اخبار داغ

مشاهده سیاره سرخ در خوشه پروین برای آخرین‌بار

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، این هفته برای آخرین بار تا سال ۲۰۳۸ می‌توانید با چشم غیرمسلح مریخ سرخ را در کنار خوشه کهکشانی آبی درخشان مشاهده کنید. این هفته با عبور نزدیک یکی از سیارات، بهترین منظره مریخ را خواهیم دید. در حقیقت، به نظر می‌رسد در سال ۲۰۳۸ سیاره سرخ دوباره با ستاره‌های […]

اشتراک گذاری
13 اسفند 1399
134 بازدید
کد مطلب : 32505

به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز، این هفته برای آخرین بار تا سال ۲۰۳۸ می‌توانید با چشم غیرمسلح مریخ سرخ را در کنار خوشه کهکشانی آبی درخشان مشاهده کنید.

این هفته با عبور نزدیک یکی از سیارات، بهترین منظره مریخ را خواهیم دید. در حقیقت، به نظر می‌رسد در سال ۲۰۳۸ سیاره سرخ دوباره با ستاره‌های آبی یاقوت کبود خوشه پروین (Pleiades)، یکی از جواهرات آسمان شب زمستانی نیمکره شمالی، در یک ردیف قرار گیرند. این رویداد تقریبا مشابه تکرار منظره چشمگیر سیاره درخشان ونوس در خوشه پروین در آوریل سال گذشته است و از سال ۱۹۹۱ تاکنون ملاقات مریخ با خوشه پروین رخ نداده است.

خوشه پروین چیست؟

خوشه پروین که با نام های M۴۵ و «هفت خواهر» شناخته می‌شود (اگرچه بیشتر مردم فقط ۶ ستاره را با چشم غیرمسلح خود می‌توانند ببینند)، یک «خوشه باز» یا «خوشه کهکشانی» از ستاره‌های درخشان در صورت فلکی برج ثور (گاو) است که به راحتی قابل مشاهده است و اگر به آسمان شب بین ماه‌های نوامبر و مارس نگاه کرده باشید، احتمالا متوجه آن شده‌اید، این ستاره‌ها فقط ۱۰۰ میلیون سال قدمت و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین قرار دارند. مریخ در حال حاضر حدود ۱۳۲ میلیون مایل / ۲۱۲ میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد که حدود ۱۱ دقیقه نوری، نور قرمز آن به چشم ما می‌رسد.

رنگ های متضاد مریخ و خوشه پروین

تضاد مریخ و خوشه پروین به راحتی در رنگ آن‌ها قابل‌مشاهده است. هر دو آن‌ها با چشم غیرمسلح به راحتی دیده می‌شوند و مریخ به رنگ قرمز متمایزی می‌درخشد و خوشه پروین آبی‌رنگ است.

چه زمانی و کجا مریخ را در خوشه پروین مشاهده کنیم؟

چهارشنبه، سوم مارس ۲۰۲۱  هر زمان  پس از تاریکی هوا  به آسمان جنوب غربی نگاه کنید، خوشه پروین را مشاهده خواهید کرد. با این حال،  چند شب قبل و بعد از این تاریخ نیز  شاهد منظره مشابهی خواهید بود. از روز سه شنبه، دوم مارس ۲۰۲۱ مریخ از کنار دو ستاره درخشان در خوشه پروین، ستاره الکترا (Electra) و ستاره اطلس (Atlas) عبور می‌کند، قبل از اینکه تا چهارم مارس ۲۰۲۱ از زمین دور شود.

چگونه مریخ را در خوشه پروین مشاهده کنیم؟

مریخ با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است اما می‌توانید با یک دوربین شکاری منظره بی‌نظیر از یک مریخ سرخ را در میان ستاره‌ها مشاهده کنید.

صورت فلکی تاوروس (Taurus) منطقه شلوغی از آسمان شب است و در هفته‌های آینده می‌توانید مریخ را در حالی که روز شنبه، ۲۰مارس به ستاره فوق‌العاده سرخ دبران (Aldebaran) نزدیک می‌شود، در خوشه کهکشانی هایدز (Hyades) تماشا کنید.

از این منظره عالی لذت ببرید زیرا مریخ در سال ۲۰۲۱ کم‌نور و کم‌نورتر می‌شود و سرانجام در ماه اکتبر از آسمان عصر ناپدید می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *