رشتههای جدید دانشگاهی متناسب با شرایط مناطق راهاندازی میشود
معاون پژوهشی وزارت علوم جزئیات طرح ماموریتگرایی دانشگاهها را تشریح کرد و گفت: ایجاد رشتههای جدید متناسب با وضعیت نسبی منطقه و استان راهاندازی میشود. به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، غلامحسین رحیمی در تشریح طرح ماموریت گرایی دانشگاهها گفت: ماموریت گرایی یکی از طرحهای هشتگانه طرح کلان آمایش مصوب شورای انقلاب […]
معاون پژوهشی وزارت علوم جزئیات طرح ماموریتگرایی دانشگاهها را تشریح کرد و گفت: ایجاد رشتههای جدید متناسب با وضعیت نسبی منطقه و استان راهاندازی میشود.
به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز وبه نقل ازخبرگزاری مهر، غلامحسین رحیمی در تشریح طرح ماموریت گرایی دانشگاهها گفت: ماموریت گرایی یکی از طرحهای هشتگانه طرح کلان آمایش مصوب شورای انقلاب فرهنگی است. ما طی ۳-۴ سال اخیر، ۲-۳ طرح تا مرحله پیاده سازی پیش بردیم که نتایجش در سال ۹۹ بروز پیدا کرد.
رحیمی گفت: یکی این طرحها، طرح منطقه بندی و مدیریت منطقهای بود که آماده و ابلاغ شد و به مرحله اجرا رسید. البته با مساعدت ستاد نقشه جامع علمی کشور ما مقیاس منطقه را در چارچوب مرزهای استانی تعیین و منطقه را در مقیاس استانی تعریف کردیم.
وی افزود: یکی دیگر از طرحها، مبحث رتبه بندی دانشگاهها بود که توسط معاونت آموزشی وزارت علوم پیگیری، انجام و نتایجش هم استخراج شد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به عنوان یکی دیگر از طرحهای هشتگانه یاد کرد و ادامه داد: این طرح هم طی ۲ سال گذشته تقریباً از نظر تعیین تکلیف و ابلاغ اکثر موضوعات مرتبط به انجام رسیده و فقط تتمه آن ادامه دارد.
وی با بیان اینکه طرح ماموریت گرایی موسسات در دستور کار وزارت علوم است، گفت: ما یک ساماندهی رشتهای داریم که در راستای ماموریتهای آتی خواهد بود که آنهم شروع شده است؛ به عبارت دیگر برخی از دانشگاهها، رشتههایشان محدود میشود و در مقابل، ایجاد رشتههای جدید متناسب با وضعیت نسبی ناحیه، منطقه و استان به برخی دیگر از دانشگاهها پیشنهاد خواهد شد.
رحیمی افزود: البته اصل ماموریت گرایی که کار سخت و زمانبری بوده و نیازمند کارشناسی دقیقی است، باید هم متناسب با ماموریتهای کلی موسسات آموزش عالی در راستای آموزشهای مقاطع رسمی و مشارکت در نوآوری باشد.
وی با اشاره به اینکه این ۳ ماموریت عملاً برای همه موسسات آموزش عالی تعریف شده است، گفت: با این وجود اما علاوه بر آن، آنچه که مد نظر ماست این است که این ماموریتها، در وهله نخست در چارچوب پاسخگویی به نیازهای عاجل، مشخص و میدانی استانها و کشور، و دوم متناسب با بهرهگیری از مزیتهای نسبی استانها باشد.
رحیمی افزود: به طور مثال وقتی منطقه مکران در استان سیستان و بلوچستان، در حال گسترش است، دانشگاهها، رشتهها و گروههای علمی ما نیز باید از این سرمایه گذاری متاثر شده و بتوانند در آنجا نقش پذیری بیشتری داشته باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در طرح آمایشی که سازمان برنامه بودجه مشخص کرده است، برنامههای سرمایه گذاری و همینطور تقسیم کار استانی و ملی به شکلی صورت گرفته که رشتههای تحصیلی ما هم به نوعی باید متاثر از این برنامهها در آمایش کلی کشور باشند.
دیدگاهتان را بنویسید