رونمایی از توربین گاز پیشرفته کلاس F تمام ایرانی
توربین MGT-۷۵ جدیدترین توربین گازی طراحی شده در ایران و ساخت گروه مپنا است. توربینی ملی در کلاسF پیشرفته است که توانایی رقابت با محصولات شاخص بینالمللی در این کلاس را دارد. به گزارش تجهیز نیوز همزمان با حضور رئیس جمهور در گروه مپنا، یکی از پرکاربردترین انواع موتور هواپیماهای مسافری که برخی از قطعات […]
توربین MGT-۷۵ جدیدترین توربین گازی طراحی شده در ایران و ساخت گروه مپنا است. توربینی ملی در کلاسF پیشرفته است که توانایی رقابت با محصولات شاخص بینالمللی در این کلاس را دارد.
به گزارش تجهیز نیوز همزمان با حضور رئیس جمهور در گروه مپنا، یکی از پرکاربردترین انواع موتور هواپیماهای مسافری که برخی از قطعات آن ساخت ایران است، با سامانه آزمایش کاملا بومی با موفقیت آزمایش شد.
از دستاوردهای این سامانه میتوان به مهندسی سیستم کنترل و پروتکلهای ارتباطی این سامانه نام برد که کاملا توسط متخصصان گروه مپنا اجرایی شده است.
طراحی این سامانه به صورت متحرک این قابلیت را ایجاد کرده تا قطعات موتور در شرایط محیطی مختلف تست و مورد ارزیابی قرار گیرند تا امکان اخذ استانداردهای هواپیمایی کشوری میسر شود. موتوری که در این رویداد در حضور رئیس جمهور با موفقیت آزمایش شد، موتور شناخته شده CFM-56 است که تعدادی از قطعات کلیدی آن در داخل کشور ساخته شده و در سامانه آزمایش طراحی و ساخت شده توسط گروه مپنا، مورد آزمایش قرار گرفته است.
لوکوموتیو MAP24 که طراحی و ساخت متخصصان گروه مپنا است در بخش دیگری از این بازدید برای رئیس جمهور و هیئت همراه معرفی و نمایش داده شد. رئیس جمهور در جریان این بازدید بر تامین نیاز کشور به لوکوموتیو با اولویت تولیدات داخلی و نیز استفاده از ظرفیت مرکز آموزش لوکوموتیورانی گروه مپنا تاکید کرد.
رئیسی در ادامه از سیستم محرکه خودروهای برقی اعم از اتوبوس، سواری و باری که تمام اجزای برقی آن توسط گروه مپنا طراحی و تولید شده بازدید کرد.
در کنار تمامی بازدیدهای صورت گرفته، بازدید رئیس جمهور از توربین گاز پیشرفته کلاس F تمام ایرانی MGT-75 که قطعات پیشرفته آن در گروه مپنا و زنجیره تامین قطعات آن در داخل کشور ساخته شده، بسیار حائز اهمیت بود.
توربین MGT-75 جدیدترین توربین گازی طراحی شده و ساخت گروه مپنا است. توربینی ملی در کلاسF پیشرفته است که توانایی رقابت با محصولات شاخص بینالمللی در این کلاس را دارد.
راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده ۳۹.۱ درصد است که در حالت ترکیبی به بیش از ۵۹ درصد خواهد رسید. مهمترین مزیت این راندمان بالا که حدود سه برابر راندمان نیروگاههای فرسوده قدیمی است، کاهش شدید مصرف سوخت و آلایندگی محیط است. توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوختهای اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) است. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوختهای فسیلی تأثیر فراوانی خواهد داشت.
علاوه بر توانایی استفاده از سوخت پاکتر هیدروژن، بکارگیری توربین MGT-75 باعث صرفهجویی قابل توجه در مصرف گاز طبیعی و کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن میشود.
طراحی و توسعه توربین گاز MGT-75 به گونهای است که این ماشین با حفظ قابلیتهای ممتاز خود، یعنی انعطافپذیری عملکرد و راندمان بالا میتواند در محدوده توانی ۱۹۰ تا ۲۲۰ مگاوات (در سیکل ساده) متناسب با نیاز مشتریان عرضه شود.
توربینهای MGT-75 را میتوان جایگزین توربینهای قدیمیتر مشغول به کار در نیروگاههای کشور کرد و به این ترتیب، برق را با اثر زیستمحیطی کمتری برای صنایع و شهروندان تأمین کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید