اخبار داغ

یادداشت سفر آقای حسن صادقی یونسی به شهر تاریخی کدکن ۱۴۰۱

بام خراسان رضوی(شهر کدکن) میزبانگردشگران فریمانی دوستداران میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان فریمان شامل آقای مهندس  شاملوییان عضو جامعه مهندسین خراسان؛مهندس پور رضا (پیشکسوت و دبیرانجمن عکاسی فریمان)؛ آقای حسن صادقی یونسی دانشور ارجمند* با گرایش های جغرافیا و پژوهش هنر در بخش کدکن از روستای رقیچه و درخت ۱۳۰۰ ساله آن بازدید نمودند.مقصد […]

اشتراک گذاری
17 شهریور 1401
114 بازدید
کد مطلب : 149518

بام خراسان رضوی(شهر کدکن) میزبان
گردشگران فریمانی

دوستداران میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان فریمان شامل آقای مهندس  شاملوییان عضو جامعه مهندسین خراسان؛مهندس پور رضا (پیشکسوت و دبیرانجمن عکاسی فریمان)؛ آقای حسن صادقی یونسی دانشور ارجمند* با گرایش های جغرافیا و پژوهش هنر در بخش کدکن از روستای رقیچه و درخت ۱۳۰۰ ساله آن بازدید نمودند.مقصد بعدی آنها مجموعه تاریخی فرهنگی شیخ حیدر کدکنی ؛ …مجموعه شیخ حیدر کدکنی که از آثار شاخص دوران تیموری ، در شهر کدکن “در صد و هفت کیلومتری شهر فریمان” و صد و پنجاه کیلومتری مشهد واقع شده است.
این مجموعه شامل مسجد، ایوان و بنای مزار امامزاده عبدالله و یا خواجه نظام الملک و سردابه می‌باشد. بنای مقبره در گذشته دارای کاشی‌های فیروزه‌ای و دارای کتیبه بر روی گچ حاوی آیاتی از سوره یس بوده است. مسجد شیخ حیدر کدکنی نیز دارای فضایی شبستانی که محرابی هشت گوشه زینت بخش آن شده و دیواره شمالی آن دواشکوبه می باشد. در اطراف این بنای ارزشمند باغ مصفایی وجود دارد و به همین دلیل در بین اهالی ناحیه کدکن به “باغ مزار” معروف است. این بنا در سال ۱۳۸۲ به شماره ۸۹۵۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.با راهنمایی جناب حسین زاده مدیر بومگردی ؛جمع سه نفره فرهیختگان شهرستان فریمان از مسجد سنگی شهر کدکن و سنگ پیر و سایر اماکن تاریخی و دیدنی بازدید نمودند؛ از سوی  پیشکسوت میراث فرهنگی جناب محمودی توضیحات مفصلی برای گردشگران بیان گردید.اقامه نماز و پذیرایی در محل بومگردی کوچه باغ اختتامیه برنامه علمی و فرهنگی بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *