ثبت پل تاریخی کلاک کرج در دستور کار قرار گرفت
به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان البرز، فریدون محمدی روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر، بیان کرد: «پل بتنی محدوده کلاک کرج یکی از اولین پلهای بزرگ ارتباطی در مسیر خط آهن سراسری تهران-تبریز است که با نظر کارشناسان […]
به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان البرز، فریدون محمدی روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر، بیان کرد: «پل بتنی محدوده کلاک کرج یکی از اولین پلهای بزرگ ارتباطی در مسیر خط آهن سراسری تهران-تبریز است که با نظر کارشناسان مربوطه درصدد ثبت آن در فهرست آثار ملی هستیم.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی البرز گفت: «پس از بررسی و تهیه نقشههای اولیه در سال ۱۳۰۸ ساخت راهآهن سراسری از چهار محور شمال به جنوب و غرب به شرق آغاز و یکی از این محورهای بسیار مهم در طول مسیر محور راه آهن تهران-تبریز است که از همان سالهای نخست قطعاتی از آن به طول حدود ۱۴۲ کیلومتر در استان تهران تحت عنوان حوزه ۱۵ با جدیت احداث شد.»
او در ادامه اظهار کرد: «در این مسیر دو ایستگاه از جمله کرج و قزوین و چهار نیم ایستگاه شامل هشتگرد، کردان و … و یک پل بزرگ روی رودخانه کرج در محدوده کلاک وجود دارد که بین سالهای ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۵ ساخته و قبل از وقوع جنگ جهانی دوم به بهرهبرداری رسیده و افتتاح شده است.»
محمدی افزود: «این پل بتنی مستحکم و عظیم از هفت دهانه بزرگ قوسدار تشکیل شده که ۲۲۵ متر طول، ۶ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع دارد و سازه معماری آن از زیبایی خاصی برخوردار است.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی البرز عنوان کرد: «بنابراین با توجه به اهمیت تاریخی پروژه مزبور و معماری پایدار سازه پیگیریهای لازم به منظور ثبت آن در فهرست آثار ملی در دستور کار قرار گرفته است.»
دیدگاهتان را بنویسید