اخبار داغ

نگینی در نزدیکی خلیج فارس

این تالاب در سواحل خلیج فارس در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر در محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور واقع شده است. تالاب حله یکی از گنجینه ‌های ارزشمند این منطقه به شمار می ‌رود که پرندگان بومی، مهاجر و حیات وحش بی ‌نظیری را در خود جای داده است. از مهم‌ […]

اشتراک گذاری
04 فروردین 1400
100 بازدید
کد مطلب : 37839

این تالاب در سواحل خلیج فارس در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر در محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور واقع شده است. تالاب حله یکی از گنجینه ‌های ارزشمند این منطقه به شمار می ‌رود که پرندگان بومی، مهاجر و حیات وحش بی ‌نظیری را در خود جای داده است. از مهم‌ ترین جذابیت‌ های تالاب حله می ‌توان به تنوع گیاهی و وجود رودخانه و نزدیک بودنِ سواحل این تالاب به زیستگاه غنی حیات وحش از دیگر ویژگی های تالاب حله به شمار می‌ رود که این منطقه را نیز به حیات وحش تبدیل کرده است.

این تالاب یکی از تالاب ‌های مشهور سراسر قلمرو جنوبی ایران به شمار می‌ رود که از سرریز جریان دو رودخانه نامبرده و تا حدودی جزر و مد خلیج فارس تامین می گردد و یک اکوسیستم محلی محسوب می‌شود همچنین در این تالاب هزاران پرنده آبزی مهاجر زندگی می‌کنند که شامل حواصیل، درنا، بط، پرستو، هفت رنگ، دراج و حمامی است. تالاب حله در سال ۱۳۴۲ بر اثر طغیان رودخانه حله و تغییر مسیر دادن این تالاب با نفوذ مسیر سابق در زمین های مجاور شکل گرفت و تحت پوشش محیط زیست بوشهر قرار دارد.

انواع پرندگان شکاری و عقاب ‌ها که در کمتر جایی دیده می شوند، در این منطقه نمایان است. تالاب حله که نقش بسیاری در ملایم کردن آب و هوا، پایداری خاک و فراهم آوردن علوفه دارد، به عنوان تالاب نمونه‌ جنوب کشور شناخته شده است.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایرانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *