اخبار داغ

چراغ های تطبیقی جلو (AFS) 

به گزارش از پایگاه خبری تجهیزنیوز،AFS و Adaptive Front Lighting از سیستم های کمکی ای هستند که به راننده این امکان را می دهند تا در شب، با دید وسیع تری رانندگی کند.امروز این سیستم ها در محصولات بسیاری از برند های معروف دنیا مانند لکسوس، ب ام و، مرسدس بنز، مزدا و… دیده می […]

اشتراک گذاری
31 تیر 1400
214 بازدید
کد مطلب : 79269

به گزارش از پایگاه خبری تجهیزنیوز،AFS و Adaptive Front Lighting از سیستم های کمکی ای هستند که به راننده این امکان را می دهند تا در شب، با دید وسیع تری رانندگی کند.
امروز این سیستم ها در محصولات بسیاری از برند های معروف دنیا مانند لکسوس، ب ام و، مرسدس بنز، مزدا و… دیده می شود ، که این فراگیری در به کار بردن این سیستم ها نشان می دهد که این آپشن ها در میزان دید راننده در شب تأثیر زیادی دارند و می توانند نقاط کور را کم تر کنند و از خطر رانندگی در شب بکاهند.
کارکرد AFS در خودروها به این صورت است که درون چراغ جلو، موتورهایی قرار گرفته که لامپ ها و یا LEDها بر روی آن نصب می شوند. این موتور باتوجه به اطلاعات دریافت شده از میزان چرخش چرخ ها از طریق سنسور مورد نظر، لامپ ها و یا LEDهای نصب شده بر روی خود را می چرخاند و به این طریق در پیچ ها که فرمان خودرو می چرخد، وضعیت این موتورها هم تغییر می کند و به این ترتیب بیش تر فضای تاریکی که سر پیچ ها وجود دارد با چرخیدن لامپ ها یا LEDها روشن می شود و اجسام و خودروهایی که در آن ناحیه قرار دارند، قابل رؤیت می شوند و خطر برخورد با آن ها بسیار کم تر. این مدل از پرتاب نور در خودروهایی مانند مزدا ۳ New و لکسوس GS 460 به کار برده شده است.

در خودرو‌هایی که فاقد این سیستم هستند، در هنگام ورود به پیچ در جاده، چراغ همیشه رو به مستقیم تابیده و بیرون جاده را بیشتر از مسیر روشن می‌کند. این عیب خصوصا در مسیر‌های کوهستانی و پیچ و خم‌های مسیر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اما خودرویی که مجهز به این سیستم است، در هنگام چرخش و گذر از پیچ‌ها عملکرد و ایمنی بیشتر و بهتری خواهد داشت. به این معنی که یک موتور کوچک قرار گرفته درون کاسه چراغ‌ها با توجه به سرعت خودرو و میزان انحراف فرمان از خط مرکزی آن، اقدام به چرخش کاسه چراغ‌ها می‌کند. این سیستم می‌تواند کاسه چراغ‌ها را تا ۱۵ درجه به هر طرف بگرداند که در مجموع ۳۰ درجه خواهد بود.

اما این سیستم بیشترین اثر خود را از سرعت خودرو می‌گیرد. به این معنی که زاویه کم چرخش که نهایتا برابر با ۱۵ درجه به هر سمت است، برای عبور در سرعت‌های بالا که چرخش خودرو به نسبت طول مسیر کم است، کاملا کافی خواهد بود. اما اگر خودرو در حال پارک کردن باشد و یا در یک مسیر کوهستانی پر پیچ و خم در حال تردد است، سیستم AFS به شکل دیگری توانایی خود را افزایش می‌دهد. به این صورت که اگر سرعت خودرو کم ‌و زاویه پیچش زیاد باشد، در برخی ‌خودرو‌ها با روشن‌شدن چراغ‌های کناری خودرو که به این منظور تعبیه شده‌اند و یا شدید‌تر شدن تابش چراغ‌های جلو، این عیب برطرف می‌شود. همچنین اکثر خودرو‌هایی که به این سیستم مجهز هستند، در عبور از سربالایی و سراشیبی‌ها نیز از این سیستم بی بهره نخواهند بود. به این معنی که با ورود به یک سر‌بالایی، چراغ‌ها رو به پایین زاویه می‌گیرند تا مسیر بیشتری از روبه‌رو را روشن کنند و از تابش مستقیم به چشم رانندگانی که از روبه‌رو می‌آیند بکاهند و با ورود به یک سراشیبی این عمل به صورت عکس انجام می‌شود تا در لحظه ورود به سرازیری نیز دید کافی موجود باشد. این سیستم در هنگام دنده عقب رفتن از کار می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *