اخبار داغ

نیشکر منبع غنی درآمدزایی در خوزستان

نیشکر از گیاهان مهم قندی است که کشت آن سابقه طولانی دارد. سابقه کشت نیشکر در خوزستان به ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد و کلمه خوزستان به معنی شکرستان است. آغاز کشت نیشکر در خوزستان در سال ۱۳۱۶ الی ۱۳۱۸ بوده ولی شروع جنگ جهانی و کارشکنی شرکت نفتی سابق ایران […]

اشتراک گذاری
15 تیر 1400
188 بازدید
کد مطلب : 85282

نیشکر از گیاهان مهم قندی است که کشت آن سابقه طولانی دارد. سابقه کشت نیشکر در خوزستان به ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد و کلمه خوزستان به معنی شکرستان است. آغاز کشت نیشکر در خوزستان در سال ۱۳۱۶ الی ۱۳۱۸ بوده ولی شروع جنگ جهانی و کارشکنی شرکت نفتی سابق ایران و انگلیس باعث عدم رسیدگی به این فعالیت شد. با همکاری FAO در سال۱۳۳۰برنامه کشت نیشکر در خوزستان پایه گذاری شد و تا امروز ادامه داشته بطوری که در حال حاضر برنامه توسعه نیشکر یکی از بزرگترین طرحهای ملی ایران است.

یکی از مهمترین زیرشاخه های صنعت گردشگری، اکوتوریسم است که شامل سفر به مکان هایی است که جاذبه اصلی آن گیاهان، جانوران، تشکل های طبیعی یا مصنوعی و همجنین مفاهیم ژئوتوریسم و گردشگری حیات وحش را شامل می شود.تالاب‌ها همچون چشم‌های کوچک و بزرگی برای زمین محسوب می‌شوند که به عنوان جاذبه‌های طبیعی مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرند.

از زمان راه اندازی بعضی واحدهای توسعه نیشکر در جنوب اهواز در سوی دیگر جاده، تالابی فصلی به نام “ناصری” شکل گرفت که با فعال شدن دیگر واحدهای نیشکری این تالاب روز به روز گسترش یافت و تالاب نیشکر به وجود آمد که علاوه بر صیادان حرفه ای، مردم برای تفریح و تفنن به کرانه تالاب می آیند تا ضمن خوش گذرانی اقدام به ماهی گیری با قلاب نمایند.تالاب ناصری را که با نام‌های تالاب نیشکر و تالاب خرمشهر نیز می‌شناسند در ۱۶ کیلومتری شمال خرمشهر قرار دارد. این تالاب جزء تالاب‌های انسان ساخت محسوب می‌شود. بر روی زمین های لم یزرع در جوار مزارع نیشکر قرار دارد که ناشی از ۴۰ درصد زه آب مزارع دو واحد توسعه نیشکر است که باعث گردیده برای صدهها نفر شغل ایجاد شود. تالاب نیشکر با مساحتی در حدود ۱۰ هزار هکتار و ۲ متر عمق به عنوان مأمنی برای پرندگان مهاجر و بومی منطقه است که می‌توان به فلامینگو، حواصیل زرد، باکلان، خوتکا، کاکایی صورتی، چنگر معمولی، آبچلیک پاسرخ و آوست اشاره کرد.

تالاب نیشکر ضمن اینکه باعث افزایش پوشش گیاهی منطقه شده در کنترل ریزگردها هم موثر واقع شده است. آب تالاب از نظر نیترات و نیتریت که شاخص هایی برای وضعیت آب هستند در شرایط مطلوبی قرار دارد. توجه به زیر ساخت های این دو تالاب علاوه بر اینکه باعث می شود یک مسیر گردشگری جدید احیا شود اشتعال زایی و تامین درآمد و توسعه پایدار را به همراه می آورد.

توجه به این تالاب، یعنی توجه به منبعی از ثروت در خوزستان، که منشا تولید درآمد و اشتغال زایی و شکوفایی اقتصادی برای منطقه است و می تواند توسعه پایدار را به همراه آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *