دانشآموزان درباره اسناد لانه جاسوسی چه میخوانند؟
موضوع ورود اسناد لانه جاسوسی به کتابهای درسی دانشآموزان، مطالبه امروز و دیروز رهبر معظم انقلاب نیست بلکه سالهاست بر این موضوع تأکید داشتهاند؛ اما اکنون محصلان درباره اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی چه می خوانند؟ موضوع ورود اسناد لانه جاسوسی به کتابهای درسی دانشآموزان، مطالبه امروز و دیروز رهبر معظم انقلاب نیست بلکه […]
موضوع ورود اسناد لانه جاسوسی به کتابهای درسی دانشآموزان، مطالبه امروز و دیروز رهبر معظم انقلاب نیست بلکه سالهاست بر این موضوع تأکید داشتهاند؛ اما اکنون محصلان درباره اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی چه می خوانند؟
موضوع ورود اسناد لانه جاسوسی به کتابهای درسی دانشآموزان، مطالبه امروز و دیروز رهبر معظم انقلاب نیست بلکه سالهاست بر این موضوع تأکید داشتهاند.
این روزها جنایات رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی علیه مردم مظلوم غزه، بر هیچکس پوشیده نیست و کاملا مبرهن است که استکبار جهانی برای رسیدن به آمال و آرزوهایش از هیچ جنایتی فروگذار نیست.
اتفاقات اخیر بیش از پیش اهمیت فرمودههای رهبر معظم انقلاب را درباره ورود اسناد لانه جاسوسی به کتابهای درسی دانشآموزان نشان میدهد.
بر همین اساس، برای آشنایی دانشآموزان با خباثتهای استکبار جهانی و آمریکای خونخوار، بخشیهایی از اسناد لانه جاسوسی در تعدادی از کتابهای درسی جانمایی شد که بنا بر گفته آموزش و پرورش، ۵۶ سند از اسناد لانه جاسوسی وارد کتابهای درسی شدند.
البته بخشی از این اسناد در سالهای قبل کار شده و در کتابهای درسی موجود بود، اما امسال بخشهای قبلی تقویت و بهسازی شده و در عین حال اسناد جدیدی با بررسیهای کارشناسانه و مطالعات تخصصی، انتخاب و نیز افزوده شد.
مطالعات اجتماعی پایه نهم
اسناد لانه جاسوسی در کتاب های مطالعات اجتماعی، آمادگی دفاعی، تفکر و سواد رسانهای، جامعه شناسی، تاریخ معاصر ایران، جامعه شناسی ۲، تاریخ ۳ ایران و جهان، هویت اجتماعی، تحلیل فرهنگی، جریان شناسی اندیشه معاصر، تاریخ ۳ ایران در دوره اسلامی، عملیات آزمایشگاهی در صنایع شیمیایی، عملیات در کارخانه های صنایع شیمیایی، دانش فنی پایه (امور باغی)، دانش فنی پایه (امور زراعی)، دانش فنی پایه (صنایع غذایی)، دانش فنی پایه (امور دامی)، دانش فنی پایه (متالوژی) وارد شده است.
کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایههای دهم و یازدهم
رهبر معظم انقلاب یازدهم آبان ۱۴۰۱ در جمع دانشآموزان درباره حوادث ۱۳ آبان، فرمودند: «سه حادثه در این روز اتّفاق افتاده که بعضی مستقیماً مربوط به آمریکاییها است، بعضی غیر مستقیم مربوط به آمریکاییها است. یک حادثه، تبعید امام است که در روز سیزدهم آبان در سال ۴۳ اتّفاق افتاد. چرا امام تبعید شد؟ چون یک قانونی به دستور شاه ــ به دستور محمّدرضا ــ در مجلس تصویب شد که بر طبق آن قانون، آمریکاییهایی که در ایران بودند مصونیّت پیدا کردند. آن وقت حدود چهل پنجاه هزار آمریکایی در ایران بود، در دستگاههای نظامی، دستگاههای امنیّتی، دستگاههای اقتصادی. اینها اگر چنانچه هر جنایتی در ایران می کردند، طبق این قانون، قابل تعقیب نبود؛ یعنی یک آمریکایی با ماشین راه می رود، مثلاً یکی را زیر بگیرد، یک جنایتی بکند، دستگاه قضائی کشور حق نداشت او را تحت تعقیب قرار بدهد! این، قانونِ مصونیّتِ آمریکاییها بود. امام تحمّل نکرد این را؛ یک سخنرانی مفصّل کردند ــ که صدای ایشان و متن سخنرانی الان موجود است(۱) ــ بعد به خاطر این سخنرانی، ایشان سیزده سال تبعید شد! حالا سیزده سال که می گوییم، چون در پایان این سیزده سال انقلاب اتّفاق افتاد؛ اگر انقلاب اتّفاق نمیافتاد، سی سال هم ممکن بود طول بکشد این تبعید، برای خاطر برخورد با این قانون حامی آمریکا. این یک حادثه که خب تقریباً مستقیماً مربوط به آمریکاییها است.
حادثه دوّم کشتار دانشآموزان است؛ بچّههای همسنّ شماها جلوی این دانشگاه تهران قتل عام شدند، کشته شدند. حالا تعدادشان را به طور دقیق نمی شود انسان بگوید، چون آن وقتها چنین آمارهایی وجود نداشت؛ لکن یک تعدادی ــ یک دانه هم زیاد است؛ یک دانه هم زیاد است ــ از بچّههای عزیز ما جلوی این دانشگاه تهران به شهادت رسیدند. این حادثهی دوّم هم در روز سیزدهم آبان بود. این حادثهی دانشآموزان در سال ۵۷ بود.
حادثه سوّم هم که یک سال بعد از آن حادثه است ــ بعد از پیروزی انقلاب ــ هجوم دانشجویان به سفارت آمریکا است و پیدا کردن اسنادی در آنجا که این اسناد، توطئههای آمریکا علیه ملّت ایران را نشان می داد؛ هفتاد هشتاد جلد شده. شماها که وقت نمیکنید بخوانید این کتابها را، [امّا] من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم مضامین این کتابها را در کتابهای درسی بیاورید، متأسّفانه نکردند. این [اسناد] نشان میدهد که آمریکاییها در این مدّتی که در ایران حضور داشتند ــ یعنی مثلاً از حدود سال ۲۸ و ۲۹ ــ چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئههایی و چه خیانتهایی انجام دادند».
کتاب جامعه شناسی علوم و انسانی و معارف پایه دهم
کتاب تاریخ معاصرایران پایه یازدهم
درباره ورود اسناد لانه جاسوسی به کتاب درسی، حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در آبان ۱۳۹۸، گفت: در کتاب های درسی، نفس مسأله استکبار ستیزی و نام ۱۳ آبان و روز دانش آموز مطرح شده است اما حقیقتا استفاده از اسناد لانه جاسوسی، به عنوان یک اسناد خدشه ناپذیری که نشان دهنده مداخلههای غیرقانونی آمریکا در طول سالها قبل از پیروزی انقلاب در شئون مختلف کشور ما بود، در کتابهای درسی به صورت کافی و شایسته وارد نشده است البته ما باید در متون مختلف مثل مجلات رشد و سایت رشد حتما بیش از آنچه هست به این اسناد بپردازیم.
وی اضافه کرد: اخیرا خوشبختانه کارگروهی در زیرمجموعه معاونت طراحی و تولید بستههای یادگیری شکل گرفته است تا بتوانیم بهگونهای البته هوشمندانه و متناسب با موضوع کتاب درسی و در چارچوب برنامه درسی مصوب در ذیل اسناد تحولی، بخشهایی از اسناد دخالتهای غیرقانونی و سلطهگرانه آمریکا در کتاب درسی را وارد کنیم.
وی افزود: در کتاب درسی آمادگی دفاعی، مطالعات اجتماعی و برخی کتابهای علوم انسانی این بحث مطرح است که از این اسناد استفاده شود و طبقه بندی موضوعی این اسناد نشان میدهد که سفارت آمریکا صرفا در عرصه مداخلات سیاسی و بین الملل ورود پیدا نمیکرد بلکه در تأثیرگذاریهای اقتصادی، فرهنگی، تربیتی و همه شؤون ملت ما مداخلههای سلطه گرانه داشت.
وی گفت: امیدوار هستم برای سال ۱۴۰۰ـ۱۳۹۹ یعنی کتابهای سال آینده ما در بخشهایی که در کار کارشناسی و تناسب آن با برنامه درسی، همکارانمان به جمع بندی برسند، حتما وارد شود ولی فکر میکنم در یک بازه دو، سه ساله، این پروژه تکمیل شود. چون ظرافت هایی در این مسأله وجود دارد.
کتاب تاریخ ۳ علوم انسانی پایه دوازدهم
حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، آبان سال ۱۴۰۱ در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه فرهنگیان، گفت: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، بی درنگ دفاتر تألیف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، جلسات تخصصی در راستای پررنگتر کردن موضوع ورود اسناد لانه جاسوسی به کتابهای درسی را در دستور کار خود قرار داده و اقدامات لازم صورت گرفت.
وی افزود: با اینکه تا پیش از این و در سال تحصیلی جاری نیز بخشی از این اسناد در کتب درسی مقاطع و رشتههای مختلف تحصیلی تبیین شده است، اما فلسفه استکبارستیزی را با انتشار بیشتر این اسناد و تحلیل و بررسی همهجانبه آنها در کتب درسی، امری بر زمین مانده میدانیم و با برگزاری جلسات تخصصی در تلاش هستیم با رعایت نکات استاندارد علمی و آموزشی و همچنین جانمایی مناسب برای درج بیشتر اسناد لانه جاسوسی قدم برداریم.
کتاب هویت اجتماعی پایه دوازدهم
حجتالاسلام والمسلمین لطیفی آذر سال ۱۴۰۱ به انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی اشاره کرد و گفت: حقیقتاً در کتابهای درسی خیلی از تغییرات را خود ما هم میخواهیم اتفاق بیافتد، از وضعیت موجود راضی نیستیم. اکنون هم مواردی از این اسناد موجود هست اما کافی نیست.
وی ادامه داد: در ۱۴ کتاب ۲۲ مورد را داریم که به اسناد استناد شده یا اسناد لانه جاسوسی هست، ولی کفایت نمیکند و اثربخشی کافی را ندارد. امسال سه یا چهار پروژه را پیگیری میکنیم تا به اسناد لانه جاسوسی بیشتر پرداخته شود.
کتاب تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم
کتاب جریان شناسی اندیشه معاصر پایه دوازدهم ۱
کتاب تاریخ ۳ ایران در دوره اسلامی پایه دوازدهم
کتاب تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم
کتاب عملیات آزمایشگاهی در صنایع شیمیایی
کتاب دانش فنی پایه امور زراعی پایه دهم
کتاب دانش فنی پایه متالوژی پایه دهم
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید