اخبار داغ

سخنرانی دکتر اسد عبدالهی، معاون اقتصادی استانداری لرستان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز دکتر اسد عبدالهی، معاون اقتصادی استانداری لرستان در سخنرانی بیان نمودند: تشکر خاصی از شرکت کاسیت نشینان زاگرس می کنم که در این شرایط با کم ترین هزینه و در فضای مجازی اقدام به این نشست کرده اند. برگزار کردن چنین کارکردهایی دارای کاربردهای زیادی است که با حداقل […]

اشتراک گذاری
07 خرداد 1400
103 بازدید
کد مطلب : 51818

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز دکتر اسد عبدالهی، معاون اقتصادی استانداری لرستان در سخنرانی بیان نمودند:

تشکر خاصی از شرکت کاسیت نشینان زاگرس می کنم که در این شرایط با کم ترین هزینه و در فضای مجازی اقدام به این نشست کرده اند. برگزار کردن چنین کارکردهایی دارای کاربردهای زیادی است که با حداقل زمان و حداقل هزینه چنین نشستی برگزار شده است.

بحث های گردشگری اقتصادی اهمیت خیلی خاصی دارد، از مهم ترین کارکردهای گردشگری، اقتصادی است که در توسعه استان ها و کشور نقش داشته باشد، برای ایجاد اشتغال و برای افرادی که می توانند کار کنند. همچنین از کارکردهای مهم دیگر، تعامل فرهنگی است که از طریق گردشگری می تواند تاثیر گذار باشد. از مهم ترین کارکردهای تعامل فرهنگی، تقویت روحیه است.

بنابراین کارکردهای مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها اقتصادی است. در لرستان وضعیت اقتصاد گردشگری به چهار مقطع تفکیک می شود:

قبل از انقلاب: استان لرستان از استان هایی بوده که پذیرای گردشگران بوده و خرم آباد نیز از شهرهای گردشگر پذیر انتخاب شده است

– بعد از انقلاب تا دوران دفاع مقدس: نیز مقطعی بوده، که ضرورت و نگاه خاص به دوران مقدس، کمتر به گردشگری توجه شده است.

– بعد از آن تا دهه ۹۰ نیز مقطعی بوده که تغییر خوبی ایجاد شده است و در استان شاهد تغییر و تحولاتی بوده ایم، اما علی رغم توجه ویژه ایی که به گردشگری شده هم در کل کشور و هم استان که با بحث کرونا، با محدودیت بوده و علاوه بر کرونا که تاثیر در کل کشر داشته است، متاسفانه سیل ویرانگر دو سال قبل، در حالی که رونق گردشگری در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفته بود، در استان رخ داده است. سیل مخربی که در فروردین ۱۳۹۸ به کلی آسیب جدی در پی داشت.

از بخش های دیگری که در گردشگری و کشاورزی اهمیت داده شده، کشت گیاهان دارویی است که  قابل مقایسه با هیچ کدام از استان ها، حتی استان های همجوار نیستیم (یعنی از استان های دیگر در این زمینه پیشرو هستیم). با توجه به شرایط آب و هوایی خوبی که استان دارد، حدود ۷ هزار هکتار در استان کشت شده که هم جاذبه گردشگری است و هم در شیوه معیشت مردم تغییراتی ایجاد می کند.

در کنار آن صنعت، بخش صنعت توانمند، در صنایع لوازم بهداشتی است. لرستان یکی از قطب های دارویی در کل کشور است. در صنایع بهداشتی به خصوص در ارتباط با ویروس کرونا، از استان های پیشرو در کشور هستیم.

از استان هایی هستیم که وضعیت راه بسیار مناسبی برخورداریم، فرودگاه خرم آباد نیز توسعه پیدا کرده و در برخی روزها، ۴ پرواز در استان داریم که در بحث گردشگری انجام شده است.

ایجاد هتل ها و مهمانسراها که در بحث گردشگری نیز افزایش یافته اند.

قطار گردشگری که مسیر آن از شهرستان های شرقی تا مرز استان خوزستان است و برخی از جاذبه های طبیعی در مسیر راه آهن قرار دارند و مکان هایی که برای بازدید مناسب بوده و استقبال خوبی نیز داشته است.

از کارهای بزرگی که در استان انجام گرفته، ساماندهی اطراف قلعه فلک الافلاک است، که یکی از آثار تاریخی و از جاذبه های بی نظیر در کشور و نماد شهر خرم آباد است. بخش هایی از اطراف قلعه در اختیار دانشگاه لرستان، ارتش و بخش خصوصی بود که تخلیه و ساماندهی شدند. بخش که در اختیار سپاه است، تقریبا آماده تحویل به میراث فرهنگی استان است و پس از ساخت پادگان سپاه، قطعا تمام اطراف قلعه تخلیه و ساماندهی می شود و کار بزرگی است که در استان صورت گرفته است.

از کارهای دیگری که در بحث گردشگری  در مرکز استان انجام گرفته، بام خرم آباد است که زمینی با وسعت زیاد و مسلط به شهر خرم آباد است، جانمایی مکان هایی که مد نظر است، به عنوان منطقه گردشگری به انجام رسیده و از کارهای خوبی است که در استان انجام گرفته است.

از دیگر کارهای مثبت در بحث گردشگری، موزه قلعه فلک الافلاک است، سربازخانه که در پایین قلعه و در اختیار دانشگاه لرستان بوده، ساماندهی شده است.

از خانه های تاریخی که در شهرهای مختلف استان وجود دارد، به ویژه در خرم آباد و بروجرد، خریداری و ساماندهی شدند، تعداد بسیاری از آن ها در اختیار بخش خصوصی و در حال بهره برداری هستند.

اعتقادمان بر این است که آینده استان و آینده حوزه گردشگری در استان، بسیار تاثیر گذار و مثبت می بینیم.

از دیگر جاذبه های استان شیوه معیشت و زندگی عشایر کوچرو است که در فصل سرد سال هم مرز با جنوب استان خوزستان و در فصل گرم به ارتفاعات شرقی استان حضور دارند.

از استان هایی هستیم که سه نوع آب و هوا دارد، شهرهای جنوب استان آب و هوای گرم، مرکز استان شهر خرم آباد آب و هوای معتدل و شمال استان نیز آب و هوای سرد دارد و این هم می تواند در زمینه توسعه استان موثر باشد.

موسیقی لرستان از جاذبه هایی که در استان وجود دارد و در کل کشور بی نظیر است و خاستگاه خاصی دارد.

دریاچه گهر تقریبا در کل کشور استثناء است. آبشار بیشه تقریبا برای همه مردم کشور و برخی کشورها معرفی شده است. تونل برفی ازنا که در کشور استثناء است، در فصل گرم سال دارای برف است، در واقع عبور از تونلی است که سقفش دارای برف است. تالاب های پلدختر، تنگه شیرز، آب گرم دلفان، دره کهمان الشتر از دیگر جاذبه های استان لرستان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *