اخبار داغ

تصمیم‌گیری در شورای نگهبان براساس رای اکثریت مطلق است

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان: در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری پس از بررسی صلاحیت داوطلبان مسائل یا سوالاتی در ارتباط با فرآیند بررسی‌ها مطرح می‌شود. در خصوص این موضوع نکات زیر قابل توجه است: ۱- تصمیم‌گیری در شورای نگهبان چه در مورد […]

اشتراک گذاری
05 خرداد 1400
117 بازدید
کد مطلب : 51630

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان:

در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری پس از بررسی صلاحیت داوطلبان مسائل یا سوالاتی در ارتباط با فرآیند بررسی‌ها مطرح می‌شود.

در خصوص این موضوع نکات زیر قابل توجه است:

۱- تصمیم‌گیری در شورای نگهبان چه در مورد مصوبات مجلس و چه در بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات براساس معیار رای اکثریت مطلق شکل می‌گیرد.

۲- پرونده هر داوطلب و اطلاعات مربوط به وی به‌طور مستقل و انفرادی مطرح می‌شود و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

۳- براساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری قبل از انتخابات باید به تایید شورای نگهبان برسد. بنابراین لازم است شورای نگهبان با توجه به اصل ۱۱۵ قانون اساسی، شرایطی همچون رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن و… را احراز کند.

۴- ممکن است داوطلبان از حیث واجد بودن شرایط در مراتب مختلفی قرار بگیرند، به این معنا که فردی از جهت مدیریت از دیگری قوی‌تر باشد اما نسبت به شرط رجل سیاسی بودن ضعیف‌تر باشد.

۵- در کنار شرایط کیفی، برخی از شرایط قابل ارزیابی عینی مانند وضعیت محکومیت‌ها و تخلفات احتمالی نیز بر اساس مستندات مراجع قانونی مورد توجه اعضای شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

۶- ممکن است در برخی از موارد به دلیل لزوم بررسی بیشتر و وجود دلایل و توضیحات جدید به درخواست اعضای شورا پرونده یا پرونده‌هایی دگربار بررسی و حتی رای‌گیری دوباره شوند.

۷- شورای نگهبان و اعضای آن همچون دیگر نهادها و اشخاص مصون از اشتباه و نقص نیست اما به ویژه در این دوره از بررسی‌ها تلاش فوق‌العاده خود را برای بررسی دقیق، عادلانه و همه‌جانبه بر اساس ضوابط قانونی و شرعی به‌کار گرفت تا وظیفه خود در این امر خطیر را در برابر خداوند متعال و ملت شریف ایران اسلامی انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *