اخبار داغ

محدودیتهای کرونایی و کاهش ۱۵ درصدی مصرف بنزین

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تجهیزنیوز، مصرف بنزین در کشور با انجام سهمیه‌بندی در آبان سال ۹۸ و به دنبال آن شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، با کاهش همراه شد. این کاهش آنچنان با شتاب بود که در فروردین سال گذشته، مصرف بنزین به حدود ۵۰ میلیون لیتر در روز رسید. با کاهش محدودیت‌ها، البته […]

اشتراک گذاری
23 اردیبهشت 1400
311 بازدید
کد مطلب : 49477

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تجهیزنیوز، مصرف بنزین در کشور با انجام سهمیه‌بندی در آبان سال ۹۸ و به دنبال آن شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، با کاهش همراه شد. این کاهش آنچنان با شتاب بود که در فروردین سال گذشته، مصرف بنزین به حدود ۵۰ میلیون لیتر در روز رسید.

با کاهش محدودیت‌ها، البته مصرف بنزین نیز بیشتر شد اما دیگر به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز نرسید.

در تعطیلات عید امسال اما از آنجا که محدودیتی برای سفر وجود نداشت، مصرف بنزین دوباره صعودی شد و در مجموع فروردین امسال در مقایسه با فروردین سال ۹۹، ایرانی‌ها ۶۰ درصد بنزین بیشتری مصرف کردند.

با آغاز موج چهارم کرونا در کشور اما دوباره محدودیت‌های کرونایی بازگشت و چند هفته نیز ادامه داشت.

در این محدودیت‌ها، علاوه بر تعطیلی برخی کسب و کارها، برخی کارمندان دورکار شدند. سفرهای بین استانی نیز محدود شد. این موضوع باعث شد تا تردد در شهرها و جاده‌ها با کاهش همراه شود و از همین رو مصرف بنزین پایین بیاید.

رییس صنف جایگاهداران کشور با تایید کاهش مصرف بنزین به دلیل اعمال محدودیت ‌های کرونایی، گفت: مصرف بنزین در این مدت حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.

«اسدالله قلی زاده» در ادامه با اشاره به اینکه به‌طور کلی جایگاه‌ها در سال گذشته با کاهش ۳۰ تا ۷۰ درصدی فروش مواجه بودند و حتی در ایام عید نیز میزان فروش در مقایسه با سال‌های قبل از کرونا بسیار پایین‌تر بود، ادامه داد: پیگیری‌های فراوانی برای حل مشکلات موجود و برگرداندن عرضه و مصرف این فرآورده به حالت طبیعی سالیان قبل انجام دادیم ولی نتیجه ای حاصل نشده است.

وی افزود: کافیست دقت کنیم که وقتی جایگاه سوخت فرآورده کمتری می‌فروشد حتی نمی‌تواند هزینه‌های جاری خود را پوشش دهد و عملا زیان روزانه و عدم‌النفع برای جایگاهدار دارد.

به گزارش خبرنگار تجهیزنیوز، ظرفیت تولید بنزین ایران در طول دولت تدبیر و امید با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۵۲ میلیون لیتر در روز در سال ۹۲ به ۱۰۷ میلیون لیتر در پایان سال ۹۹ رسید.

با این حال ادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیت‌های کرونا می‌تواند مصرف بنزین در کشور را به شدت افزایش دهد.

موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا دو سال آینده دوباره واردکننده بنزین خواهیم شد.

البته با اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. با این حال در کنار اصلاح الگوی مصرف باید افزایش مصرف سی. ان. جی را نیز در دستور کار قرار داد.

ایران در شرایط فعلی ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت توزیع روزانه سی. ان. جی را دارد که می‌توان با توجه به ظرفیت خالی موجود که حدود ۲۰ میلیون متر مکعب می‌شود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد.

همچنین ایران که دومین دارنده ذخایر گاز جهان به شمار می‌رود، می‌تواند با تکیه بر این سوخت ملی، در مصرف سوخت مایع صرفه‌جویی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *