اخبار داغ

اهمیت رعایت اصول اخلاقی در حرفه حسابداری

به گزارش تجهیز نیوز، اخلاق و اصول اخلاقی یکی از مهم ترین مواردی هستند که افراد در تمام موارد باید ان ها را رعایت کنند و با رعایت هر چه بهتر اصول اخلاقی نشانه فعالیت حرفه ای و تخصصی افراد میباشد که به دور از هر گونه حاشیه و مشکل سازی به صورت کاملا اخلاقی […]

اشتراک گذاری
15 اسفند 1401
90 بازدید
کد مطلب : 153347

به گزارش تجهیز نیوز، اخلاق و اصول اخلاقی یکی از مهم ترین مواردی هستند که افراد در تمام موارد باید ان ها را رعایت کنند و با رعایت هر چه بهتر اصول اخلاقی نشانه فعالیت حرفه ای و تخصصی افراد میباشد که به دور از هر گونه حاشیه و مشکل سازی به صورت کاملا اخلاقی یه انجام فعالیت و وظایف خود میپردازند.

یکی از مهم ترین رشته هایی که رعایت اخلاق در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است رشته حسابداری میباشد که حسابداران حرفه ای باید اصول اخلاقی و رفتاری رشته خود را بدانند و به نحو احسن اجرا نمایند.

حضور حسابداری در دنیای امروز امری ضروری است زیرا عامل محرکی برای سامانه اقتصادی جاری بوده و در برابر عموم مسئولیتی کلیدی دارد از این رو ماهیت کار حسابداران و حسابرسان نیاز به سطح بالایی از اخلاق دارد. سهامداران و دیگر کاربران از اطلاعات صورت های مالی برای تصمیم گیری در سرمایه گذاری استفاده میکنند و شناخت اخلاق میتواند حسابداران را برای غلبه بر معضلات اخلاقی کمک کند پس حسابداران باید واجد شرایط حرفه ای باشند در نتیجه اخلاق حسابداری برای حسابداران حرفه ای و افراد متکی به خدمات  حسابداری جایگاه خاصی دارد.  اخلاق ابتدا توسط “لوکا پاچیولی” پدر حسابداری جهان در اولین کتاب  خود مطرح شده  و طی سال ها استاندارد های اخلاقی توسعه یافته است . اخلاق حسابداری برای حسابداران حرفه ای و کسانی که به خدمات حسابداری تکیه دارند اهمیت زیادی دارد. حرفه حسابداری اصول اخلاقی و قوانینی تدوین نموده که اعضای آن را ملزم می نماید تا از سطحی از خویشتنداری برخوردار شوند که ماورای الزامات قانونی و مقررات است. خلاق حرفه ای حسابداران ، قاعدتاً در شاخه اخلاق کاربردی قرار دارد و حاوی یک نظام ارزشی و باورهای جمعی است که براساس آن ، بد و خوب ، درست و نادرست رفتار حرفه ای حسابداران تعریف و تبیین می شود.

اما درحال حاضر رفتار غیر اخلاقی در بازار های سرمایه ای و مالی به منزله تهدید جدی برای جوامع و اقتصاد و کل شیوه زندگی مدرن است . درواقع  نگرانی های اخلاقی عمیق در رابطه با کاستی ها و بهبودی های ضروری در نظام مالی و شرکت کنندگان آن، نه تنها توجه  ناظران را به خود جلب کرده است بلکه در کانون توجه رسانه ها و سیاستمداران و ذی نفعان  قرارگرفته است. آنچه همچنان نادیده گرفته میشود بازتاب گستردۀ اصول اخلاقی بر نظریه ‌بازار سرمایه و امور مالی است که باتوجه به بازار های نوظهور ماننده بازار سهام  نواوری های شگرفی در ارزش های  امور مالی رخ داده است . به همین دلیل باید به دنبال منابع و کتب علمی جهت اَشنایی بیشتر و آموزش اصول اخلاقی باشیم تا بتوانیم در کار های خود نیز استفاده نماییم‌

در  اکثر منابع  اتخاذ دیدگاه اخلاقی نسبت به امور مالی و رقابت آن  با اقتصاد موئلفه های اصول اخلاقی مطرح می شود و بعد از مطالعه به وضوح می بینیم که اخلاق فضیلت گرا و وظیفه گرایی و غایت گرایی میتواند به مسائل مالی کمک کند اما در طول قرن گذشته فراموش شده است! اما نیاز است دوباره بازگردانده شود.

درسالهای اخیر ، حرفه حسابداری که یک حرفه مفید و شرافتمند بوده تحت تاثیر فشارهای محیطی خاص قرار گرفته است. شرکت های بزرگ برای گزارش سود بیشتر و فریب سرمایه گذاران ، متوسل به تقلب های حسابداری شده اند. شرکتهای مشهور و بلند آوازه و مدیران عالی اجرایی ، اداره کنندگان چنین تقلب های بوده اند که تضعیف کسب و کار ر ا در پی داشته اند. در واقع باید بدانیم که تمامی سیستم ها بدون در نظر گرفتن رویکرد اخلاقی و معنویات هیچ گونه ارزشی ندارند و گرچه در برخی موارد رعایت نکردن اصول اخلاقی باعث افزایش درامد و امتیازات مادی باشد اما باید بدانیم که رعایت این اصول اولین قام برای حرفه شدن می باشد. حسابداری در دنیای پیشرفته امروز ، حرفه ای حیاتی است. و جامعه انتظارات فراوانی از اهل این حرفه دارد و مردم باید به کیفیت خدمات پیچیده ارائه شده توسط حسابداران اعتماد داشته باشند. باتوجه به ذکر اهمیت رشته حسابداری  نتیجه میگیریم که طلاعات ارائه شده توسط حسابداران باید به طور قابل توجهی کارآمد و قابل اتکا و واقعی و بی غرضانه باشد. همچنین قابل ذکر است که حسابداران باید از صداقت و درستکاری حرفه ای برخوردار باشند و آبرو و حیثیت حرفه ای از مهم ترین دارایی های آنها محسوب می شود. به این ترتیب بحث اخلاق حرفه ای در حسابداری معنا پیدا میکند.

نویسنده: محسن عزیزی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *