اخبار داغ

داعش یا طالبان!!! بانی اختلافات اخیر ایران و افغانستان کیست؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شوش ۲۴، بیش از ۸ ماه از روی کار آمدن طالبان در افغانستان می گذرد و هر روز شاهد بحرانی تازهدر این کشور و مرزهای شرقی ایران و اختلافات بین مردم دو کشور هستیم. امروز پنج شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در اخبار داشتیم که داعش […]

اشتراک گذاری
01 اردیبهشت 1401
167 بازدید
کد مطلب : 144713

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از شوش ۲۴، بیش از ۸ ماه از روی کار آمدن طالبان در افغانستان می گذرد و هر روز شاهد بحرانی تازهدر این کشور و مرزهای شرقی ایران و اختلافات بین مردم دو کشور هستیم.

امروز پنج شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در اخبار داشتیم که داعش مسولیت حمله تروریستی امروز به مسجد «سه‌دکان» شهر مزارشریف در شمال افغانستان، ۳۰ تن به شهادت رسیده و ۸۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند را بر عهده گرفته است.

همچنین روز دوشنبه ۲۹ فروردین نیز یک مرکز آموزشی شیعیان واقع در غرب کابل مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در نتیجه آن ۲۶ دانش آموز کشته شدند.

چندی پیش گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تأیید مرگ سرکرده پیشین خود، «ابو الحسن الهاشمی القرشی» را به‌عنوان سرکرده جدید خود معرفی کرد.

نکته جالب اتفاقات اخیر داعش در افغانستان این است که کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود هشدار داده است که تهدید داعش در افغانستان به حال خود باقی است و حتی در حال رشد است.

هشدار این کمیته در حالی است که کن مک کالوم، رئیس استخبارات داخلی بریتانیا هشدار داده است که افغانستان ممکن است به کانون تروریسم تبدیل شود.

فعالیت داعش در افغانستان در سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است به طوری که به گفته در سال ۲۰۲۱ گروه داعش در افغانستان ۳۶۵ حمله یکی از مهمترین و فعالترین مناطق عملیاتی این گروه شده بود.

در سال ۲۰۲۰، گروه داعش ۸۲ حمله ترورریستی در افغانستان داشت و ۸۳۵ نفر کشته شدند.

در سال ۲۰۲۱، بزرگترین حمله داعش در افغانستان به میدان هوایی کابل بود. در این حمله ۱۳ آمریکایی و بیش از ۱۶۰ افغان کشته شدند.

پس از افغانستان، عراق، غرب آفریقا، سوریه و آسیای میانه به ترتیب بیشترین تلفات را در سال ۲۰۲۱ از حملات داعش داشته‌اند.

به نظر می رسد، آمریکا با خروج از افغانستان جنگ نیابتی خود را تحویل داعش داده است که جای خالی خود در مرزهای شرقی ایران را پر کند و اگر به همین منوال ادامه داشته باشد باید بیشتر ین نگرانی مقامات ایرانی از فضای رسانه ای و اتفاقات امنیتی در مرزهای شرقی باشند تا مباد بازی های رسانه غرب در خصوص اختلافات ایران و افغانستان بازیچه رسانه ای شود.

کدخبر: ۱۴۰۱۶۷۴۰۲۰۱۰۰۳۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *