اخبار داغ

مدرسه سلطانی دارالفنون

«افتتاح مدرسه سلطانی دارالفنون» (روزنامه ایران؛ ۴ دی ماه ۱۳۹۷)چون‌که منظور اعلیحضرت پادشاهی تربیت اهل ایران است که از هر علم خصوصه از علومی که زیاد به کار عامه خلق بیاید آگاهی یابد و این علوم در دولت علیه شایع شود و خاص و عام از فواید آن بهره یاب کردند از این جهت مقرر […]

اشتراک گذاری
06 دی 1399
102 بازدید
کد مطلب : 16409

«افتتاح مدرسه سلطانی دارالفنون» (روزنامه ایران؛ ۴ دی ماه ۱۳۹۷)
چون‌که منظور اعلیحضرت پادشاهی تربیت اهل ایران است که از هر علم خصوصه از علومی که زیاد به کار عامه خلق بیاید آگاهی یابد و این علوم در دولت علیه شایع شود و خاص و عام از فواید آن بهره یاب کردند از این جهت مقرر فرمودند که در میان ارگ سلطانی مدرسه ساخته شود موسوم به دارالفنون.»
این خبر که در شماره ۴۸ روزنامه وقایع اتفاقیه که در روز ۱۲ دی ۱۲۳۰ شمسی برابر با ۹ ربیع‌الاول ۱۲۶۸ منتشر شد نخستین خبر درباره افتتاح مدرسه دارالفنون است. نخستین مرکز علمی مدرن ایران که در ۵ دی ۱۲۳۰ شمسی بی‌حضور بنیانگذارش یعنی امیرکبیر افتتاح شد.
در ادامه این گزارش آمده است:«در همین روزنامه چند هفته قبل از این اعلان شد که هرکس بخواهد تعلیم بیاید بباید در مدرسه مزبوره درس بخواند. در این روزها صد نفر از اولاد شاهزادگان اعظام و امنا و اعیان دولت و خوانین اسامی خود را قلمداد نموده و قرار گذاشته‌اند که در این مدرسه مشغول درس‌خواندن باشند.»

نیوشا دقیقی ماسوله

پژوهشگر تاریخ ایران و کارشناس ارشد ایران شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *