اخبار داغ

شهردار اهواز در گفتگو با برنامه سرزمین فرصتها عنوان کرد: مهمترین سرمایه برای شهردار و حاکمیت، اعتماد مردم است

شهردار اهواز عنوان کرد: مهمترین سرمایه برای شهردار و حاکمیت، اعتماد مردم است و آمار متزلزل و ناهماهنگ به مردم دادن واقعا جفا است. دانستن حق مردم است و پاسخگویی وظیفه ماست. من امشب شفاف به مردم در مورد قطار شهری می گویم که چه الزامات و چه موانعی وجود دارد تا این کار به […]

اشتراک گذاری
10 مرداد 1403
104 بازدید
کد مطلب : 158989

شهردار اهواز عنوان کرد: مهمترین سرمایه برای شهردار و حاکمیت، اعتماد مردم است و آمار متزلزل و ناهماهنگ به مردم دادن واقعا جفا است.

دانستن حق مردم است و پاسخگویی وظیفه ماست. من امشب شفاف به مردم در مورد قطار شهری می گویم که چه الزامات و چه موانعی وجود دارد تا این کار به سرانجام برسد.

رضا امینی شهردار اهواز عصر سه شنبه نهم مرداد ماه با حضور دربرنامه سرزمین فرصت ها در سیمای خوزستان در خصوص قطار شهری و سایر اقدامات شهرداری اهواز با شهروندان اهوازی صحبت کرد.

امینی در آغاز ضمن تسلیت فرارسیدن سالگرد شهادت امام سجاد(ع) و همچنین درگذشت نقاش صاحب سبک اهوازی هاشم بدری گفت: در دنیا تعریف شده که یکی از روشهای حمل و نقل در شهرهای بالای ۵ میلیون نفر می تواند قطار شهری یا مترو باشد و از آنجاییکه هزینه های نگهداری و تعمیرات قطار شهری بالاست و تجهیزات آن از خارج کشور تامین می شود طبیعتا فشار زیادی بر شهرها وارد می شود.
وی افزود: در کشورما تهران و با اغماض مشهد می توانند قطار شهری داشته باشند که هزینه و فایده اش تقریبا می تواند متعادل باشد در بقیه کلانشهرها مثل شیراز، تهران، تبریز، اصفهان، اهواز،کرج و … قرار شد قطار شهری راه اندازی شود که در اهواز با بیش از یک میلیون و۳۰۰ هزار نفر جمعیت، قطار شهری وسیله حمل و نقل مطلوب، ارزشمند و پرفایده ای است ولی هزینه های سنگینی برای شهر دارد که باید دولت حمایت

به هرحال این امردر سال۸۱ سیاستگذاری شده و مطالعات ۴ خط اصلی انجام شده و در سال ۸۲ خط اول به مسافت۲۳ کیلومتر به تصویب شورای ترافیک کشور رسید و مطالعات خط دوم هم سال۸۶ به تصویب رسید.

امینی ادامه داد: در سال ۸۵ قرارداد قطار شهری اهواز منعقد شد و پیمانکار خط اول را شروع کرد و از ۲۳ کیلومتر خط که ۲۴ ایستگاه هم دارد تقریبا ۱۷ کیلومتر در دو تونل کار حفاری توسط دستگاه TBM انجام شد و پس از آن به دلایلی با پیمانکار اختلاف پیش آمد که موضوع به محاکم قضایی کشیده شد و چندین سال این پروژه بزرگ و مورد درخواست مردم زمین ماند.

سرانجام این پروژه در سال ۹۸ به تصمیم مدیریت وقت شهرداری ماده ۴۶ می شود و قرارداد آن با شرکت کیسون که پیمانکار پروژه بود، فسخ می شود.

در تفاهمنامه ششم مرداد ماه باید ۵۴ درصد در فاز میانی پیش برویم
در مجموع این خط ۲۳ کیلومتری شامل ۴ فاز است: فاز اول از میدان فرودگاه تا مصلی است، فاز دوم از مصلی تا دانشگاه شهید چمران، فاز سوم از دانشگاه شهید چمران تا بیمارستان شهید بقایی و فاز چهارم از میدان فرودگاه تا زرگان یعنی فاز اول و دوم بطول ۱۱ کیلومتر فاز میانی هستند و فاز ۳و۴ در انتهای خط هستند.

عملکرد شرکت با همه فراز و نشیب ها طبق نظر کارشناسان در دو فاز انتهایی ۲۸ درصد بوده و دو فاز میانی که ۱۱ کیلومتر است حدود ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته. یعنی در تفاهمنامه ای که ششم مردادماه با وزارت دفاع منعقد شد باید برای تکمیل ۵۴درصد فاز میانی پیش برویم تا با واگن هایی که وزارت کشور برای کلانشهرها برای خرید پیش بینی کرده که خوشبختانه نام اهواز هم برای اولین بار در این فهرست قرار گرفته، صاحب واگن شویم.

تفاهمنامه منعقد شده برای تکمیل خط ۱۱ کیلومتری، ۱۸ ماهه است.
شهردار اهواز افزود: همانطور که می دانید در قراردادهای خاص یا کلان اول تفاهمنامه امضا می شود که کلیات در آن مطرح می شود و پس از فرصتی ۲ الی ۳ ماهه و رسیدن به توافقات اولیه این تفاهمنامه به قرارداد تبدیل می شود و این کار فقط توسط دستگاههای دولتی امکانپذیر است زیرا برای دستگاههای خصوصی از طریق مناقصه کار پیش می رود ولی از آنجاییکه پروژه، پروژه عظیمی بود باید از ظرفیت ملی استفاده می شد، شرکتهای سازنده قطار شهری در کشور زیاد نیست و محدود است ولی رقابتی بینشان هست ولی از آنجاییکه به مشکل برخورد تصمیم گرفته شد که به سمت بخش دولتی برویم.

این شرکت هم از شرکتهای توانمند وزارت دفاع است و تفاهمنامه در ششم مرداد ماه امضا شد و ما دوماه برای تبدیل آن به قرارداد وقت داریم که پیمانکار بلافاصله کارش را پس از ابلاغ ما شروع خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر در الزامات این قرارداد مانعی پیش نیاید انشالله این کار که با توجه و حمایت شورای شهر صورت گرفته که هم در اتوبوسرانی هم تاکسیرانی هم قطار شهری هم حمل و نقل بار همواره ما راحمایت کردند و دغدغه جدی داشتند، در مورد قطار شهری نیز دغدغه ای فراگیر است تا به سرانجام مطلوبی برسد.

همه مسئولان از رییس شورای سازمان که استاندار محترم است، رئیس هیئت مدیره که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری است، شهردار که عضو هیئت مدیره است و شورای شهر که ناظر هست همه به اجماع رسیدند که قطار شهری بعنوان یک طرح مغفول باید اجرا و احیا شود و قول جدی به مردم داده شود که انشالله با همیت جدی به سرانجام برسد.

سعی کردم در ۳۴ ماهی که توفیق خدمت به مردم اهواز را داشتم، صعوبتها و سهولتهای کار را به مردم بگویم.

مهمترین سرمایه برای شهردار و حاکمیت، اعتماد مردم است
شهردار اهواز عنوان کرد: مهمترین سرمایه برای شهردار و حاکمیت، اعتماد مردم است و آمار متزلزل و ناهماهنگ به مردم دادن واقعا جفا است.

دانستن حق مردم است و پاسخگویی وظیفه ماست. من امشب شفاف به مردم در مورد قطار شهری می گویم که چه الزامات و چه موانعی وجود دارد تا این کار به سرانجام برسد.

وی در خصوص این پرسش مجری که آیا در این مسیر ۱۸ ماهه پیش بینی اتفاق یا حادثه ای را دیدید، گفت: کارعمرانی در لحظه باید انجام شود، اگر در خصوص پروژه ای قولی به مردم داده می شود و در طول کار انجام نمی شود، بدقولی نبوده بلکه الزامات در مواقعی به هم می خورد و الزامات هر پروژه ای بیش از هرچیز منابع درآمدی آن است.

در مورد پروژه قطار شهری نیز هم فاینانس و هم املاکی که طبق توافق با پیمانکار می توانیم واگذار کنیم را درنظر گرفته ایم و هم اوراق مشارکت دولت و بخشی هم به صورت نقدی به پروژه تزریق کنیم تا به جریانی مالی تبدیل شود تا پیمانکار مطمئن شود که شهرداری تمام توانش را برای پیشبرد پروژه به کار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *