست چپ استفاده می کنند، بکار برده می شود.

در تحقیقات ها و پژوهش ها آمار متفاوتی مشاهده شده که این افراد را بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کل جمعیت تخمین زده می زنند. مثلا نشریه Scientific American تعداد چپ دست‌ها را تا ۱۵٪ هم اعلام کرده است.براساس همین تحقیقات تعداد آقایان دوبرابر خانم ها هستند که یکی از دلایل مهمی این است که تستوسترون بالاتر در مادر بر مغز تأثیر می‌گذارد ، همچنین درصد خیلی کمی نیز توانایی استفاده از هر دو دست را دارند.

 روز جهانی چپ دست‌ها:

تاریخچه این روز از سال ۱۹۷۶ برابر با ۱۳۵۵ خورشیدی شروع می شود که روز ۲۲ مرداد ماه برابر با ۱۳ اوت را روز جهانی چپ‌ دست ‌ها نام گذاری کرده اند.

علت نامگذاری این روز:

دلیل نامگذاری این روز، انتقاد به ساخت ناعادلانه ابزارها و امکاناتی که برای راست دست ها طراحی شده و آشنایی با چالش های افراد چپ دست ها در استفاده از امکاناتی مانند وسایل از جمله قیچی، ماوس کامپیوتر، صندلی دسته‌دار بویژه یک دسته، صندلی راننده در خودروها، قانون های راهنمایی رانندگی و … در زندگی روزانه بود،

افراد چپ دست چه محدودیت هایی دارند؟

شاید افراد راست دست تاکنون توجهی به این موضوعات نداشته اند ولی واقعیت اینست که بیشتر امکانات و ابزارهای ساخته شده ویژه راست دست ها ساخته شده است که بعضی از این وسایل محدودیت هایی را برای اشخاص چپ بوجود آورده است و یکی از دلایل نامگذاری روز چپ دست ها انتقاد به عدم توجه به این افراد در ساخت وسایل می باشد، در ادامه تعداد کمی از محدودیت ها ذکر شده است:

  1. قسمت عددی صفحه کلید که از دکمه‌های پرکاربرد به حساب می آید در سمت راست کیبورد قرارداشته،‌ همیشه یک فضای پرت غیر قابل استفاده برای چپ دست‌هاست.
  2. داستان صندلی‌های مدارس و دانشگاه که تقریبا تا اندازه ای حل شده
  3. دنده داخل ماشین هم برای راست دست‌ها طراحی شده است
  4. سوراخ های دسته‌ی قیچی یک اندازه نیستند. آنها برای راست دستان طراحی شده‌اند.
  5. زونکن‌ها و بسیاری از مکانیزم‌های دفترهای فنری مشابه، برای راست دستان طراحی شده‌اند.
  6. دستگاه‌های کارت خوان و پوز که هیچ چپ‌دستی با آن‌ها راحت نیست.

 

چون تقریبا همه‌ی وسایل از جمله قیچی، ماوس کامپیوتر، صندلی دسته‌دار و… برای راست‌دست‌ها درست شده‌اند افراد چپ دست مشکلات خاص خودشان را دارند. البته امروزه وسایل مخصوص چپ‌دست‌ها طراحی شده‌اند‌، اما یا گران‌قیمت هستند یا پیدا کردن آن‌ها در فروشگاه‌ها دشوار است.

 

چپ دستان سرشناس ایرانی و خارجی:

از چپ دستان مشهور و معروف ایرانی می‌توان به نوشاد عالمیان، بازیکن مشهور تنیس روی میز ایران، مجید درخشانی نوازنده معروف تار و آهنگ‌ساز ایرانی،فرهاد قائمی بازیکن تیم والیبال ایران، کریم باقری فوتبالیست سابق و محبوب کشورمان، بازیگرانی چون محسن تنابنده ، مهران غفوریان ، لاله اسکندری، زیبا بروفه، بهنوش بختیاری و… اشاره کرد.

در میان افراد سرشناس خارجی چپ دست می توان از افلاطون، ارسطو، چارلی چاپلین، آیزاک نیوتن، لودویگ فان بتهوون، یوهان سباستیان باخ، لئوناردو دا وینچی، میکل‌آنژ، پابلو پیکاسو، ویلیام شکسپیر، فریدریش نیچه، بیل گیتس، مهاتما گاندی،آمیتاب باچان، ماری کوری و ژولیوس سزار نام برد

 

ورزش‌های چپ‌دست‌ها:

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که چپ‌دست‌ها در ورزش‌های تعاملی مانند بوکس، تنیس و بسکتبال برتری واقعی دارند اما در ورزش‌های غیر تعاملی مانند ژیمناستیک و پرش از تخته این‌طور نیستند. شاید یک دلیلش این باشد که چپ‌دست‌ها به دلیل توانایی در استفاده از دست چپ، قادرند حریف‌های راست‌دست را که عادت کرده‌اند با راست‌دست‌ها مبارزه کنند، بنابراین کنترل کمتری بر سمت‌ چپ خود دارند، شکست دهند.

مهارت های چپ‌دست‌ها:

برخی عقیده دارند کسانی که چپ‌ دست هستند توانایی بیشتری در مهارت‌های زبانی دارند که ممکن است به آنها کمک کند تا بتوانند در امور سیاسی موفق باشند، زیرا چهره‌های موفقی در دنیا، چپ‌دست بوده‌اند.

داده‌های جمع‌آوری شده در سال ۲۰۰۸ نشان داد زمانی که از افراد خواسته شد دو کار را هم‌زمان انجام دهند، چپ‌دست‌ها عملکرد بهتری داشتند. علت این موضوع این است که راست‌دست‌ها برای حل مسأله آن را تجزیه کرده و به‌طور جداگانه هر کدام را بررسی می‌کنند. این در حالی است که چپ‌دست‌ها به مسأله به‌عنوان یک کل نگاه می‌کنند.

خلاقیت در چپ‌دست‌ها:

یک امکان که توسط روانشناس کالج لندن، کریس مک‌مانوس، در کتاب «چپ‌راست، راست‌چپ» مطرح شده است، این است که مغز چپ‌دست‌ها نیمکرۀ راستِ بسیار پیشرفته‌تری دارد که این نیمکره با تفکر خلاق مرتبط است، همچنین یک ارتباط احتمالی دیگر بین چپ‌دستی و خلاقیت وجود دارد – ارتباطی که هنوز قطعی نیست اما جذاب است. پرورش یافتن در جمعیت اقلیت چپ‌دست‌ها و دیدنِ خود به عنوان فردی که با بقیه تفاوت دارد، «ذهنیت بیگانه» یا تمایل به داشتنِ خودانگاره‌ای را که بیشتر از آن که خاستگاه گروهی داشته باشد، فردی است، تقویت می‌کند.

این نوع ذهنیت می‌تواند فرد را مستعد کند تا ویژگی‌هایی مانند استقلال و عدم انطباق (موافقت با جمع) را که روانشناسان بین آنها و تفکر خلاق و نوآوری پیوند برقرار می‌کنند، در خود تقویت کند.

دلایل چپ دست شدن:

برخی دانشمندان معتقدند که علت چپ‌دستی برخی افراد هیچ ارتباطی با مغز ندارد وبر این باورند که علت چپ‌ دستی، مرتبط با نخاع است، پیش از آن بر این عقیده بودند که تفاوت‌های ژنتیکی نیمکره راست و چپ مغز عاملی برای این موضوع است. در نهایت هیچ شواهدی که نشان دهد چپ‌دست‌ها به‌لحاظ جسمی یا روانی دارای محرومیت هستند، وجود ندارد.

برای بعضی مردم راست دست جالب است وقتی یک چپ دست را می‌بینند که با دست چپ کارهایش را انجام می دهد، دوست دارند که نحوه نوشتن، به دست گرفتن وسایل و… را توسط آن‌ها ببینند، کاری که خودشان با دست چپ‌شان نمی‌توانند انجام دهند.

  • نویسنده : محمدحسن پیشداد

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *