اخبار داغ

خودکنترلی مردان زمانی منطقی است که زنان پوشش معقول داشته باشند/عدم وفاداری و خیانت اصلی‌ترین دلیل طلاق زوجین

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر روانشناس و مشاور خانواده گفت: بی بند و باری و عدم رعایت حریم‌های اخلاقی در روابط اجتماعی بسیار بیشتر از مسائل اقتصادی آسیب زا است و بنیان خانواده‌ها را متزلزل می‌کند و از بین می‌برد.برنامه «چراغ» شبکه ۵، در هفته جاری میزبان «مرضیه […]

اشتراک گذاری
03 آذر 1400
379 بازدید
کد مطلب : 138303

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر روانشناس و مشاور خانواده گفت: بی بند و باری و عدم رعایت حریم‌های اخلاقی در روابط اجتماعی بسیار بیشتر از مسائل اقتصادی آسیب زا است و بنیان خانواده‌ها را متزلزل می‌کند و از بین می‌برد.
برنامه «چراغ» شبکه ۵، در هفته جاری میزبان «مرضیه غلامی» کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مدرس و مشاور دانشگاه و همچنین مشاور چندین مرکز مشاوره بود.

غلامی با اشاره به لزوم توجه زنان به ارزش‌ها و استعدادهای درونی شأن گفت: به لحاظ روانشناسی هر فردی فارغ از جنسیتش از بدو تولد تا سنین سالمندی نیازهایی دارد، مهمترین نظریه‌ای که به این نیازها پرداخته نظریه «آبراهام مازلو» که به «هرم مازلو» معروف است، می‌باشد. بر اساس این نظریه، نیازهای انسان عبارتست از نیازهای اولیه اعم از آب و غذا تا نیاز به امنیت و نیاز به تعلق و تعلق پذیری، نیاز به توجه و احترام دیگران و در نهایت نیاز به خودشکوفایی انسان است. وقتی ویژگی ظاهری زنان بر استعداد و توانمندی آنها غالب می‌شود، در واقع در مرحله نیاز به تعلق پذیری قرار می‌گیرد؛ یعنی مرحله‌ای که مورد عشق قرار بگیرند و همینطور عشق بورزند. برخی برای اینکه مورد توجه قرار گیرند در ظاهرشان متمرکز می‌شوند تا اینکه بخواهند به توانمندی‌های درونی و استعدادهای خود توجه کنند. اگر فرد بیش از حد به این مسئله بپردازد و به عبارتی درگیر ظاهر خود باشد در واقع در یک دور باطلی افتاده است؛ چرا که این نیاز حد مشخصی ندارد و نمی‌توان نقطه پایانی برای آن تصور کرد. مراجعات و مصادیق بارز بسیاری پرونده‌های مشاوره حاکی از این نکته است که خود افراد از اینکه در این مسیر قرار می‌گیرند خسته می‌شوند و زنان زیادی مراجعه و اظهار خستگی و درماندگی می‌کنند و حتی بسیاری از آقایان از اینکه همسرشان در این دور باطل افتاده اند و از جنبه‌های دیگر زندگی اعم از زندگی مشترک در جایگاه همسری و مادری و یا دیگر عرصه‌های تحصیلی و علمی غافل شده اند، اظهار خستگی و نارضایتی می‌کنند. حتی هزینه‌های هنگفتی بر دوش خانواده می‌گذارند و به نوعی رفتار بیمارگونه تبدیل می‌شود.

معیار و ملاک انتخاب در مشاغل؛ ظاهر یا تخصص

وی خاطر نشان کرد: زمانی که صحبت از ضرورت توجه به درونیات و استعدادهای درونی می‌شود به این معنی نیست که به ظاهر اهمیتی ندهیم و منکر آراستگی ظاهری و لزوم آن نیستیم ولی اگر معیار و ملاک انتخاب در مشاغل و یا عرصه‌های مختلف ظاهر افراد باشد نه توانمندی افراد، معیار سنجیده و درستی نیست. ویژگی‌های ظاهری چون دوام و ثبات ندارد قابل اتکا و معیار انتخاب نمی‌تواند باشد اما مهارت‌ها و توانمندی‌های افراد است که در هر عرصه‌ای قابل سنجش و ارتقا است. اگر ویژگی ظاهری افراد معیار و ملاک انتخاب آنها باشد، قابل اعتماد نبوده و چه بسا بستری برای سو استفاده و ناهنجاری‌های روانی و اجتماعی را برای آنها شود. مراجعاتی متعددی از این دست داشته ام که خانم ابتدا بر اساس ویژگی ظاهری یک شرکت برای اشتغال انتخاب شده بود ولی به مرور متوجه می‌شود که نه تنها به توانمندی‌های او توجهی نمی‌شود بلکه آسیب‌های زیادی هم متوجه اش شده بود.

عدم وفاداری اصلی‌ترین دلیل طلاق زوجین

غلامی در پاسخ به سوال مجری تصریح کرد: آنچه امروزه در ظاهر امر در رأس مشکلات عموم مردم به چشم می‌خورد، مشکلات اقتصادی است. اما واقعیت این است که در پسِ همه این مشکلات، علت اصلی مراجعین به مراکز مشاوره که در پی دادخواست طلاق هستند و مشکلاتی که منجر شده است فردی به بن بست برسد، مشکلات اقتصادی نیست بلکه بیشتر پیمان‌شکنی و عدم وفاداری مرد یا زن نسبت به همسرش و خیانت نسبت به اوست. پس لزوم رعایت موازین اخلاقی بسیار مهم‌تر از مسائل اقتصادی است. بر اساس آمار می‌توان گفت درصد بالایی از مشکلاتی که منجر به طلاق می‌شود، خیانت و پیمان‌شکنی زوجین نسبت به یکدیگر است.

خودکنترلی مردان در جامعه زمانی منطقی است که زنان نیز پوشش و رفتاری معقول داشته باشند

این روانشناس و مشاور خانواده در بخش دیگری از سخنانش اشاره کرد: اگر بخواهیم مانع بروز مشکلی شویم قاعدتاً باید اموری که سبب ایجاد آن مشکل شده یا به عبارتی رفتارهایی که زمینه ساز و یا علت تشدید کننده آن مسئله بوده است، بررسی و رفع نمود و یا حداقل کاهش داد. نمی‌توان انتظار داشت هر یک از افراد جامعه به همان سبک و سیاقی که دلشان می‌خواهد پیش بروند و رفتار کنند و هیچ مزاحمت و یا مشکلی نیز برایشان ایجاد نشود. اگر زنان با هر پوششی که دلشان می‌خواهد بخواهند در جامعه حضور یابند، پوششی که مغایر با هنجار جامعه، نامناسب، نیمه عریان و یا بدن نما باشد، سپس انتظار داشته باشند که مردان جامعه نسبت به پوشش آنها رفتار و واکنش ناهنجاری نداشته باشند. اینکه برخی از زنان انتظار داشته باشند مردان جامعه به گونه‌ای تربیت شده باشند که وقتی آنها بر طبق خواست خود رفتار می‌کنند و پوشش نادرستی دارند، نسبت به این نوع پوشش و رفتارشان برخوردها معقول باشد و مزاحمتی هم برای آنها ایجاد نشود، این انتظار غیر منطقی است؛ چرا که هر یک از افراد جامعه با روحیات و خلقیات متفاوت و در فرهنگی متفاوت رشد و تربیت می‌یابند و کنترل همه افراد امکان پذیر نیست، هر چند وظیفه مردان در مواجهه با چنین موقعیت‌هایی خودکنترلی است اما این هم غیرمنطقی است که خانم‌ها آزاد باشند و مردان هم وقتی در معرض این رفتارها قرار می‌گیرند خودکنترلی داشته باشند. بسیاری از افراد هستند که دارای اختلالات روحی هستند و تا زمانی که خودشان برای درمان مراجعه نکنند قابل تشخیص و ارزیابی نیستند، لذا غیر قابل شناسایی و کنترل هستند. بنابراین از سویی باید ظاهر افراد در جامعه مطلوب و معقول باشد، و از سویی دیگر بر اساس ارزش‌های درونی و توانمندی‌هایشان شناخته شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موردی داشتم که آقای پزشکی مراجعه کرده بودند که بخاطر شرایط مالی عالی و وجهه اجتماعی اش، تمام امکانات را برای همسرشان که خانه دار بودند، فراهم کرده بودند. حتی برای فرزندشان هم پرستار گرفته بودند و خانم هم یک سبک زندگی مرفهی داشتند ولی به دلیل عدم توجه به استعدادهای درونی و پرداختن بیش از حد به ظاهر و عدم رعایت حریم‌ها، به همسرشان خیانت کرده بودند. لذا بی بند و باری و عدم رعایت حریم‌های اخلاقی در روابط اجتماعی بسیار بیشتر از مسائل اقتصادی آسیب‌زاست و بنیان خانواده‌ها را متزلزل می‌کند و از بین می‌برد.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۲ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می‌رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهد و یک نظرسنجی هفتگی برگزار می‌کند.

کدخبر:۱۴۰۰۷۰۲۰۹۰۳۰۰۴۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *