تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد آژانس های گردشگری
منابع انسانی به عنوان یکی از با ارزشترین دارایی سازمان، مهمترین مزیت رقابتی و کمیابترین منبع در اقتصاد خدماتی و دانش محور به شمار میرود (یونسی فر و همکاران، ۱۳۸۹) که عدم توجه به بهرهوری آن، کاهش اثربخشی و کارایی سازمان را به بار خواهد آورد (جعفری، ۱۳۹۲). این امر به خصوص در سازمانهای خدماتی […]
منابع انسانی به عنوان یکی از با ارزشترین دارایی سازمان، مهمترین مزیت رقابتی و کمیابترین منبع در اقتصاد خدماتی و دانش محور به شمار میرود (یونسی فر و همکاران، ۱۳۸۹) که عدم توجه به بهرهوری آن، کاهش اثربخشی و کارایی سازمان را به بار خواهد آورد (جعفری، ۱۳۹۲). این امر به خصوص در سازمانهای خدماتی بسیار مشهود است بطوریکه در این سازمانها عامل مهم و حیاتی در جهت کسب مزیت رقابتی پایدار کارکنان شایسته و خدمت محور (سرمایه انسانی) میباشند (سلطانی و همکاران، ۱۳۹۲). در نتیجه سازمانها باید تلاشهای خود را متمرکز بر توسعه و تقویت یک فرهنگ سازمانی کنند که بر رضایت مشتریان درونی (کارکنان) به اندازه مشتریان بیرونی اهمیت قایل شود. وجود کارکنان راضی و توانمند برای پیشرفت هر سازمانی تلقی ضروری میشود. بازاریابی داخلی نیز به همین امر توجه داشته و در پی ایجاد چنین سرمایههایی است (نصر اصفهانی و همکاران، ۱۳۹۱). از منظر بازاریابی داخلی، کارکنان نخستین بازار یک کسب و کار و مشتریان داخلی سازمان محسوب میشوند؛ که توجه سازمان به مشتریان داخلی با عنوان بازاریابی داخلی مطرح شده است (امیرکبیری و همکاران، ۱۳۹۰؛ ابزری و همکاران، ۱۳۸۸) سازمانهایی که به کارکنان خود توجه بیشتری دارند به طور معمول کارکنان مشتری مدارتر، با رضایت شغلی و تعهد سازمانی بالاتری دارند (نصر اصفهانی و همکاران، ۱۳۹۱). هدف اصلی از بازاریابی داخلی نیز تامین کارکنانی است که در هر مرحله برانگیخته شده و مشتری محور هستند (امیرکبیری و همکاران، ۱۳۹۰). میزان دستیابی به اهدافی که سازمان در پی آن است را میتوان در عملکرد سازمانی جستجو نمود. امروزه شرط بقای هر سازمانی را در گرو تلاش برای بهبود عملکرد خود میدانند (آنتونکیک و هیسریچ[۱]، ۲۰۰۰). عملکرد سازمانی یکی از مهمترین سازههای مورد بحث در پژوهشهای مدیریتی است و بدون شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در همه سازمانها به شمار میرود (ابزری و همکاران، ۱۳۸۸). سازمانها از سازوکارهای متعددی بهره میگیرند تا بتوانند عملکرد خود را بهبود بخشند؛ یکی از عوامل تاثیر گذار بر عملکرد سازمانها، بازاریابی داخلی است (عاطفت دوست و همکاران، ۱۳۹۲). پژوهشهای متعددی نشان میدهند بکارگیری بازاریابی داخلی ابزار مفید برای توانمند کردن سازمان در پاسخ گویی موثر به مشتریان و در نهایت بهبود عملکرد سازمان است (احمد و همکاران، ۲۰۰۳). اگرچه معدود تحقیقاتی در گذشته در رابطه با تاثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی انجام شده است اما تحقیق حاضر به دو دلیل از تحقیقات گذشته متمایز است. اول اینکه، همانطور که پیش از این نیز بیان شد، این تحقیق ابعاد قابل سنجش عملکرد سازمانی از دیدگاه کارمندان را خواهد سنجید. دوم اینکه، از آنجا که هر تحقیق به منظور دستیابی به مدلهایی با قابلیت تبیین بالاتر، به فراخور خود متغیرهای مختلفی را به عنوان متغیر میانجی در نظر میگیرد (عاطفت دوست و همکاران، ۱۳۹۲).
برگرفته از مقاله :
تاثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد آژانسهای گردشگری:نقش میانجی تعهد سازمانی و رفتار شهروندی
نویسندگان :
حشمت اله عسگری[۱]، جعفر عباس پور[۲]، محبوبه رشیدی[۳]
[۱] Antoncic& Hisrich
دیدگاهتان را بنویسید