اخبار داغ

ضرورت برنامه‌ریزی دولت برای حمایت از سفره خانوارهای دهک پایین

به گزارش تجهیز نیوز، وحید مفید، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآوره‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی افق تهران در خصوص تحقق شعار سال اظهار داشت: قاعدتا توقع این است که وقتی رهبر انقلاب شعاری را مطرح می‌کنند به نوعی چارچوب فعالیت‌های دستگاه اجرایی قرار بگیرد ولی متاسفانه تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده و […]

اشتراک گذاری
31 تیر 1402
122 بازدید
کد مطلب : 155501

به گزارش تجهیز نیوز، وحید مفید، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآوره‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی افق تهران در خصوص تحقق شعار سال اظهار داشت: قاعدتا توقع این است که وقتی رهبر انقلاب شعاری را مطرح می‌کنند به نوعی چارچوب فعالیت‌های دستگاه اجرایی قرار بگیرد ولی متاسفانه تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده و اگر در این زمینه‌ها اتفاقی بیفتد عموما بخض خصوصی جلوتر از دولت است. امیدواریم فکری بکنند که این شعار در ماه‌های باقی‌مانده از سال محقق شود.

 

وی حضور صنایع لبنی در بازارهای جهانی و حمایت دولت از این حضور را این‌گونه تبیین کرد: دو مبحث کلی در این زمینه وجود دارد یکی این‌که حضور صنعت لبنیات در بازارهای جهانی، ‌به خصوص در سال‌های اخیر قابل قبول بوده است که رشد داشته و درصد بالایی از صادرات صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است ولی کمتر دیدیم دولت حمایتی انجام داده باشد ولی بحثی که در صنعت لبنیات وجود دارد مثبت بودن صادرات است. صادرات و صنایع ارزآور کمک خوبی به اقتصاد کشور خواهد بود.

 

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآوره‌های لبنی افزود: در سال ۱۴۰۱، ۲۰ تا ۲۵درصد شیر تولیدی کشوربه صورت محصولات لبنی صادر شد که ناشی از کم شدن سهم بازار مصرف داخلی بود یعنی سفره مصرف‌کنندگان ایرانی کوچک شده و امیدوارم روزی برسد که در عین حال که صادرات رشد می‌کند سفره خانوار ایرانی هم رشد داشته باشد و به سرانه مناسب مصرف برسیم.

 

وی گفت: شکی نیست که باید قیمت خرید شیر از دامدار اصلاح شود تا دامدار بتواند به سودآوری برسد ولی در بخشی از محصولات استراتژیک مثل فرآورده‌های لبنی که ارتباط مستقیم با سلامت مصرف‌کننده دارد بایستی نیم نگاهی هم به مصرف‌کننده داشت. اگر قرار است قیمت مواد اولیه واقعی شود لازم است برای توان مصرف‌ کننده هم تدابیری اندیشیده شود. کالاهای لبنی کالاهایی هستند که دولت باید برای آن برنامه داشته باشد که حداقل دهک‌های آسیب‌پذیر از حمایت بهره مند شوند تا سفره‌شان کوچک نشود.

 

مفید در پایان توضیح داد: تبعات کوچک شدن سفره کوتاه مدت نیست. هر چند که با سوءتغذیه کوتاه مدت هم مواجهیم ولی اثراتش در درازمدت می‌تواند بر شکل‌گیری نسل آینده بسیار تأثیرگذار باشد. کمبود مصرف لبنیات در آینده می‌تواند منجر به پوکی استخوان و ضعف حافظه کودکان شود که در این زمینه ما تاکنون شاهد حمایتی از سوی دولت نبوده‌ایم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *