اخبار داغ

سرنوشت ۱۰۰ میلیارد پول بلوکه شده ایران نامعلوم است/ آمریکا اهرم جدیدی پیدا کرده است

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، در سالی که گذشت، به دلیل مانور رسانه ای، مردم کوچه و بازار از بلوکه شدن اموال مان در کره جنوبی مطلع شدند اما این تنها دارایی ایران نیست که در کشوری دیگر به دلیل تحریم های آمریکا مسدود شده است. سیاست فشار حداکثری آمریکا در دوران ریاست […]

اشتراک گذاری
22 اسفند 1399
100 بازدید
کد مطلب : 35125

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، در سالی که گذشت، به دلیل مانور رسانه ای، مردم کوچه و بازار از بلوکه شدن اموال مان در کره جنوبی مطلع شدند اما این تنها دارایی ایران نیست که در کشوری دیگر به دلیل تحریم های آمریکا مسدود شده است.

سیاست فشار حداکثری آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بار دیگر نشان داد ایران چه مقدار ثروت دارد که به دلیل سیاست ها نادرست داخلی و خارجی آن ها را به باد داده ایم. ترامپ با خروج از برجام و زدن زیر میز تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ بار دیگر تحریم های سختی علیه ایران اعمال کرد و همین کار باعث شد بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران که نقدی و غیرمنقول است به بهانه های مختلف بلوکه شود.

با خروج آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، تحریم های نفتی و بانکی بر ایران اعمال شد  در این میان ۱۰۰ میلیارد از دارایی های ایران بلوکه شد که ۴۴ میلیارد دلار آن به صورت نقدی و اسکناسی در ۷ کشور مسدود شده است و سایر دارایی ها در قالب املاک و مستغقلات در برخی کشورها از جمله آمریکا در جریان حکم دادگاه های داخلی به بهانه کمک های تروریستی و ضد بشردوستانه ایران مصادره شد.

از آنجایی که کره جنوبی به شدت به سیاست های پول و مالی آمریکا وابسته است شرایط حاکم بر سیاست و اقتصاد ایران سوءاستفاده کرده  پس از اجرای تحریم‌های کامل آمریکا علیه صنعت انرژی و بانکدارای ایران در سال ۲۰۱۹ پول ایران را مسدود کرد. برای آزادسازی این پول تلاش های بسیاری شد اما از آنجایی که پو کره جنوبی در عرصه بین المللی ارزشی ندارد امکان تبدیل آن به ارزی غیر از دلار ممکن نبود به عبارتی برای باز پس گیری پول باید اول وون کره جنوبی به دلار تبدیل و سپس برای جابجایی در بانک های بین المللی به ارز دیگری تبدیل می شد اما به دلیل اینکه ایران تحریم دلاری هم هست این مسیر ممکن نبود و نیست. با این عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، در ژوئن ۲۰۲۰ به سئول هشدار داد که تهران برای دریافت پول مسدود شده خود علیه آن کشور شکایت خواهد کرد.

با پیگیری های وزارت خارجه کشور و فشارهای رسانه ای، در نهایت  کره ای ها تلاش کردند راه حلی برای پرداخت بدهی خود پیدا کند، با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و مخابره این پالس که می خواهد به گره ۱+۵ برگردد، کره جنوبی بر سر مکانیزیمی برای آزاد سازی یک  میلیارد دلار توافق کرد، این خبر را وزیر امور خارجه کشور داد البته در این بیان بیان شد که کره ای ها برای این مکانیزم باید از کدخدا مجوز بگیرند با این حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که آمریکا قصد ندارد با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی که تحت تحریم های آمریکا قرار دارند موافقت کند، مگر اینکه ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبندی کند.

به نظر می رسد دولت جدید بایدن برای تحت فشار قراردادن تهران برای بازگشت کامل به تعهدات برجامی می خواهد از اهرم پول های بلوکه شده  ایران بهره برداری کند. با این شرایط به نظر می رسد بازپرداخت بدهی عراق به ایران نیز با مشکل رو به رو خواهد شد.

منبع:خبر فوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *