اخبار داغ

گفتگویی اختصاصی با دکتر محسن صادقی نیه با محوریت اقتصاد خانواده

به گزارش تجهیز نیوز، جناب آقای سید محمدرضا حسینی علی آباد (سردبیر محترم پایگاه خبری)، با جناب آقای دکتر محسن صادقی نیه (مدرس، نویسنده و پژوهشگر فعال)، گفتگویی دوستانه با محوریت اقتصاد خانواده انجام داده اند که خلاصه ای از این گفتگو با قلم جناب آقای حسینی را در دنباله می خوانید. با ما همراه […]

اشتراک گذاری
25 فروردین 1402
249 بازدید
کد مطلب : 154146

به گزارش تجهیز نیوز، جناب آقای سید محمدرضا حسینی علی آباد (سردبیر محترم پایگاه خبری)، با جناب آقای دکتر محسن صادقی نیه (مدرس، نویسنده و پژوهشگر فعال)، گفتگویی دوستانه با محوریت اقتصاد خانواده انجام داده اند که خلاصه ای از این گفتگو با قلم جناب آقای حسینی را در دنباله می خوانید. با ما همراه باشید.

حسینی علی آباد: اقتصاد خانواده چیست و در شرایط فعلی اقتصاد ایران دارای چه اهمیتی است؟

صادقی نیه: اقتصاد خانواده یکی از موضوعات مهم در سطح ملی و بین المللی است که در این موضوع، “خانواده” نقشی اصلی را ایفا می کند. هدف اقتصاد خانواده این است که با طریق بهره گیری از فرصت های موجود بتوان با فعالیت های اقتصادی، به صورت هدفمند نسبت به کسب درآمد و حفظ سرمایه های خانواده تلاش کرد و ایده های توجیه پذیری در راستای تولید و ارائه خدمات، به صورت اجرایی و عملیاتی در خانه ها ایجاد شود و یا راهکارهایی جاری سازی شود که منابع را به صورت بهینه صرف نماید. به طور کلی موضوع “کار” موضوعی آفریننده و خلاقیت بخش محسوب می شود و نه الزاما تلاش فردی، بلکه نیازمند تلاش گروهی از افراد یک جامعه است. با تشکیل خانواده، انگیزه انسان ها برای “کار” به اوج خود می رسد و سرپرستان و دیگر افراد خانواده سعی دارند هر کدام از طریقی به بهبود وضع اقتصادی خانواده خود کمک نمایند. یکی با کسب درامد و دیگری با صرفه جویی و مصرف بهینه؛ که بسط این موضوع، به مسئله مسئولیت اجتماعی انسان ها در قبال سایر افراد و جامعه و محیط اجتماعی پیرامون خود، می تواند جامعه با فرهنگ اقتصادی بالا را به ارمغان آورد. لذا ارتقای سطح کیفی و کمی شاخص های اقتصادی هر خانواده سبب بهبود اقتصاد جامعه می شود که همین امر سبب شده است که اقتصاد خانواده موضوعی ملی و حتی در سطح بین المللی تلقی شود.

حسینی علی آباد: با توجه به این موضوع که هر یک از افراد خانواده می تواند نقش مهمی در کسب درامد و یا مصرف بهینه اقتصاد خانواده خود دارا باشد، آیا اقتصاد خانواده نیاز به آموزش دارد؟

صادقی نیه: اقتصاد خانواده یکی از موثرترین فرایندهای اثربخشی در سطح ملی است. از زوایای مختلفی می توان این فعالیت اقتصادی را بررسی کرد. از نگاه کسب درامد، پس انداز، صرفه جویی،حفظ و نگهداری سرمایه، توسعه سرمایه و… لذا بی شک می توان گفت که نیازمند آموزش هایی است اما نکته قابل تامل این است که این آموزش الزاما از طریق کلاس های آموزشی آکادمیک یا مدارس و دوره های آموزشی تامین نمی شود. البته که این موارد دارای اهمیت بالایی هستتد اما تجربه نشان داده که “آموزش های کاربردی” است که می تواند نقش به سزایی در این موضوع ایفا کند. این آموزش های کاربردی ممکن است از یک نسل به نسل دگری منتقل شود، به عنوان مثال پدری دارای تجربه در کسب و کاری است و مهارت و فن آن را به فرزند خود آموزش می دهد. همچنین این آموزش های کاربردی می تواند از طریق دوره های تخصصی، خواندن یک کتاب تخصصی، شاگردی در حرفه موردنظر و… ایجاد شود. بنابراین نقش آموزش بسیار مهم است. به طور کلی مردان به عنوان سرپرستان خانواده به فعالیت های اقتصادی در بیرون خانه مشغول هستند و در این بین اکثراً زنان هستند که مسئولیت اقتصاد درون خانواده را بر عهده دارند که البته اقتصاد  خانواده مشارکت همه افراد خانواده را می طلبد. هنگامی که به فرزند زیر ۱۰ سال خود می گویید که مراقب اسباب بازی های خود باشد و از آن ها به خوبی نگهداری نماید، در این لحظه دقیقا در حال آموزش اقتصاد خانواده هستید. لذا آموزش را در لایه لایه سطوح مختلف خانواده و در صحبت های روزمره می توان یافت.

حسینی علی آباد: با توجه به اینکه اقتصاد دارای وجوه مختلفی است، در مورد اقتصاد خانواده چه موضوعاتی باید مورد توجه قرار گیرد و چه راهکارهایی را باید افراد خانواده به کار گیرند تا بتوانند مدیریت مطلوبی داشته باشند؟

صادقی نیه: امروزه که زن و مرد هر دو در درون و بیرون خانه مشغول به فعالیت هستند، اهمیت اقتصاد خانوده بسیار بیشتر از گذشته مطرح می شود. زیرا مدیریت بهینه منابع مالی یکی از ارکان اصلی این موضوع می باشد. در اقتصاد خانواده منابع مختلفی دخیل هستند که می توان به منابع مالی، زمانی، انسانی، فیزیکی، نامحسوس، انرژی، تکنولوژی، دانش، تجهیزات اشاره کرد. بنابراین باید سرپرستان خانواده و افرادی که درامدی به خانه وارد می کنند، بتوانند با همفکری و هم سویی اقتصادی، منابع خود را به صورت بهینه ای صرف کنند و از هدر رفت آن در راستای بهبود مولفه های اقتصادی جلوگیری نمایند. این نکته را هم باید خاطر نشان کرد مصرف بهینه به معنای کم استفاده کردن نیست بلکه به معنای اولویت بندی نیازها و سپس صرف منابع به صورتی است که دارای کمترین اتلاف باشد، به عنوان مثال یعنی “زمان” خود را که به عنوان یک منبع از آن یاد می کنیم، به نحوی سپری کنید که دارای کمترین اتلاف باشد، یا به عبارتی به صورت بهینه از آن استفاده شود. یا منابع مالی شما. بنابراین امروزه هدف گذاری های بلند مدت برای خانواده ها بسیار مهم است. به عنوان مثال یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها تامین مسکن برای خود یا برای فرزندان می باشد. این مهم ممکن نمی شود مگر آنکه برنامه ریزی بلند مدتی بر روی منابع موجود و در اختیار و بر روی منابعی که در آینده قرار است به آن ها اضافه شود انجام گیرد.

در نهایت از عنایت و حسن ویژه حضرتعالی در انجام این مصاحبه نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *