اخبار داغ

مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان، مربوط به سده اولیه اسلامی بر روی تپه ‌ای در کنار شهر بردستان از توابع شهرستان دیر در استان بوشهر واقع شده است. بنای اولیه مسجد را به عمر بن عبد العزیز نسبت می دهند که طی قرون بازسازی شده است. این مسجد با معماری زیبا و سنتی، از جاذبه ‌های گردشگری […]

اشتراک گذاری
04 فروردین 1400
69 بازدید
کد مطلب : 37834

مسجد جامع بردستان، مربوط به سده اولیه اسلامی بر روی تپه ‌ای در کنار شهر بردستان از توابع شهرستان دیر در استان بوشهر واقع شده است. بنای اولیه مسجد را به عمر بن عبد العزیز نسبت می دهند که طی قرون بازسازی شده است.

این مسجد با معماری زیبا و سنتی، از جاذبه ‌های گردشگری این خطه از ایران به شمار می‌ رود که مورخان و کارشناسان آنرا یکی از کهن ‌ترین عمارات متعلق به دوره‌ اسلامی، معرفی کرده ‌اند و فاقد تزئینات متعدد است؛ در واقع کل تزئینات خارجی بنا، طاق‌ نماهایی است که در دیوار مسجد قرار دارد و در عین سادگی، با شکوه تمام ساخته شده و همانند میراثی گرانبها از گذشتگان به یادگار مانده است. در گورستان پیرامون مسجد بر روی قبور اسلامی سنگ ‌های آهکی با خط کوفی و عربی قدیم و جدید واقع شده که از نظر تاریخی ارزشمند است. این اثر تاریخی و گردشگری در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۶۰ به عنوان یکی از آثار ارزشمند ملی کشور، به ثبت رسیده است.

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایرانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *