اخبار داغ

لباس زیبای مردم کردستان

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، با توجه به انتقادهای گسترده به پخش یک برنامه تلویزیونی که در آن به لباس محلی مهمان برنامه ( لباس زیبای کردی ) توهین شده بود ، استان کردستان یکی از استان های کردنشین در غرب ایران است، اکثریت ساکنان این استان، کرد زبان هستند که به لهجه […]

اشتراک گذاری
30 دی 1399
130 بازدید
کد مطلب : 20911

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، با توجه به انتقادهای گسترده به پخش یک برنامه تلویزیونی که در آن به لباس محلی مهمان برنامه ( لباس زیبای کردی ) توهین شده بود ، استان کردستان یکی از استان های کردنشین در غرب ایران است، اکثریت ساکنان این استان، کرد زبان هستند که به لهجه های مختلف تکلم می کنند. درباره زبان کردی مردم شناسان بر این رأی هستند که زبان کردی یکی از زبان های گروه هند و اروپایی و ایرانی است.

آثار باستانی و محوطه‌ های تاریخی متعدد و پراکنده‌ای از دوران قبل از تاریخ تا دوران اسلامی در استان وجود دارد که همگی آنها مؤید تاریخ با سابقه‌ی استان کردستان هستند به ویژه این‌که پایه ‌گذار اولین حکومت قدرتمند و اصیل ایرانی «مادها» نیاکان کردهای امروزی بودند، اما متأسفانه به دلایل متعدد طبیعی و اجتماعی همانند شرایط اقلیمی و آب و هوایی، ریزش ‌های جوی سالانه نسبتاً زیاد و رطوبت نسبی بالا و زمستان‌های سرد، عاملی در تخریب، فرسایش و آسیب رساندن به آثار و اماکن قدیمی منطقه بوده است. 

ویژگی‌های فرهنگی کردستان

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ های استان کردستان، ویژگی‌های فرهنگی آن است که نمونه این ویژگی‌ ها در سراسر کشور کم‌ نظیر هستند.

این ویژگی‌ها بیشتر در عوامل فرهنگی همانند: زبان، لباس، موسیقی، رقص، جشن ‌ها و مراسم خاص و صنایع دستی بارزتر از سایر عوامل فرهنگی نمایان شده‌اند.

این ویژگی‌های فرهنگی برخلاف سایر مناطق کشور هنوز در این استان به صورت پویا در زندگی مردم جاری است؛ با وجود پیشرفت ارتباطات و در نتیجه استحاله‌ فرهنگی و از بین رفتن بسیاری از فرهنگ‌ ها، خوشبختانه فرهنگ مردم کردستان به علت ریشه‌ های عمیق آن پویاتر از گذشته در بسیاری موارد همانند موسیقی بر سایر مناطق هم‌ جوار و کشوری نیز تأثیرگذار بوده است.

لباس کردی از زیباترین نوع پوشاک ایرانی است و این زیبایی در پوشاک زنان این منطقه از تجلی بیشتری برخوردار است. دامن‌های بلند و بعضاً پرچین پیراهن‌ها و رنگارنگی آن به همراه بخش ‌های دیگر این پوشش هر بیننده‌ ای را متقاعد می ‌کند که به این زیبایی اعتراف نماید. 

همین امر باعث شده چند بار در جشنواره‌های محلی جهان به عنوان لباس زیبای برتر انتخاب شود، تکامل لباس کردی آن را کاملاً مناسب وضعیت اقلیمی این ناحیه نموده و شیوه‌ نگرش آمیخته با احترام مردم به پوشش باعث حفظ و استفاده ‌ای آن تا امروز گردیده است و هنوز فاخرترین نوع لباس در بین مردها لباس‌ ها و گیوه‌ های دست ‌باف است. 

هرچند لباس کردی در نگاه اول یکسان به نظر می ‌رسد اما هر منطقه و ناحیه لباس خاص خود را دارد و از نوع پوشش می ‌توان فهمید که شخص متعلق به کجاست، شایان ذکر است تنوع و هماهنگی زیورآلات سنتی در پوشاک زنان کرد زیبایی آن را دو چندان می ‌نماید.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *