اخبار داغ

تولیداولین کارتریج روغنی در کشور

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از احسان سلیمانی مدیر برنامه ریزی شرکت دانش بنیان مانا : این واحد فناور به عنوان اولین سازنده و تولید کننده انبوه مجموعه کارتریج های روغنی در کشور ایران، مفتخر به انجام صفر تا صد تمامی مراحل طراحی، تحلیل، ساخت، تست و تولید مجموعه ی محصول […]

اشتراک گذاری
16 بهمن 1399
76 بازدید
کد مطلب : 24533

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز و به نقل از احسان سلیمانی مدیر برنامه ریزی شرکت دانش بنیان مانا : این واحد فناور به عنوان اولین سازنده و تولید کننده انبوه مجموعه کارتریج های روغنی در کشور ایران، مفتخر به انجام صفر تا صد تمامی مراحل طراحی، تحلیل، ساخت، تست و تولید مجموعه ی محصول کارتریج روغن است.

وی افزود: در ماشین آلات معدنی، مدارهای هیدرولیک پیچیده­ای وجود دارند که هرکدام شامل صدها زیرمجموعه است که یکی از مهمترین و پرکاربردترین قسمت های مدار هیدرولیک، کارتریج های روغن cartridge valve)) هستندو مجموعه کارتریج وظیفه تنظیم فشار و دبی جریان روغن در مدار را به عهده دارد و نحوه عملکرد آن مشابه شیرهای چند وضعیتی هیدرولیک است.

سلیمانی تاکید کرد: اصول ساختاری اکثر کارتریج­ها یکسان است و از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند، معمولا ساختار کارتریج های روغن به صورت اسپول-اسلیو (spool-sleeve) (همانند سیلندر و پیستون) است  که قابلیت تنظیم دبی و فشار را هم دارند. انطباقات میکرونی اسپول­ها و عملیات حرارتی بسیار پیچیده، نقاط دشوار ساخت یک کارتریج است.

این مدیر جوان اذعان کرد: برای ساخت یک کارتریج بین ۳ تا ۵ عملیات حرارتی با مشخصه های دمایی و زمانی خاص مورد نیاز است، همچنین تکنولوژی بسیار پیچیده به کار رفته در این کارتریج­ها باعث شده است که به علاوه مسائل ذکر شده، چالشی مبنی بر انتخاب آلیاژ مناسب ساخت این مجموعه در داخل کشور به وجود بیاید و در نتیجه به طور کامل در کشور بومی سازی نشده باشد.

وی تاکید کرد: باتوجه به بررسی حجم قطعات مصرفی ماشین آلات موجود در معدن، و باتوجه به اینکه حدود ۲۰۰ تراک سنگین در معدن وجود دارد، متوجه شدیم که میزان مصرف این قطعه خاص در سال تقریبا بالا بوده و با توجه به تکنولوژی خاص آن، از قیمت بالایی نیز برخوردار است. به همین دلیل در صورت بومی سازی این قطعه، علاوه بر ایجاد اشتغال از خروج ارز از کشور هم جلوگیری می شود.

سلیمانی تشریح کرد: این قطعه(کارتریج روغنی) از ۵ جزء اصلی اسپول، اسلیو، فنر، رابط فنر و اسپول و نشیمن­گاه بوبین تشکیل شده است و به طور خلاصه فرایندهای مربوط به ساخت این ۵ جزء عبارتند از؛استخراج دورِ کاری، دمای کاری و شرایط محیطی،سختی سنجی، متالوگرافی جهت بررسی ریز ساختار و حدس پیرامون شرایط عملیات حرارتی،آنالیز مواد و کوانتومتری،تهیه نقشه مهندسی و استخراج تلرانس­های انطباقی با استفاده از ابزارهای دقیق است.

این مدیر جوان به دیگر ویژگی های کارتریج روغنی اشاره کرد و گفت:زبری سنجی سطوح مختلف اسپول­ها،تهیه مواد و آنالیز مجدد مواد اولیه،ماشین کاری،عملیات حرارتی اولیه،سنگ زنی،عملیات حرارتی و سنگ زنی نهایی،مونتاژ از دیگر کارایی های این قطعه است .

سلیمانی با بیان اینکه باتوجه به پروسه فوق که زمان­بر بوده و تعیین پارامترهای آن مستلزم تحقیق و توسعه فراوان است گفت: کل روند تحقیق و توسعه، آزمون و خطا، تعیین فرایندهای ساخت، تست عملکردی و اصلاح و ساخت نمونه کامل و بدون نقص در حدود ۱۰ ماه به طول انجامید در حالی که انطباقات و تلورانس هندسی در مونتاژ این قطعه به شدت حائز اهمیت می­باشد و در صورتیکه در بازه مجاز نباشد، عملکرد قطعه با مشکل روبرو خواهد شد و امکان گریپاژ و یا لقی وجود دارد.

وی در پایان به قابل اهمیت بودن این قطعه اشاره و خاطر نشان کرد : در حال حاضر با توجه به نیاز کشور در بازار های داخلی صادرات نداریم و فروش این محصول به صورت عقد قرارداد است که اولین قرارداد تولید انبوه این محصول به میزان ۲۰ عدد طی مدت ۳ ماه برای شرکت آرمان گهر سیرجان بوده است ض۱من اینکه در حال حاضر در حال بازاریابی برای فروش این محصول به سایر شرکت­های معدنی در کرمان و کل کشور هستیم اما در چشم انداز خود پروسه صادرات را نیز دنبال می کنیم.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *