اخبار داغ

خرابکاری نطنز؛ هم راستایی آمریکا و اسرائیل؟

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، در مورد علت اقدام رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات نطنز دو رویکرد کلی وجود دارد: این اقدام را سیاست این رژیم در جهت توقف و سنگ اندازی در مسیر مذاکرات می‌داند. اقدام اسرائیل را با موافقت و هم راستایی با آمریکا و در جهت پیشبرد مسیر مذاکرات با هدف کاهش […]

اشتراک گذاری
25 فروردین 1400
149 بازدید
کد مطلب : 44054

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، در مورد علت اقدام رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات نطنز دو رویکرد کلی وجود دارد:

این اقدام را سیاست این رژیم در جهت توقف و سنگ اندازی در مسیر مذاکرات می‌داند.

اقدام اسرائیل را با موافقت و هم راستایی با آمریکا و در جهت پیشبرد مسیر مذاکرات با هدف کاهش اهرم فشار ایران در مذاکره و رسیدن به توافقی ضعیف‌تر می‌داند.

در همین راستا زمانبندی اقدام که همزمان با سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین های اشغالی و پس از سفر رئیس موساد به واشنگتن و برگزاری دو دور نشستهای راهبردی میان آمریکا و اسرائیل انجام شده، نشان از اطلاع و هماهنگی اقدام میان این دو بازیگر است.

باید توجه کرد که اسرائیل به هیچ عنوان مخالف مذاکرات هسته ای با هدف مهار توان اتمی و ابزارهای قدرت ایران نیست اما تلاش می‌کند در روند مذاکرات تاثیرگذار بوده و ملاحظاتش لحاظ شود.

نکته بسیار مهم دیگر در مورد سیاست رژیم صهیونیستی در قبال ایران، تغییر سیاست راهبردی این رژیم در قبال ایران است.

به طور سنتی تل آویو اقدامات خود را با هماهنگی با آمریکا و به شکل وابسته به واشنگتن تعریف می‌کرد اما به نظر می‌رسد در سالهای اخیر با لحاظ افول جایگاه آمریکا و تغییر نقش منطقه غرب آسیا در سیاست کلان این کشور، رژیم صهیونیستی مستقلاً سیاست خود را در قبال ایران تعریف و در حال اجرای این سیاست است.

در این راستا انجام عملیات تاکتیکی و کنترل شده توسط این رژیم، با هدف ممانعت از جنگ تمام عیار یا اقدام قاطع ایران در دستور کار قرار گرفته است.

ارزیابی مقامات اسرائیل عدم واکنش جدی ایران به این گونه اقدامات محدود تاکتیکی است؛ خرابکاری اخیر نطنز و اقدامات مشابه نظیر ترور شهید فخری‌زاده نمونه هایی از این سیاست است که در صورت عدم واکنش مناسب تکرار خواهد شد.

جهت ایجاد بازدارندگی و تغییر محاسبات دشمن صهیونیستی می‌بایست نقطه کانونی راهبرد جدید آن از طریق اقدام عملیاتی روشن و صریح و در سطحی کلان‌تر از محاسبات وی انجام شود تا اولاً بازدارندگی جمهوری اسلامی احیا و ثانیاً مانع از شکل‌گیری ارزیابی قطعی و تثبیت رویکرد رژیم صهیونیستی شود.

ابوذر گوهری

“خیابان انقلاب”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *