اخبار داغ

فعال اصلاح‌طلب: برای تداوم اصلاحات شاید از نامزد نیابتی حمایت کنیم

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، «منصور کمالی» درباره کارکردهای «جبهه اصلاحات ایران» و میزان موفقیت آن در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، گفت: برای اینکه رسیدن به موفقیت‌ باید افراد با دقت مورد بررسی قرار گیرند. البته بخش زیادی از این پروسه به نهادهای حاکمیت و توجه به جایگاه احزاب در انتخابات بر […]

اشتراک گذاری
20 فروردین 1400
82 بازدید
کد مطلب : 42560

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، «منصور کمالی» درباره کارکردهای «جبهه اصلاحات ایران» و میزان موفقیت آن در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، گفت:

برای اینکه رسیدن به موفقیت‌ باید افراد با دقت مورد بررسی قرار گیرند. البته بخش زیادی از این پروسه به نهادهای حاکمیت و توجه به جایگاه احزاب در انتخابات بر می‌گردد.

عضو شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی افزود:

اگر مثلا جریان‌ها در موضوع انتخابات ضعیف عمل کنند، همه تقصیرها گردن آنها نیست و بخشی از این کم کاری به دیگر ارگان‌ها بر می‌گردد. به عنوان مثال صدا و سیما باید فضایی در اختیار احزاب و جبهه‌ها برای معرفی خود و برنامه‌هایشان قرار دهد یا وزارت کشور باید از نظر مالی احزاب را حمایت کند و در برگزاری کنگره‌ها و مجامع حزبی امکاناتی در اختیار آنها قرار دهد و از این طریق به احزاب و مردم شور و نشاط دهند.

کمالی یادآور شد: احزاب دارای تمکن مالی می‌توانند میدان دار معرفی افراد و تنظیم لیست شوند و ستادهای انتخاباتی را هدایت کنند. این کار باعث می‌شود نخبگان کارآمد اما بدون قدرت مالی از گردونه خارج نشوند.

وی ادامه داد: اگر در جریان اصلاحات تعادل برقرار شود، نیروهای جدید و قوی شناسایی و به جامعه معرفی می‌شوند. احزاب کارکردی مانند اصناف دارند و متولی کنترل و نظارت بر زیر مجموعه خود هستند. اصناف چون احزاب در بخش سیاسی نقشی تزئینی دارند، لذا دو نقص آشکار وجود دارد، نخست اینکه نقش احزاب باید در قانون مشخص شود و همچنین نهادهای حاکمیتی باید حامی و تسهیل کننده روند تحزب باشند.

کمالی اضافه کرد: اصلاح‌طلبان فعلا نمی‌دانند روی چه کسی باید اجماع کنند چون در جامعه شور و نشاط سیاسی وجود ندارد. حتی نظر سنجی آزاد، قابل اتکا و مستند وجود ندارد. صدا و سیما به حدی در سال‌های گذشته بد عمل کرده که نظرسنجی‌هایی که ارائه می‌کند فاقد اعتماد و اعتبار است. لذا باید در یک نظر سنجی قابل رجوع و معتبر متوجه نرخ مشار کت مردم شویم و با توجه به این فاکتور، شخصیت انتخاباتی خود را برای پست ریاست جمهوری معرفی کنیم و تا زمانی که نرخ مشارکت روشن نشود، نمی‌توان چشم انداز روشنی از انتخابات داشت.

این فعال اصلاح‌طلب درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد غیر اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد اظهار کرد:

این ادعا که چون گزینه خودمان را نداریم در انتخابات شرکت نمی‌کنم را نمی‌پسندم. اگر گزینه حداکثری اصلاحات به هر دلیل در عرصه حضور نداشته باشد برای اینکه روند اصلاحی متوقف نشود می‌توانیم از علی لاریجانی یا هر گزینه‌ معقول دیگری حمایت کنیم. لاریجانی نشان داده محور اقدام و عملش بر پایه عقلانیت است. لذا در شرایط خیلی خاص اصلاح‌طلبان برای جلوگیری از توقف اصلاحات باید از هر امکانی بهره گیرند.

کمالی تاکید کرد: با توجه به تجارب ناموفق گذشته در مورد حمایت از نامزد غیر اصلاح‌طلب، اگر در این دوره شخصی را به پیروزی رساندیم و راه و نظر اصلاحات را نادیده گرفت فوری باید جدایی صورت گیرد. چه لاریجانی یا هر شخص دیگری که مورد حمایت احتمالی اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد باید متعهد شود مطالبات اصلاح‌طلبان را در کشور مورد توجه قرار دهد.

وی درباره طیف‌های مختلف اصولگرا گفت:

اگر حافظه تاریخی یاری کند تکلیف شخصی مثل رییس دولت نهم و دهم برای نظام روشن است. رفتارهایی که در گذشته از او در عرصه سیاست داخلی و خارجی سراغ داریم و مواضع کنونی او نشان می‌دهد رییس دولت دهم همیشه از ابزارهای پوپولیستی بهره می‌برد. او نه آن زمان برنامه‌ای داشت و نه در آینده خواهد داشت و اصولگرایان همیشه باید پاسخگوی اقدامات ۸ ساله او باشند.

این فعال اصلاح‌طلب بیان کرد:

در دیگر طیف‌های اصولگرایی هم اختلافات شدید وجود دارد و بخشی از اصولگرایانی که دارای عقلانیت سیاسی هستند موافق گروه‌هایی چون پایداری و احمدی‌نژادی‌ها نیستند و در یک بررسی میدانی متوجه خواهیم شد اختلافات در جریان اصولگرا بیشتر از جریان اصلاحات است و در واقع اصلاح‌طلبان دارای انسجام بیشتری هستند.

کمالی شکاف در اردوگاه اصولگرایان را عمیق ارزیابی کرد و گفت: بعید می‌دانم انسجامی که در اصلاح‌طلبان وجود دارد در جریان اصولگرا هم وجود داشته باشد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *