تکنولوژی دیجیتالی
امروزه اکثر کسبوکارها دارای یک بخش فناوری اطلاعات برای مدیریت بخش فنی سازمان خود هستند که شامل فعالیتهایی از مدیریت شبکه و سیستم گرفته تا توسعه نرمافزار و امنیت است. بنابراین، این سیستم ها دقیقاً چه هستند و چرا فناوری دیجیتال برای مشاغل مهم است؟ بیایید نگاهی بیندازیم. اهمیت فناوری دیجیتالفناوری دیجیتال شامل دستگاه ها، […]
امروزه اکثر کسبوکارها دارای یک بخش فناوری اطلاعات برای مدیریت بخش فنی سازمان خود هستند که شامل فعالیتهایی از مدیریت شبکه و سیستم گرفته تا توسعه نرمافزار و امنیت است. بنابراین، این سیستم ها دقیقاً چه هستند و چرا فناوری دیجیتال برای مشاغل مهم است؟ بیایید نگاهی بیندازیم.
اهمیت فناوری دیجیتال
فناوری دیجیتال شامل دستگاه ها، سیستم ها و منابع دیجیتالی است که به ایجاد، ذخیره و مدیریت داده ها کمک می کند.
یکی از جنبه های مهم فناوری دیجیتال، فناوری اطلاعات (IT) است که به استفاده از رایانه برای پردازش داده ها و اطلاعات اشاره دارد.
رفتار مصرف کننده در حال تغییر است، از جستجو و به اشتراک گذاری اطلاعات تا خرید محصولات واقعی. شرکت ها باید برای همسو سازی خود ازفناوری دیجیتال جهت کمک به مشتریان خود در فرآیند خرید خود اتخاذ کنند.
مثال:
بسیاری از کسب و کارها یک وب سایت و حساب های رسانه های اجتماعی برای اطلاع رسانی و آموزش مشتریان در مورد محصولات و خدمات خود دارند. همچنین بسیاری از آنها مدل پایهای و زیربنای کسب و کار خود را با یک فروشگاه تجارت الکترونیک همراه می کنند تا تجربه خرید انعطاف پذیرتری را به مشتریان ارائه دهند. برخی از شرکت های خلاق حتی از فناوری های پیشرفته مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای جذب و مشارکت گروه های هدف خود استفاده می کنند.
شرکت ها همچنین از فناوری دیجیتال برای افزایش سودآوری خود استفاده می کنند. از آنجایی که یکی از مزایای فناوری ارتباطات بی حد و حصر است، شرکت ها می توانند دامنه خود را فراتر از مرزهای داخلی گسترش دهند و به میلیون ها مشتری در سراسر جهان دسترسی داشته باشند.
در نهایت، تحول دیجیتال نه تنها مهم است، بلکه یک الزام برای کلیه مشاغل مدرن است، زیرا اکثر شرکت ها فرآیندهای خود را خودکار می کنند، شرکت هایی که از ایجاد تغییر خودداری می کنند، عقب می مانند و مزیت رقابتی خود را از دست می دهند. از سوی دیگر، مشوق های مختلفی برای دیجیتالی شدن شرکت ها وجود دارد. برای مثال، از آنجایی که ماشینها در کارهای تکراری جایگزین انسانها میشوند، تولید سریعتر انجام میشود. بنابراین، هماهنگی دادههای شرکتی در یک سیستم به همه اجازه میدهد تا به طور یکپارچهتر با هم کار کنند.
نمونه های فناوری دیجیتال در تجارت
فناوری به طور گسترده توسط مشاغل برای مدیریت فرآیندهای داخلی و افزایش تجربه مشتری استفاده می شود.
فناوری دیجیتال: برنامه ریزی منابع سازمانی
برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده از فناوری و نرم افزار برای مدیریت فرآیندهای اصلی یک کسب و کار در زمان واقعی است.
این بخشی از نرم افزار مدیریت کسب و کار است که به شرکت ها امکان جمع آوری، ذخیره، نظارت و تجزیه و تحلیل داده ها از فعالیت های مختلف شرکت را می دهد.
مزایای ERP:
– دادههای بخشهای مختلف را برای کمک به مدیران در تصمیمگیری بهتر و آگاهانهتر هماهنگ می کند.
– یک پایگاه داده مرکزی برای مدیران ایجاد میکند تا تمام فعالیت های زنجیره تامین را در یک مکان بررسی کنند.
معایب ERP:
– برای راه اندازی به زمان و منابع زیادی نیاز است.
– نیاز به تعداد زیادی کارگر برای گذراندن دوره آموزشی.
– خطر ریسک اطلاعات از آنجایی که داده ها در حوزه عمومی هستند
فناوری دیجیتال: داده های بزرگ
Big Data مقدار زیادی از داده است که با افزایش حجم و سرعت رشد می کند.
کلان داده ها را می توان به داده های ساخت یافته و بدون ساختار تقسیم کرد.
داده های ساخت یافته در قالب های عددی مانند پایگاه های داده و صفحات گسترده ذخیره می شوند.
داده های بدون ساختار سازماندهی نشده اند و قالب خاصی ندارند. دادهها میتوانند از منابع مختلفی مانند رسانههای اجتماعی، وبسایتها، برنامهها، پرسشنامهها، خریدها یا بررسیهای آنلاین به دست آیند که به شرکتها در شناسایی نیازهای مشتری کمک میکند.
مزایای داده های بزرگ:
– انطباق بهتر محصولات و خدمات با نیازهای مشتری .
– توصیف محصول بر اساس رفتار گذشته به منظور کاهش زمان جستجوی محصول.
– بهبود رضایت مشتری که منجر به فروش بالاتر می شود.
– معایب داده های بزرگ:
– اضافه بار داده و آلودگی صوتی.
– مشکل در تعیین داده های مربوط.
– پردازش داده های بدون ساختار مانند ایمیل و ویدئو به آسانی داده های ساختاریافته نیست.
فناوری دیجیتال: تجارت الکترونیک
امروزه بسیاری از کسب و کارها تجارت الکترونیک را به عنوان کارکرد اصلی کسب و کار می پذیرند.
تعریف:
تجارت الکترونیک به فرآیند خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق اینترنت اشاره دارد.
یک فروشگاه تجارت الکترونیک می تواند به تنهایی فعالیت کند یا یک تجارت آجر و ملات موجود را تکمیل کند. برخی از پلتفرم های محبوب تجارت الکترونیک شامل آمازون، Shopify و eBay هستند.
مزایای تجارت الکترونیک:
– دستیابی به مخاطبان گسترده تر
– کارارزان تر نسبت به فروشگاه فیزیکی
– نیاز کمتر به پرسنل
– قادر به رقابت در یک محیط بین المللی
– استفاده از استراتژی های بازاریابی آنلاین
– ساخت پایگاه داده آسان تر
معایب تجارت الکترونیک:
– مسائل امنیتی
– افزایش رقابت بین المللی
– هزینه راه اندازی زیرساخت آنلاین
– عدم ارتباط مستقیم با مشتریان
تاثیر فناوری دیجیتال بر فعالیت های تجاری
فناوری دیجیتال می تواند هم برای مشاغل و هم برای مصرف کنندگان مفید باشد.
فناوری دیجیتال و فعالیت های بازاریابی
تبلیغ و فروش محصولات – فناوری پیشروی بسیاری از مشاغل است. این نه تنها به کسبوکارها اجازه میدهد محصولات خود را معرفی کنند، بلکه آنها را در پلتفرمهای دیجیتال مختلف نیز تبلیغ میکنند، که منجر به دسترسی بیشتر مخاطبان میشود.
راه اندازی اینترنت به گوگل اجازه داد تا خدمات زیادی را برای کاربران آنلاین از جمله موتور جستجو، گوگل درایو، جی میل توسعه دهد و به یکی از بزرگترین شرکت های جهان تبدیل شود. امروزه بسیاری از مشاغل از وب سایت ها و رسانه های اجتماعی به عنوان کانال های توزیع اولیه استفاده می کنند.
فناوری دیجیتال و فرآیندهای تولید
ارتباطات – فناوری دیجیتال روشی ساده، کارآمد و ارزان برای ارتباط فراهم می کند. به عنوان مثال، کارمندان از نقاط مختلف جهان می توانند با برنامه هایی مانند Slack، Google Drive و Zoom با کار یکدیگر ارتباط برقرار کنند، همکاری کنند و بازخورد بدهند. اکسترانت همچنین به شرکتها اجازه میدهد تا دادهها را مبادله کنند و اوراق قرضه را با شرکای تجاری خود و سایر ذینفعان تقویت کنند.
تولید – استفاده از فناوری دیجیتال می تواند بسیاری از فرآیندهای لجستیکی را خودکار کند تا محصول را سریعتر در دسترس قرار دهد. به عنوان مثال، فعالیتهایی مانند صورتحساب، پرداختها، برداشت/ردیابی، بهروزرسانی موجودی را میتوان برای صرفهجویی در زمان و رهایی نیروی انسانی از کارهای خستهکننده و تکراری خودکار کرد. این همچنین به آنها اجازه می دهد تا روی کارهای با اولویت بالا تمرکز کنند و رضایت شغلی بیشتری کسب کنند. در موارد دیگر، فناوری می تواند به مدیران کمک کند تا عملکرد کارکنان را تجزیه و تحلیل کنند و برنامه های آموزشی مؤثرتری ایجاد کنند.
فناوری دیجیتال و روابط انسانی
ارتباط با مشتری – امروزه بیشتر مشتریان قبل از خرید اطلاعات مربوط به محصول را در اینترنت جستجو می کنند. این هم فرصت ها و هم چالش هایی را برای کسب و کار ایجاد می کند. از یک طرف، آنها می توانند پیام های خود را با هزینه های نسبتاً ارزان در کانال های مختلف منتقل کنند. از سوی دیگر، نظرات منفی می توانند به سرعت در این پلتفرم ها پخش شوند و تصویر برند را خراب کنند. فناوری راهی را برای شرکتها فراهم میکند تا به طور مؤثر روابط با مشتری را مدیریت کنند و رضایت مشتری را بهبود بخشند.
بسیاری از شرکتها برای جمعآوری بازخورد، بهروزرسانی و آموزش مشتریان در مورد محصولات جدید خود، خبرنامههای ایمیلی ارسال میکنند.
معایب فناوری دیجیتال
از سوی دیگر، فناوری دیجیتال با معایبی نیز همراه است.
فناوری دیجیتال: هزینه های پیاده سازی
فناوری دیجیتال می تواند هزینه های زیادی را برای دستیابی و توسعه متحمل شود. به عنوان مثال، یک گزارش ERP در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که مشاغل به طور متوسط ۷۲۰۰ دلار برای هر پروژه ERP برای هر کاربر هزینه می کنند. و نصب ERP در یک کسب و کار با اندازه متوسط می تواند چیزی بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد. پس از نصب سیستم، کار هنوز تمام نشده است. شرکت ها هنوز باید هزینه نگهداری و به روز رسانی های مداوم را بپردازند. این شامل آموزش کارکنان برای سازگاری با سیستم جدید نمی شود.
فناوری دیجیتال: مقاومت کارکنان
فناوری جدید ممکن است با مقاومت کارمندانی مواجه شود که از نظارت فناوری بر فعالیتهایشان احساس ناراحتی میکنند. برخی از کارمندان مسنتر ممکن است عادت به سیستم جدید را دشوار بدانند و از بهرهوری پایین رنج ببرند. علاوه بر این، این ترس وجود دارد که فناوری پیشرفته آنها را از شغل بیرون کند.
فناوری دیجیتال: امنیت داده ها
شرکت های دارای سیستم های تکنولوژیک در معرض انواع تهدیدات هستند. به عنوان مثال، خطر درز اطلاعات مشتری وجود دارد که می تواند اعتبار شرکت را مختل کند. برخی از مجرمان سایبری سعی می کنند برای سرقت اطلاعات یا دستکاری داده ها به سیستم نفوذ کنند. در عین حال، هزینه نرم افزار امنیت داده برای اکثر شرکت های کوچک و متوسط نسبتاً گران است.
علاوه بر این، هرچه کسبوکارهای بیشتری دیجیتالیسازی را در سازمان خود آغاز میکنند، شرکتهایی که از ایجاد تغییر خودداری میکنند، عقب میمانند و مزیت رقابتی خود را از دست میدهند. در مقابل، دیجیتالی شدن می تواند مزایای متعددی را برای شرکت به همراه داشته باشد. برای مثال، از آنجایی که ماشینها در حال جایگزینی انسانها با کارهای تکراری هستند، تولید سرعت خواهد گرفت. هماهنگی داده ها در یک سیستم به همه اجازه می دهد تا در یک کار در زمان واقعی همکاری کنند.
مترجمان: دکتر ملیکا ملک آرا و دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد
برگرفته از وب سایت studysmarter.co به آدرس :
دیدگاهتان را بنویسید