اخبار داغ

انتخابات در ۵ خرداد

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دیروز فهرست هفت نفره تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد و واکنش‌های زیادی را میان فعالان سیاسی، مقامات و عموم مردم برانگیخت. امروز هم اظهارنظرها و اعتراضات نسبت به آن ادامه داشت: از جمله حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه هیات دولت گفت انتخابات شکوهمند در کشور ضامن […]

اشتراک گذاری
05 خرداد 1400
172 بازدید
کد مطلب : 51649

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، دیروز فهرست هفت نفره تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد و واکنش‌های زیادی را میان فعالان سیاسی، مقامات و عموم مردم برانگیخت. امروز هم اظهارنظرها و اعتراضات نسبت به آن ادامه داشت:

از جمله حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه هیات دولت گفت انتخابات شکوهمند در کشور ضامن مشروعیت نظام است اما ما این مساله و هدف اساسی را فراموش کرده‌ایم که همه تصمیماتی که اتخاذ می‌شود اگر پشتوانه مردم را نداشته باشد، مشروعیت نخواهد داشت.

خدا نکند روزی مردم حس کنند ما به آنها بی‌اعتماد هستیم و می‌خواهیم بدون آن‌ها یا برای آن‌ها تصمیم بگیریم. اصل و جان انتخابات، رقابت است. او همچنین اعلام کرد که درباره اقدام شورای نگهبان نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کرده تا اگر ایشان بتوانند در این زمینه کمکی انجام دهند.

از اصولگرایان عباس سلیمی نمین گفته است من تصور می‌کنم می‌شد در شورای نگهبان مصلحت‌اندیشی بهتری صورت بگیرد تا فضای رقابتی به‌گونه‌ای باشد که به تدریج تا روز رای‌گیری، بر میزان مشارکت جامعه افزوده شود. مصلحت حکم می‌کرد که شورای نگهبان انگیزش را برای مشارکت انتخاباتی افزایش بدهد.

رسانه های اصلاح‌طلب هم از تصمیم شورای نگهبان گلایه کرده‌اند از جمله روزنامه شرق نوشته مهرعلی‌زاده اصلا در میان گزینه‌های اصلاح‌طلب مطرح نبوده است بنابراین اصلاح‌طلبان نامزدی در انتخابات ندارند .

در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی هم آمده:

صادقانه و صمیمانه خواستار حفاظت از حیثیت و تقویت جایگاه شورای نگهبان هستیم و وارد شدن هرگونه لطمه و حتی کوچک‌ترین خدشه به اعتبار این شورا را بسیار ناگوار می‌دانیم. ولی از قدیم گفته‌اند «حُرمت امام‌زاده را متولی باید نگه دارد». خروجی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را قابل دفاع نمی‌دانیم.

در میان رسانه‌های خارجی عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و محمود احمدی‌نژاد توجه «فرانس ۲۴»، «راپتلی» روسیه و «ای ان آی» هند را جلب کرده است.

سیامک ره‌پیک در یادداشتی با تشریح فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان به دفاع از عملکرد آن پرداخته است. از جمله نوشته است که درباره یکی از داوطلبان بیش از ۴ ساعت بحث و بررسی صورت گرفت و بعضی پرونده‌ها چند بار در معرض بررسی و رای قرار گرفت. شورای نگهبان مصون از اشتباه نیست اما تلاش فوق‌العاده‌ای برای بررسی دقیق و عادلانه شرایط به کار گرفته است.

وزیر کشور در حکمی سید سلمان سامانی معاون هماهنگی وزارت کشور را به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر کشور در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری تعیین کرد.

هیات نظارت بر مطبوعات توصیه‌هایی را خطاب به مدیران و فعالان رسانه‌ای صادر کرد. این هیات ضمن دعوت به رعایت رویه‌های اخلاقی و قانونی، موارد مرتبط با حوزه رسانه در قانون انتخابات ریاست جمهوری را یادآوری کرد.

رییس ستاد انتخابات استان یزد گفته با توجه به نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی روستا از سوی هیات نظارت، در ۴۸ روستای این استان، انتخابات تنها برای تعیین اعضای اصلی و علی‌البدل برگزار می‌شود و عملا رقابتی برای عضویت در شورا وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *