اخبار داغ
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل

۱۳هزارمیلیارد ریال از مطالبات گندمکاران استان اردبیل پرداخت شد

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل گفت: تاکنون بالغ بر ۱۳هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران این استان پرداخت شده و تا ۲ هفته آینده معوقات گندم خریداری شده به حساب کشاورزان استان واریز خواهد شد.
اشتراک گذاری
09 مرداد 1402
120 بازدید
کد مطلب : 155622

تجهیز نیوز | به گزارش تایماز نیوز ، علی نوبخت اظهار کرد: دولت موظف است تا شهریور ماه کلیه بهای گندم خریداری شده را به کشاورزان پرداخت کند بنابراین کشاورزان نگران دریافت بهای گندم خود نباشند.

 

وی افزود: کار برداشت گندم در منطقه شمال استان به اتمام رسیده و تاکنون ۱۷۴ هزار و ۲۵۲ تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شده که نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل افزود: کشاورزانی که تا پنجم تیر ماه گندم خود را ضمن ثبت در سامانه تحویل مراکز خرید داده اند، بهای گندم خود را با قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کرده و مابه التفاوت آن را هم بزودی دریافت خواهند کرد و از این به بعد قیمت خرید تضمینی گندم با ۱۵ هزار تومان محاسبه خواهد شد.

 

نوبخت همچنین گفت: خرید گندم در شهرستان‌های اردبیل، خلخال، مشگین‌شهر، نیر و نمین هم شروع شده است و پیش بینی می‌شود کل میزان خرید گندم در استان به بالای ۲۵۰ هزار تن برسد.

 

وی گفت: ۴۴ مرکز خرید گندم شامل مراکز خرید ملکی، سیلوهای‌های بخش خصوصی و مباشر برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان منطقه تا ۱۵ مرداد ماه دایر است و هیچ محدودیتی در خرید گندم در این مراکز وجود ندارد.

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل در عین حال گفت: کشاورزان عجله ای در برداشت گندم نداشته باشند چرا که تعجیل در برداشت گندم منجر به رطوبت بالای ۱۴ درصدی گندم و سخت‌تر شدن نگهداری آن در انبار می‌شود.

 

کشاورزان اطلاعات خود را در سامانه پهنه‌بندی وزارت جهاد ثبت و یا بروزرسانی کنند

 

نوبخت با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال زراعی گذشته افزایش ۲۳ درصدی دارد، افزود: کشاورزانی که می‌خواهند محصولات گندم و کلزا را تحویل مراکز خرید بدهند با مراجعه به همکاران جهاد کشاورزی اطلاعات خود را در پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت و یا بروز رسانی کنند تا در روند خرید مشکلی پیش نیاید.

 

وی بیان کرد: قیمت تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با ۱۲ درصد رطوبت و چهار درصد افت مفید از سوی دولت تعیین شده که بنا به اعلام وزرات جهاد کشاورزی این مبلغ قابل تغییر و افزایش است.

 

نوبخت اضافه کرد: استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

 

پرداخت ۱۰۰ تومان برای هر کیلو به گندم قراردادی

 

مدیرکل خدمات بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه قیمت خرید گندم قراردادی با قیمت خرید تضمینی متفاوت است، افزود: در کشت قراردادی به ازای هر کیلوگرم انتقال محصول، ۱۰۰ تومان هزینه بیشتر به کشاورزان به عنوان هزینه حمل و نقل پرداخت خواهد شد.

 

نوبخت اظهار کرد: از ابتدای آذرماه تاکنون ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی این استان در سامانه هوشمند کشت قراردادی به ثبت رسیده و تاکنون چهار هزار و ۱۱۹ کشاورز اطلاعات خود را در سامانه کشت قراردادی ثبت کرده اند.

 

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل اضافه کرد: در زمان برداشت محصول گندم اگر قیمت گندم در بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد، کشاورزان می‌توانند محصول خود را خارج از چارچوب قیمت تضمینی بفروشند و مبلغ مورد نظر را با شرکت‌های خدمات کشاورزی تسویه‌ حساب کنند.

 

وی افزود: هر کشاورز با کد ملی و تلفن همراه خود می‌تواند با مراجعه به سامانه مورد نظر از طریق نرم‌افزار تعریف شده اطلاعات خود را در پهنه زراعی ثبت کرده و در قالب کشت قراردادی تفاهمنامه‌ای با جهاد کشاورزی به امضا برساند.

 

نوبخت با اشاره به مشوق‌های کشت قراردادی برای کشاورزان استان اظهار کرد: در مرحله اول کود فسفات و ازت با ۵۰ درصد قیمت واقعی به کشاورزان عرضه می‌شود. ضمن اینکه نه تنها هیچ مبلغی از کشاورزان دریافت نشده است، بلکه در زمان برداشت محصول، تسویه‌ حساب خواهد شد.

 

وی ادامه داد: کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده نوع خاصی از محصول شامل غلات و دانه‌های روغنی را کشت می‌کنند.

 

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل، تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تأمین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از جمله مزایای این نوع کشت عنوان کرد.

 

چهار هزار و ۵۰۰ تن کلزا در منطقه مغان خریداری شد

 

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ تن کلزا در منطقه مغان خریداری شده است افزود: علاوه بر خرید تضمینی کلزا، خرید تضمینی ۴۰۰ گلرنگ هم از طریق مراکز خرید در شمال استان انجام شده که بهای این دو محصول بصورت صدر صد پرداخت شده است.

نوبخت با بیان اینکه هیچ کمبودی در تامین آرد در استان وجود ندارد، گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۸۳ هزار تن آرد بین نانوایان منطقه توزیع شده است افزود: آرد و گندم به اندازه کافی تامین و توزیع شده و برای فصل تابستان که شاهد ورود مسافران و گردشگران در استان خواهیم بود ، هیچ کمبودی در آرد و نان وجود نخواهد داشت.

 

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل با بیان اینکه سرانه مصرفی آرد در این استان بیشتر از سرانه کشوری است ، افزود: با وجود سرانه بالای آرد در استان، جلوی صف‌های طولانی غیر متعارف در نانوایی‌های استان گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه دولت به ازای هر کیلو گرم آرد ۲ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند افزود: ۲ هزار و ۷۶۱ واحد نانوایی در استان اردبیل فعال هستند که ۵۰ درصد آن مربوط به بربری، ۳۳ درصد لواش، ۱۰ درصد سنگگ، پنج درصد فطیر و۴۷ صدم درصد هم مربوط به تافتون است.

 

نوبخت با اشاره به این که ۱۲ کارخانه تولید آرد در استان وجود دارد، گفت: نانوایان می‌توانند با استفاده از سامانه اینترنتی از هر کارخانه‌ای که بخواهند، آرد خریداری کنند.

 

وی ادامه داد: هرماه کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد، فرمانداری‌ها ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و شرکت خدمات بازرگانی دولتی از کارخانه‌های آرد استان بازدید کرده و ظرفیت ذخیره‌سازی گندم و آرد، مسائل بهداشتی، آزمایشگاهی، دستگاه‌های بوجاری و کیفیت آرد و گندم را بررسی می‌کنند.

 

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل با اشاره به هدررفت آرد در برخی از نانوایی‌های استان گفت: با اینکه با کنترل و دقت بسیار، آرد بین نانوایان استان توزیع می‌شود اما سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان برای اولین بار نشان داد که بخشی از آرد یارانه‌ای توزیعی بین نانوایان به نان مردم تبدیل نمی‌شود و در سایر بخش‌ها به مصرف می رسد.

 

وی با اشاره به تشدید نظارت بر نانوایی‌های استان افزود: دستگاه‌های مربوطه بر نحوه پخت و عرضه نان در نانوایی‌ها نظارت می‌کنند و سعی بر این است با همکاری کارخانه‌های آرد، کیفی‌ترین آرد در اختیار نانوایی‌ها قرار داده شود.

 

۴۵۱ تن برنج در استان اردبیل توزیع شد

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل همچنین گفت: در ایام محرم و صفر ۴۵۱ تن برنج، و ۱۳۰ تن شکر با قیمت مصوب دولت به هیئت‌های مذهبی استان توزیع شد.

 

استان اردبیل با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی سهم عمده‌ای در تامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی را دارد.

 

سالانه ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

 

هر سال بالغ بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

 

منبع خبر : ایرنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *