اخبار داغ

همتی : امیدوارم با سر و سامان دادن به تحریم ها در دولت من ۵ درصد رشد اقتصادی و ۱۲ درصد تورم داشته باشیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد کاهش ارزش پول ملی گفت: کاهش ارزش پول ملی به خاطر تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری بود و در تابستان ۹۷ که من به بانک مرکزی رفتم، نرخ ارز به شدت افزایش پیدا کرده بود. به گزارش تجهیز نیوز، همتی بامداد دوشنبه در گفت وگو با ایرانیان […]

اشتراک گذاری
10 خرداد 1400
84 بازدید
کد مطلب : 52344

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد کاهش ارزش پول ملی گفت: کاهش ارزش پول ملی به خاطر تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری بود و در تابستان ۹۷ که من به بانک مرکزی رفتم، نرخ ارز به شدت افزایش پیدا کرده بود.

به گزارش تجهیز نیوز، همتی بامداد دوشنبه در گفت وگو با ایرانیان خارج از کشور در شبکه جهانی جام جم افزود: برنامه من این است که به طور جدی پس از رفع تحریم‌ها، به سمت تقویت و ثبات نرخ ارز برویم. تولید حقیقی در نرخ ارز خیلی تاثیر دارد و اگر رشد اقتصادی ما بالا برود ما می توانیم بگوییم بخشی از تقاضا را در داخل تامین می کنیم و نیاز ما به ارز کمتر می شود.

همتی گفت: امیدوارم با سر و سامان دادن به تحریم ها، در دولت آینده من حداقل ۵ درصد رشد اقتصاد را داشته باشیم و بتوانیم تورم را در ۸ تا ۱۲ درصد کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی هدف هر دولتی است، افزود: رونق اقتصادی و صادرات اصل مهمی است و تاثیر زیادی در رونق اقتصادی کشور دارد. ما می توانیم تا ۵۰ درصد صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم.

همتی در ادامه درخصوص  سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور نیز افزود: برای جذب سرمایه گذاری خارجی دو بخش داریم یکی در بخش زیرساخت ها مثل راه ها، ریل و …. و دیگری سرمایه گذاری مولد مثل حوزه کشاورزی که زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری آنها است.

او ادامه داد: همچنین آنها می توانند منابع مختلفی را به بازار سرمایه بیاورند البته در بازار سرمایه کارهایی شد که نباید می شد و من چندین بار در دولت گفتم که حمایت های بدون منطق برای رشد سریع شاخص ها آثار خوبی ندارد که همین هم شد و پیش بینی ها به تحقق پیوست.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می کنم دخالت های غیرمنطقی در بورس مهمترین علت اشکالات آن بود اما من هیچ اعتقادی به دخالت ندارم و هیچ معنایی ندارد که در بازار بورس دخالت صورت بگیرد و دخالت سیاسی که اصلاً نباید رخ دهد.

وی با تاکید براینکه به بازار سرمایه اعتقاد جدی دارم و ریسکی بودن بورس از ویژگی های ذاتی بورس است، افزود: دولت من حتماً بازار سرمایه را در دستور کار خواهد داشت و هر کمکی از دستم بر می آید می کنم.

همتی گفت: من حمایت می کنم که بورس شفاف شود و این طور نباشد که یک عده بخرند و بفروشند و بیرون بروند و عده ای که به بورس ناآشنا هستند به خاطر دعوت مسئولان به بورس بروند و بعد با مشکل مواجه شوند و قطعا سرمایه گذاران بدانند که روند بازار سرمایه حتما مثبت خواهد شد.

ایرانیان مقیم خارج

وی در ادامه به سفر برخی از ایرانیان به خارج  از کشور از جمله جوانان اشاره کرد و افزود: ما باید فضای اجتماعی و سیاسی را اصلاح و سهل کنیم، چرا که خیلی در امور خصوصی جوانان دخالت می کنیم  و سیاست من این است که با تعامل با نهادها و قوای دیگر، فضا را اصلاح می کنیم.

همتی تصریح کرد: به اعتقاد من در صورت اصلاح فضا، حتما ایرانیان خارج از کشور به کشور باز می‌گردند چرا که اطمینان دارم آنها علاقه دارند به کشور خود کمک کرده و یا سرمایه گذاری کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت من دولت تعامل است؛ از خانه تا جهان و با تعامل بسیاری از کارها را می‌توان انجام داد، افزود: سنگینی کار را می دانم و ریاست جمهوری مسئولیت سنگینی است و با اطلاع وارد شدم و مرد میدان هستم و نگرانی ندارم چون شاهد بودم افرادی که وارد شدند پاسخگوی نیازهای مردم نیستند بنابراین وارد شدم. 

او گفت: دولت من دولت تقابل نیست و اگر نتوانم مشکلات را برطرف کنم دلایل را به مردم می گویم که چرا این اتفاق نیفتاد. 

همتی ادامه داد: تاکنون سیاست مداران ما رئیس جمهوری بودند و اقتصاددان ها را هدایت می کردند، نتیجه اش این شد که دیدیم اکنون چند دهه است که وضعیت اقتصادی نه تنها بهتر نشده است بلکه روز به روز نیز خراب تر می شود.

وی افزود: یکبار امتحان کنیم اقتصاددان ها مسئولیت اجرایی را برعهده بگیرند و سیاستمداران به حرف ما گوش بدهند تا ما بگوییم که چگونه می شود اقتصاد را اداره و همانند دیگر کشورهای دنیا تورم را کنترل کرد و مثل همه دنیا رشد اقتصادی را رقم زد.

جوانان
همتی همچنین درخصوص نگاه او به مساله جوانان نیز گفت: اگر مردم اعتماد کنند و مسئولیت دولت سیزدهم را به من بدهند، مهمترین مساله من درخصوص جوانان است.

او ادامه داد: در کنار بحث اشتغال که بحث مهمی است، بحث زندگی اجتماعی جوانان هم از اولویت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: من اصلا اعتقادی به این برخوردی که با جوانان می شود ندارم، چرا که ما باید بپذیریم روش، تفکر و آداب جوانان خیلی با ما تفاوت دارد و اصلا نسبت به آن چیزی که ما دهه ۶۰ بودیم، دهه ۷۰ و یا ۸۰ در دهه ۹۰ متفاوت است.

همتی گفت: همانطور که من گفتم دولت ما تعامل از خانه تا خارج است و واقعا اکنون یکی از دلایلی که خانواده ها نمی توانند تعامل کنند این است که نمی توانند جوانان خود را درک کنند چرا که خواسته های آنان تفاوت پیدا کرده و خواسته های قرن بیست و یکمی است.

او ادامه داد: ما نمی توانیم به جوانان امروزی بگوییم که چگونه رفتار کنند، چه بپوشند و چه زمانی به استراحت مشغول شوند.

وی در ادامه با طرح این پرسش که واقعا تفریح ما برای جوانان چیست؟، افزود: ما برای جوانان چه برنامه ای داریم که می توانم بگویم برنامه ای نداریم. کجای دنیا جلوی ماشینی را می گیرند و به یک دختر و پسر می گویند که شما کجا می روید؟

همتی گفت:ما داریم عرصه را بر جوانان تنگ می کنیم که به اعتقاد من این نظر جمهوری اسلامی نیست و تنها تنگ نظری برخی از ما در اجرا و اقدام است.

وی همچنین با انتقاد از برنامه های صدا و سیما درجهت تفریح و گذراندن اوقات فراغت جوانان افزود: تلویزیون در همه جای دنیا برای تفریح است اما تلویزیون ما بیشتر خبر پخش می کند و برنامه های آن پند محور است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید در ارتباط با زندگی اجتماعی جوانان به خصوص دختر خانم ها و زنان که می خواهند در این کشور زندگی کنند و فعال و سازنده باشند این مسائل را مد نظر قرار دهیم چرا که همین جوانان که در عرصه های کلیدی حضور دارند و کارهای بزرگی را برای کشور انجام می دهند در کنار کار و فعالیت، تفریح و نشاط نیز لازم دارند که قطعا در دولت پیگیر آن خواهم شد.

وی در ادامه درباره ترویج شعارهای انقلابی نیز گفت: ما اگر بخواهیم شعارهای انقلابی را ترویج کنیم خودمان باید سمبل آن باشیم و در صدور این شعارها به خارج از کشور باید ببینیم آیا آن چیزی که داریم معرفی می کنیم خودمان به آنها پایبند هستیم یا خیر؟

وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی همیشه در حمایت از محرومان پیشتاز بوده است، گفت: جمهوری اسلامی همچنین همواره پیشتاز مقاومت اسلامی است و اگر در همه زمینه ها، ما عمل کرده و شعار ندهیم همانند مقاومت حتما صادر خواهد شد.

همتی افزود: به واسطه صادرات مقاومت اسلامی، نتیجه آن این شده است که رژیم صهیونیستی هر تلاشش به شکست منجر می شود چرا که فکر مقاومت صادر شده است.

وی  درخصوص استقلال کشور نیز گفت: در مورد استقلال باید بگویم که، کشورها با دید احترام به ما نگاه می کنند و هرچند به خاطر تحریم ها شاید به خوبی با ما کار نکنند اما با احترام با ما برخورد می کنند.

مبارزه با فساد

وی در ادامه به بحث از بین بردن مفاسد اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: ما قبل از اینکه با فساد مبارزه کنیم باید با تولید آن مقابله کنیم و نباید اجازه بدهیم فساد در کشور ایجاد شود و باید زمینه های فساد را از بین ببریم.

همتی گفت: به عنوان مثال ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت و فساد آورد و من از ابتدا مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم و به اعتقاد من ارز دو نرخی فساد ایجاد می کند و در چند مرحله نیز از دوستان دولت و رئیس جمهوری خواهش کردم که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند اما مسائل جامعه را نگاه می کردند و موافقت نکردند و ایشان نیز دلایل خاص خود را داشتند و معتقد بودند که ممکن است افزایش قیمت ایجاد شود.

وی افزود : نظام غلط توزیع ما متأسفانه از مسیر گمرک تا به دست مصرف کننده برسد آن قدر شکاف و خلاء داشت و برای یک عده ای رانت ایجاد کرد، متأسفانه از هدف اصلی خود به شدت دور شد. بنابراین مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا اشکال داشت و اصلا ارز دو نرخی مبنایش اشکال دارد.

او ادامه داد: همچنین امضاهای طلایی قابل فساد است که باید برچیده شوند و نیز شفاف بودن تسهیلات که کار خیلی بود که در بانک مرکزی صورت گرفت.

همتی در ادامه با تاکید براینکه دولت باید در زیرساخت ها تصمیم گیری کند، گفت: باید دخالت های دولت در امور اقتصادی مثل قیمت لاستیک، دان مرغ و … از بین برود و تمام تصمیم های دولت در زیرساخت ها باشد.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین به آسیب پذیری های جامعه از بعد اقتصادی اشاره کرد و گفت: آسیب پذیری های ما از کجاست؟، وابستگی ما به نفت و مواد معدنی زیاد است و هنوز هم در این خصوص آسیب پذیر هستیم.

او ادامه داد: هرچند در حال حاضر اوضاع خیلی بهتر شده است چرا که وقتی د خصوص صادرات نفت به مشکل برخورد کردیم، به صادرات بنزین و فرآورده های نفتی مشغول شدیم.

همتی گفت: همچنین درخصوص  واردات نهاده های دامی نیز آسیب پذیر هستیم در حالیکه می توانیم  با طراحی زنجیره تولید این نیاز ها را در داخل تولید کنیم و در مجموع واردات کالاهای اساسی از نقاط ضعف ما است.

ساماندهی یارانه ها 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با تاکید براینکه قدرت خرید مردم باید ترمیم بشود، افزود: یکی از اولین کارهایم؛ بحث ساماندهی یارانه‌ها و رسیدگی به طبقات پایین جامعه است و در کشور هیچ چیز واجب‌تر از این نیست.

او با تاکید براینکه دهک ۹ و ۱۰ نباید یارانه بگیرد، ادامه داد: ما باید یارانه را به دهک های پایین به خصوص دهک های یک تا پنج جامعه که تحت فشارند، متمرکز کنیم و من معتقدم همه قدرت خریدی که می‌توانیم تزریق کنیم باید به طبقات پایین باشد و اگر نتوانیم دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

همتی همچنین درخصوص موضوع فقر و شکاف طبقاتی و گسترش عدالت نیز افزود: مشکل فقر در جامعه از دو ناحیه بوجود می آید که یکی نداشتن شغل وو دیگری تورم است.

او ادامه داد: وجود تورم موجب ایجاد دو قطبی ثروتمند و ضعیف می شود و در این صورت است که شکاف بیشتری بین ثروتمند و ضعیف ایجاد خواهد شد، به گونه ای که ثروتمند، ثروتمندتر و ضعیف، ضعیف تر می شود.

همتی گفت: ضریب جینی توزیع درآمد در کشور را نشان می دهد به گونه ای که هرچه این ضریب به صفر نزدیک شود یعنی توزیع به خوبی صورت گرفته و اگر به سمت ۱ برود، یعنی خیلی بد است.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این ضریب در کشور حدود چهار دهم می باشد که برای بهبود اوضاع لازم است این عدد به صفر نزدیک شود.

همتی با تاکید براینکه معنا ندارد یکسری از طبقات بالای جامعه با تورم به قدرت های بالاتر بروند، گفت: در همه جای دنیا یارانه ها از طریق مالیات پرداخت می شود و اگر ما درست مالیات نگیریم نمی توانیم مشکل را حل کنیم.

وی تصریح کرد: ما واقعا نتوانستیم از فعالیت های سوداگرایانه و سفته بازانه مالیات بگیریم؛ یعنی نظام جامع مالیاتی ما به مرحله ای نرسیده است که بتوان روی آن حساب کرد.

همتی ابراز امیدواری کرد که ان شاالله با دریافت مالیات و پرداخت عادلانه یارانه بتوانیم طبقات پایین را به وضع سابق آنها بازگردانده و نیز بتوانیم طبقه متوسط را احیا کنیم.

همتی در سخن پایانی خود به ایرانیان خارج از کشور گفت: متاسفانه برخی از مردم ما قهر کردند و نمی خواهند در انتخابات شرکت کنند اما من فکر می کنم و معتقدم می توانم کارهای خوبی را برای اصلاح امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی انجام دهم و اگر مردم با برداشتن قهر خود با انتخابات، به صحنه بیایند می توانند کمک کنند وضع تغییر پیدا کند.

وی با تاکید براینکه رقابت من با ۵ کاندیداهای دیگر نیست، افزود: تلاش من برای حضور افرادی است که با صندوق های رای قهر کرده و قصد مشارکت در انتخابات را ندارند تا پس از حضور در صحنه روند کشور را تغییر دهند.

همتی با بیان اینکه منتظر حضور همه افراد در انتخابات ۲۸ خرداد ماه هستم، گفت: من نیز قول می دهم تا در ۴ سالی که مسئولیت مدیریت اجرایی کشور را برعهده دارم، برای تحقق وعده های خود بکوشم.

منبع : ایلنا

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.