اخبار داغ

چوب پلاستیک، کاربرد و ویژگی های آن

به گزارش تجهیز نیوز، امروزه با پیشرفت فناوری در صنعت ساخت و ساز، مصالح جدیدی به نام چوب پلاست وارد چرخه ی تولید شده که نسبت به مصالح قدیمی از مزایا و ویژگی های قابل توجهی برخوردار است. مواد مرکب چوب پلاستیک WPC1 گروه جدیدی از مواد  هستند که در بسیاری از کشورها درحال تولید […]

اشتراک گذاری
24 بهمن 1401
201 بازدید
کد مطلب : 152911

به گزارش تجهیز نیوز، امروزه با پیشرفت فناوری در صنعت ساخت و ساز، مصالح جدیدی به نام چوب پلاست وارد چرخه ی تولید شده که نسبت به مصالح قدیمی از مزایا و ویژگی های قابل توجهی برخوردار است. مواد مرکب چوب پلاستیک WPC1 گروه جدیدی از مواد  هستند که در بسیاری از کشورها درحال تولید و توسعه هستند.در ساخت این مواد مرکب محدوده وسی ی از  پلیمرها مثل پلی پروپیلن، پلی اتیلن پلی وینیل کلراید و غیره به همراه پرکنندههای سلویزی شامل آرد چوب، الیاف کتان، کنف، بامبو وغیره، مورد استفاده قورار می گیرد. این مواد قابلیت شکل پذیری بسیار خوبی دارد و از آ.نها می توان برای تولید اشکال متنوع و پیچیده استفاده کرد موادمرکب چوب پلاستیک با دوام و محکم هستند و می  تواتند در ابعاد بزرگ قالبگیری شود.بسیاری از مواد مرکبی که امروزه تولید میشوند به منظور بهبود خواصی نظیر مقاومت سختی، مقاومت به ضربه و کارایی در دمای بالا ساخته میشوند. مواد مرکب چوب پلاستیک ویژگیهای ماده  اصلی وتشکیل دهنده اش یعنی چوب و پلاستیک را با هم دارند. سوختی ومقاومت این مواد بین چوب و پلاستیک است، ولی چگالی این مواد به طورکلی بالاتر ازهردوی آنها می باشد ویژگیهای مثبت آنها بخصوص مقاومت فشاری بالا، پایداری ابعاد، بهبود مقاومت در برابر قارچ زدگی و حمله حشرات،ویژگیهای حرارتی بسیار خوب، قیمت پایین، سرعت اشتعال کم، قابلیت تولید شکلهای پیچیده قابلیت ماشین کاری خوب، مدو الاستیسیته بالا و مقاومت به سایش را میتوان نام برد علاوه برویژگیهای مذکور برای کارکردن با ماده مرکب چوب پلاستیک از تجهیزات رایج  مورد استفاده در صنایع چوب استفاده میشود باتوجه به این که چوب پلاستیک یکی از مصالح ارزان و جدید در  درطراحی مبلمان و دکوراسیون است لذا اشنایی با ویژگی های کاربردی آنها برای کارشناسان درطراحی مبلمان مفید به نظر می رسد.[۱]( ویسی، کبری و محمودی، آزاده و عبدالله زادگان، معصومه،۱۳۹۴،کامپوزیت چوب- پلاستیک و ویژگی های کاربردی آن در طراحی نوین ساختمان،سومین همایش ملی اقلیم ، ساختمان و بهینه سازی مصرف انرژی با رویکرد توسعه پایدار ،اصفهان،https://civilica.com/doc/412288)

چوب پلاستیک یا کامپوزیت چوب پلاستیک که آن را چوب پلاست نیز  می نامند، یک ماده ترکیبی یا کامپوزیتی است که ترکیبی از چوب طبیعی،فیبرها یا الیافهای پلاستیکی و پلیمری است. کامپوزیت چوب پلاستیک مورد توجه معماران و طراحان مدرن قرار گرفته است. این ماده کاربردی و بادوام تقریباً در تمام زمینه های بخش معماری مانند نرده ها و روف گاردن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای ساخت چوب پلاست از مخلوط کردن ذرات چوب آسیاب شده با رزین گرم استفاده می ‌شود. برخی مواد را با هم ترکیب کرده و به گلوله هایی تبدیل می کنند که دوباره ذوب شده و به شکل نهایی در می آیند؛ در حالی که برخی دیگر از طریق یک فرآیند اختلاط و اکستروژن یک مرحله ای محصول نهایی را تشکیل می دهند.

ترموپلاستیک های تمیز و بازیافتی هر دو با رایج ترین محصولات مبتنی بر پلی اتیلن استفاده می شوند. تثبیت کننده های UV، رنگ ها، عوامل مکمل و روان کننده ها را می توان برای ایجاد یک محصول خاص هدفمند، هر دو شکل جامد و توخالی، اضافه کرد بعبارتی دیگر چوب طبیعی که در تولید چوب پلاست مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر بصورت خاک اره و یا گرانولها و تکه های ریز چوبی است که با مواد پلیمری مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید (pvc) و پلیمرهایی از این دست ترکیب شده و پلاستوود را ایجاد می کنند.برای افزایش کیفیت محصولات و نیز ایجاد تنوع در رنگ و ظاهر پروفیلهای چوب پلاست، در تولید چوب پلاستیک از افزودنی هایی مانند رنگ ها، روان کننده ها، تقویت کننده و … استفاده می شود.انتخاب مواد مصرفی برای تولید پلاستوود یا چوب پلاست ، علاوه بر ویژگی های محصول نهایی به میزان در دسترس بودن مواد اولیه نیز بستگی دارد. در تولید چوب پلاستیک ،بطور کلی از حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد چوب بصورت خاک اره یا رشته های کوچک استفاده می شود. در اکثر مواقع چوب مورد استفاده برای تولید چوب پلاست از درختانی مانند افرا، کاج، بلوط و یا سایر درختانی که در دسترس بوده و ارزان نیز هستند تامین می شود. البته برای تولید این محصولات می توان از بازیافت چوبها نیز به سادگی استفاده نمود که این مورد یکی از مهمترین ویژگی های چوب پلاستیک بشمار می آید.

با توجه به اینکه ساختار اصلی یک پروفیل یا قطعه ساخته شده از جنس چوب پلاست بصورت عمده از چوب تشکیل شده است، چوب پلاست در بسیاری از ویژگی های کاربردی مانند میزان کارپذیری (قابلیت اتصال با پیچ و مته کاری)،سمباده خوری و … با چوب تشابه داشته و در اکثر مواقع این ویژگی ها در چوب پلاست بهبود یافته اند.

از ویژگی های مهم چوپ پلاست  میتوان به این موارد  اشاره کرد:۱_سازگاری با محیط زیست و سلامت انسان۲_مقرون به صرفه بودن۳_دوام و طول عمر بالا و قابل استفاده در فضای باز۴_مقاوم در برابر حمله ی حشرات و جوندگان و موریانه ها۵_مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت۶_ضد حریق (اشتعال پذیری کمتر نسبت به چوب واقعی)۷_دارای ظاهر و بافت متنوع وپویا که طبق سلیقه قابل تغییر است اما در عین حال همانند چوب واقعی میباشد۸- محصولی سبک با نصب، تعمیر و نگهداری آسان

با توجه به ویژگی هایی چوب پلاست میتوان از ان در این موارد استفاده کرد: سقف کاذب و نماسازی،کف پوش و دیوارپوش،محوطه سازی فضای بیرونی و استخر،فضای داخلی ساختمان شامل پارتیشن بندی و دکوراسیون،درب و پنجره و اسکلت ساختمان،چارچوب های در و پنجره،مبلمان شهری (نیمکت، گلدان، آلاچیق و…)،اسکله سازی،صنعت خودرو سازی،روف گاردن ها،کف پوش ها

معایب چوب پلاست: افزودن چوب به ترموپلاست باعث ناپایداری رنگ شده و سطح چوب پلاست در مجاورت نورخورشید به صورت مستقیم و دائم، نسبت به رنگ اولیه تا دو درجه تغییر خواهد داشت.

چوب پلاست‌ها نسبت به چوب معمولی سنگین‌تر و استحکام کمتری دارند.

تولید این محصولات نیاز به صرف انرژی بسیار زیادی دارد.

مزایای چوب پلاست:

هزینه این محصول نسبت به چوب یا پلاستیک کمتر است.

مقاومت انواع چوب پلاست‌ها در برابر ضربه، بیشتر از نمونه‌های دیگر است.

این محصول به نحوی طراحی شده که خرد نمی‌شود، طبله نمی‌کند و خراش هم بر‌نمی‌دارد.

چوب پلاست‌ها قابل بازیافت بوده و خرده چوب‌های استفاده شده در آن، حاصل بازیافت پسماند‌های مصرفی و صنعتی هستند.

سرعت نفوذ آب در چوب پلاست‌ها نسبت به سایر کامپوزیت‌های چوبی و یا چوب خالص، کمتر است.

 ضمنا باتوجه به ساختار و ماهیت مواد تشکیل دهنده پروفیل های چوب پلاست ، این محصول به مراقبت اندکی نیاز دارد


نویسنده: زینب حقی ، مهندس صنایع چوب و کاغذ

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *