اخبار داغ

ایجاد مسیر گردشگری در دستور کار سال ۱۴۰۱ میراث فرهنگی میبد است

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری بام میبد، رییس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی میبد گفت: ایجاد مسیر گردشگری از محله کوچُک و ادامه آن در خیابان مسجد جامع ، دروازه شارستان و کاروانسرای شاه عباسی از اولویت‌های سال ۱۴۰۱ میراث فرهنگی شهرستان است. او افزود: تعریف این […]

اشتراک گذاری
29 فروردین 1401
47 بازدید
کد مطلب : 144539

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از پایگاه خبری بام میبد، رییس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی میبد گفت: ایجاد مسیر گردشگری از محله کوچُک و ادامه آن در خیابان مسجد جامع ، دروازه شارستان و کاروانسرای شاه عباسی از اولویت‌های سال ۱۴۰۱ میراث فرهنگی شهرستان است. او افزود: تعریف این مسیر موجب زنده شدن بافت تاریخی شهر ، فعال شدن بازارچه و و ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف صنایع دستی می‌شود.

وی ادامه داد: مرمت حصار شهر و آزادسازی حریم‌ها نیزدر دستور کار میراث فرهنگی میبد است و همچنین برای مرمت آسیاب تک سنگی ۱۰۰ میلیون تومان تامین اعتبار شده و هم اکنون در حال انجام است ، مرمت کاروانسرای شاه عباسی نیز با تامین ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در چند روز آینده شروع می شود.

وی  به بدنه سازی معابر پشت محله کوچُک اشاره کرد و گفت : تامین مصالح کار این پروژه برعهده میراث است و با تامین نیروی  کار بنایی از سوی شهرداری در حال انجام است ،  بدنه‌سازی و بهسازی معابر محله کنزی‌ها در محله بشنیغان و بقعه حافظ جمال رکن‌آباد نیز تامین اعتبار شده و ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای مرمت بافت تاریخی شهر اختصاص یافته‌است.

رییس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی میبد مرمت خانه بلالی ثبت شده به شماره ۲۴۴۲۱ در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران نیز در خرداد ۱۴۰۰ شروع شد و اقداماتی شامل استحکام‌بخشی و دوخت و دوز حصار جنوبی این خانه با استفاده از مصالح سنتی (خشت) توسط نیروهای امانی اداره میراث فرهنگی و همچنین جمع آوری ریشه‌های درختان خشکیده و جمع آوری نخاله ها نیز در شروع کار انجام شد.

وی احداث کارگاه صنایع دستی در محوطه اداره میراث فرهنگی که در حال انجام است ، مرمت خانه مختاری‌ها در بیده ، مرمت هشتی آسیاب حمام حسن آباد به صورت سنتی ، مرمت دربند خانه تاریخی دهقانی در محله مهرجرد میبد، اجرای طاق نما به صورت سنتی در مسیرگذرآسیاب تاریخی یخدان، مرمت اضطراری پیر نشین جبهه شرقی ساباط امامزاده سید صدرالدین قنبر و مرمت اضطراری کارانسرای میبد از جمله اقدانات انجام شده در حوزه گردشگری در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

خبر: ۱۴۰۱۷۱۰۰۱۲۹۰۰۷۲

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه پروژه کف سازی و بدنه سازی مجاور نارین قلعه نیز با همکاری شهرداری به اتمام رسید اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی نیز در سال ۱۴۰۰ بازدید از کارگاههای انفرادی صنایع دستی با حضور مسئولان فرمانداری با هدف حمایت و پشتیبانی از آنها ، معرفی هنرمندان صنایع دستی برای پرداخت کمک های بلاعوض و همکاری در برگزاری نمایشگاهها انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی با کمبود اعتبار و نیرو جهت ساماندهی پروژه های میراث فرهنگی روبرو است ، تدابیری برای همکاری با تشکل‌های پا به کار و نیز استفاده از پتانسیل خیرین و صنعت شهرستان اندیشیده شده است.

وسعت بافت تاریخی شهر میبد ۷۰۰ هکتار معادل یک سوم وسعت این شهر است و یکی از مناطق باستانی و تاریخی استان یزد محسوب می‌شود و مرکز این شهرستان ۱۰۷ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *