آسانسازی روند جذب دانشجویان بینالمللی در ایران
رئیس اداره دانشجویان و بورس وزارت امور خارجه گفت: اداره دانشجویان و بورس وزارت امور خارجه امور مربوط به ۲۵۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی و غیرایرانی شامل ۱۵۰ هزار دانشجوی ایرانی مقیم خارج از کشور و ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی را انجام میدهد. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، علیرضا کوهکن دستیار ویژه […]
رئیس اداره دانشجویان و بورس وزارت امور خارجه گفت: اداره دانشجویان و بورس وزارت امور خارجه امور مربوط به ۲۵۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی و غیرایرانی شامل ۱۵۰ هزار دانشجوی ایرانی مقیم خارج از کشور و ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی را انجام میدهد.
به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز ، علیرضا کوهکن دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی علمی به همراه احمد حیدری رئیس اداره دانشجویان و بورس وزارت امور خارجه به دعوت سیدعلی قاسمزاده رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) به قزوین آمدند و در نشستی در دفتر ریاست این دانشگاه درباره چشماندازهای افزایش جذب دانشجویان خارجی در کشور صحبت کردند.
رئیس اداره دانشجویان و بورس وزارت امور خارجه در این جلسه با بیان اینکه وزارت خارجه در ۹ کارگروه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عضویت دارد، اظهار داشت: یکی از این کارگروهها کارگروه جذب دانشجویان خارجی است و اولویت وزارت خارجه آسانسازی روند جذب دانشجویان بینالمللی در ایران است.
احمد حیدری اضافه کرد: در حال حاضر اداره دانشجویان و بورس وزارت امور خارجه امور مربوط به ۲۵۰ هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی شامل ۱۵۰ هزار دانشجوی ایرانی مقیم خارج از کشور و ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی و غیرایرانی که مشغول تحصیل در کشورمان هستند را انجام میدهد.
وی درباره ظرفیتهای وزارت خارجه برای تبلیغ و ترویج ظرفیتهای علمی دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه بینالمللی امامخمینی تصریح کرد: تولید محتوای تبلیغاتی در این حوزه نمیتواند از سوی وزارت خارجه صورت بگیرد و در این حوزه خود دانشگاهها باید محتوای تبلیغاتی درست کرده و در اختیار ما بگذارند.
حیدری ادامه داد: اداره دانشجویان و بورس وزارت خارجه میتواند در حوزه بورسیه شدن و فعالیتهای فناورانه دورههای مطالعاتی برای دانشجویان و استادان خارجی برگزار کند و دانشگاه امامخمینی(ره) میتواند در این حوزه ظرفیتهایش را به ما اطلاعرسانی کند.
مسائل دانشگاهها را به صورت میدانی احصا میکنیم
دستیار ویژه وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی علمی هم در این جلسه حل مسائل دانشگاههای مطرح ایرانی را از وظایف وزارت خارجه برشمرد و گفت: به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای حل این مسائل اقدام کرده و نهایت کمک و تسهیلگری را در این حوزه به خرج خواهیم داد.
علیرضا کوهکن هدف خود از حضور در دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) را احصای از نزدیک مسائل این دانشگاه دانست و اضافه کرد: برای ایجاد تغییرات لازم باید مسائل و موضوعات را از نزدیک ببینیم و بررسی کنیم و وزارت امور خارجه برای ایجاد این تغییرات عزم راسخ و جدی دارد.
وی از برگزاری کارگاه مهارتآموزی و مهارتآموزی در حوزه دیپلماسی علمی برای کارکنان و کارشناسان بخش بینالملل دانشگاههای ایران خبر داد و گفت: تصمیم ما این بود که در دانشگاههای مختلف کشور فضای ویژه میهمانان خارجی، سفرا و دیپلماتها در نظر بگیریم و با توجه به اینکه دانشگاه امامخمینی نزدیک تهران است و زیرساخت لازم را دارد، در اولویت ما برای مسافرت سفرای خارجی خواهد بود.
کوهکن با بیان اینکه دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) باید به دانشگاه اصلی کشور در حوزه جذب دانشجویان خارجی مبدل شود، ادامه داد: با این حال رشد ۳ تا ۴ برابری میزان پذیرش دانشجویان خارجی در این دانشگاه در دولت سیزدهم موجب امیدواری است و باید در سالهای آینده این ظرفیت به طور کامل در دانشگاه بینالمللی امامخمینی احیا شود.
وی یادآور شد: از ۶ ابزار اصلی در حوزه دیپلماسی علمی جذب دانشجوی خارجی و غیرایرانی مهمترین ابزار است و با توجه به اولویتهای نظام جمهوری اسلامی برای صادرات آرمانهای انقلاب و نظام به دنبال توسعه جذب دانشجوی خارجی هستیم.
تربیت ۱۲ هزار زبانآموز فارسی در قزوین
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) هم در این جلسه با بیان اینکه این مرکز در شهریورماه سیامین سال فعالیتش را جشن میگیرد، گفت: تا امروز ۱۲ هزار نفر دانشجوی غیرایرانی و غیرفارسیزبان را در این مرکز تربیت کردیم که این ۱۲ هزار نفر از ۱۱۰ کشور دنیا بودند و امروز به سفیر فرهنگی ما بدل شدند.
سیدمحسن حسینی موخر اضافه کرد: زبانآموزان فارسی در ۲ نیمسال تحصیلی ۶۴۰ ساعت آموزش زبان فارسی میبینند و در این مرکز ۷ عضو هیئت علمی داریم که در هیچ مرکز زبانآموزی فارسی به این کیفیت وجود ندارد. در ضمن سال قبل در میزان جذب دانشجوی خارجی در کشور رتبه نخست را به دست آوردیم.
وی ادامه داد: مراکز زیادی در حوزه آموزش زبان فارسی داریم که چون استاندارد نیستند، حیثیت علمی ما را زیر سؤال برده و مبادلات علمی ما با سایر کشورها و دانشگاههای خارجی را دچار چالش میکنند. در حال حاضر دعوت از استادان و دانشجویان خارجی جزو مشکلات ماست و امیدواریم با ورود وزارت خارجه این روند آسانتر و سریعتر صورت بگیرد.
حسینی موخر با اشاره به رکود فعالیتهای مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالملل امامخمینی(ره) در دولت قبل تصریح کرد: با این حال امروز روند فعالیت این مرکز دانشگاهی دوباره احیا شده و با توجه به امکانات و زیرساختهای این مرکز میتوانیم نمایندگان کشورهای خارجی و سفرا و دیپلماتها را در این مرکز پذیرفته و امکان اقامت آنها را فراهم کنیم.
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) هم در این جلسه با بیان اینکه متآسفانه در حوزه دیپلماسی علمی در دورههای پیشین دانشگاه روند خوبی را طی نکرده، گفت: در شرایطی که باید ۶۰ درصد دانشجو بینالمللی دراین دانشگاه مشغول تحصیل میشدند، تنها ۱۷۰ دانشجو غیرایرانی در دانشگاه وجود داشت که ۱۰۰ نفر آنها سال آخر فارغ التحصیلی بودند. اما طی یکسال گذشته با پیگیری مدیران دانشگاه درحال حاضر حدود ۶۰۰ دانشجوی بینالملل در دانشگاه و مرکز زبان مشغول تحصیل شدهاند.
سیدعلی قاسمزاده با اشاره به ظرفیتهای علمی دانشگاه بینالمللی قزوین اضافه کرد: از جمله اینکه دانشگاه دارای ۱۱ دانشمند یک و ۲ درصدی است که در رشتههای مختلف صاحبنام هستند و مرجعیت علمی دارند که البته در حوزه علوم انسانی هم موفقیتهای شاخصی وجود داردِ اما با توجه به اینکه مقالات علوم انسانی ثبت نمیشود، نامی از این افراد مطرح نیست.
وی ادامه داد: مرکز رشد واحدهای فناور و پژوهشکده آینده پژوهی از دیگر بخشهای مهم دانشگاه هستند و پژوهشکده آیندهپژوهی جزو اولین و قدیمیترین مرکز آینده پژوهی کشور است. طی چند روز گذشته مرکز رشد به پردیس علم و فناوری ارتقا پیدا کرد و دانشگاه بینالمللی امام(ره) پنجمین دانشگاهی است که پردیس علم و فناوری را در کشور راهاندازی کرده است.
قاسمزاده یادآور شد: پروژه چشمه نور که در کشور از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار بوده و از تأکیدات رهبر انقلاب است، متاسفانه طی دورههای گذشته مورد غفلت قرار گرفته است. بنابراین تلاش کردیم تا رشته شتابگر ذرات را برای اولین بار در کشور راه اندازی کنیم و به این شکل به تربیت نیرو و استاد در پیشبرد پروژه چشمه نور میپردازیم.
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی به جایگاه بینالمللی مناسب مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه هم اشاره کرد و گفت: اما متاسفانه در سالهای اخیر با اشتباه راهبردی، شعبههای متعدد در دیگر دانشگاه ها به وجود آمده که برخیاوقات آن تخصص لازم را برای آموزش زبان فارسی دانشجویان ندارند.
قاسمزاده همچنین از اضافه شدن نام دانشگاه در رتبهبندی تایمز خبر داد و افزود: طی رتبهبندی تایمز نام دانشگاه در لیست کشور عراق قرار نداشت که طی پیگیری و جلسات متعدد تلاش کردیم تا نام دانشگاه در رتبهبندی تایمز سال جاری قرار بگیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید