اخبار داغ

اهمیت فن بیان و مهارت های کلامی برای مدیران / دکتر علی آقاجری

به گزارش تجهیز نیوز، فن بیان، پرحرفی و چرب زبانی یا حاضر جوابی کردن نیست، فن بیان حتی داشتنِ یک صدای خوب هم نیست؛ بلکه این است که با یادگیری پارامترهایی بدانید چه مطلب یا سخنی را در چه بازه زمانی و به چه شیوه ای بر زبان آورید و منظورتان را به طور شفاف […]

اشتراک گذاری
17 مرداد 1402
252 بازدید
کد مطلب : 155757

به گزارش تجهیز نیوز، فن بیان، پرحرفی و چرب زبانی یا حاضر جوابی کردن نیست، فن بیان حتی داشتنِ یک صدای خوب هم نیست؛ بلکه این است که با یادگیری پارامترهایی بدانید چه مطلب یا سخنی را در چه بازه زمانی و به چه شیوه ای بر زبان آورید و منظورتان را به طور شفاف بیان کنید و یک محتوای ارزشمند در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

ارسطو، فن بیان را به عنوان توانایی متقاعدسازی تعریف کرد و معتقد به سه عنصر اصلی ” پاتوس” [مربوط به احساسات مخاطب]، ” اتوس” [تسلط و تخصص فرد درباره موضوع]، ” لوگوس” [ استدلال منطقی] بود.

هر چقدر روی صحبت کردن خود تسلط بیشتری داشته باشید، می توانید دوستان بیشتری پیدا کنید  و در پی آن به جایگاه شغلی و اجتماعی بالاتری برسید. علاوه بر این برقراری ارتباط موثر با دیگران به بهبود سلامت کمک می کند و عزت نفس شما را افزایش می دهد.

هر سازمان مهم‌ترین عوامل موفقیت یا شکست یک کسب‌ وکار هستند و اغلب اختلافاتی که بین مدیران و کارمندانشان به وجود می آید به دلیل عدم ارتباط درست کلامی بین آنان است. فن بیان یک مدیر یا مسئول می تواند آینده یک کسب و کار را رقم بزند؛ چرا که این فن بیان است که مشخص می کند چه کلامی و در چه شرایطی و با چه نحوه بیانی مطرح شود تا بهترین تاثیر را بگذارد و بالعکس اگر این کلام درست بیان نشود، می تواند سرآغاز درگیری و بحران باشد.

رهبری، هنر نفوذ کلام است. رهبری سازمانی با ایجاد ارتباط موثر انسانی بین سطوح سازمانی و ایجاد انگیزش در بدنه سازمان نسبت مستقیم دارد. قسمت اعظم ارتباطات انسانی، ارتباطات کلامی است و زیرمجموعه ارتباطات کلامی انسانی، پنج ارتباط کلامی ویژه که شامل مذاکره، مباحثه،مناظره، گفتگو و سخنرانی است، وجود دارد. در حقیقت سخنرانی عالی ترین نوع ارتباط کلامی انسانی است و همان گونه که فلسفه، علمِ علم هاست، سخنرانی، آموزشِ آموزش هاست؛ پس مدیرانی که قدرت سخنوری دارند، در سایر حوزه های ارتباط کلامی هم صاحب مهارت هستند و بدانید که هیچ فردی نمی‌تواند بدون داشتن فن بیان قوی، تبدیل به یک مدیر کاریزماتیک و محبوب شود. برای بهبود و تقویت فن بیان راهکارهایی از جمله: یادداشت کردن نکات اصلی، ضبط کردن صدای خود، برقراری ارتباط چشمی، شمرده صحبت کردن، درگیر کردن مخاطب و … موثر واقع خواهد شد.

نویسنده: دکتر علی آقاجری – مولف، مدرس و پژوهشگر

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *