تشریح آخرین وضع طرح پایانه نفتی جاسک
سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک آخرین وضعیت پیشرفت این طرح و مراحل نصب نخستین گوی شناور صادراتی این پایانه را تشریح کرد.
سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک آخرین وضعیت پیشرفت این طرح و مراحل نصب نخستین گوی شناور صادراتی این پایانه را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوز و به نقل از شانا، وحید مالکی امروز (پنجشنبه، ۲۸ اسفندماه) در جمع خبرنگاران گفت: پایانه جاسک آخرین حلقه از زنجیره انتقال نفتخام از گوره به جاسک است که نقش تاسیسات ساحلی و فراساحلی را برای اتصال به کشتیهای حامل کامل میکند؛ بهطوریکه سه خط لوله ۴۸ اینچ، سه سامانه اندازهگیری نفتخام و سیستمهای کنترل و تاسیسات ساحلی به یک سامانه توپکرانی و ۶ خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی در مجموع به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر متصل و از آن جا به چندراهههای زیردریایی متصل شده و از آنجا با اتصالات شناور و نیمهشناور به گوی شناور متصل میشود.
وی با اشاره به اینکه در مجموع سه گوی شناور وجود خواهد داشت که هرکدام قابلیت همزمان متصل شدن به یک نفتکش غولپیکر VLCC با ظرفیت ۲ میلیون بشکه را دارد، افزود: با کمک این گویهای شناور میتوانیم کشتی را بهطور همزمان در طرح تکمیلی بارگیری کنیم و تنها ۳۶ ساعت مدت زمان بارگیری این ۲ میلیون بشکه خواهد بود؛ به عبارت دیگر میتوانیم در مدت ۳۶ ساعت همزمان تخلیه و بارگیری داشته باشیم.
سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با بیان اینکه ظرفیت هر یک از این گویهای شناور ۱۱ هزار مترمکعب بر ساعت است، اظهار کرد: نخستین گوی شناوری که برای راهاندازی زودهنگام تکمیل و آماده کردیم، گوی شناور فاز ۱۲ در خرمشهر بوده است که به مدت ۶ ماه در حال تغییر و اصلاح و هماهنگسازی بر اساس موقعیت پایانه جاسک بوده که ظرفیت آن هفت هزار مترمکعب بر ساعت (معادل یک میلیون بشکه) در روز است؛ این یک میلیون بشکه معادل ظرفیت انتقال نفتخامی است که خط لوله گوره به جاسک دارد.
مالکی در تشریح عملیات نصب گوی شناور عنوان کرد: در طرح راهاندازی خط لوله ۴۸ اینچ کامل و نصب شده و نخستین سامانه اندازهگیری نیز در روزهای آینده تکمیل میشود؛ همچنین سیستمهای کنترل و ایمنی تاسیسات آن نیز نصب و وارد فاز راهاندازی شده و در بخش ساحلی و دریایی هم یک سامانه توپکرانی و یک خط لوله ۳۶ اینچ تا محدوده ساحلی و دو خط از محدوده ساحلی به صورت زیردریایی موقعیت چندراهه زیردریایی کشیده شده که طول آن در مجموع ۱۲ کیلومتر است.
وی با بیان اینکه چندراهه زیر دریایی یک هفته پیش نصب شده و امروز کار به آباندازی گوی شناور و آغاز اتصال زنجیرها به گوی انجام میشود، گفت: عملیات ساخت نخستین مسیر پایانه، امروز کامل میشود و راهاندازی از دو ماه پیش با آغاز هیدروتست خطوط لوله و آزمونهای راهاندازی آغاز شده بود.
سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با اشاره به اهمیت این پایانه صاداتی برای منطقه و موقعیت راهبردی سواحل مکران و با بیان این مطلب که این پایانه در مبادی صادراتی تنوع ایجاد کرده و در ساحل دریای عمان هم برای نخستینبار صادرات انجام میدهیم که این امر سبب رونق در منطقه هم خواهد شد، گفت: وزارت نفت برنامه دارد در این منطقه ۲ پالایشگاه و ۲ پتروشیمی بسازد که در فاز نخست ۱۰ میلیون بشکه ذخیرهسازی و در مرحله دوم و سوم ۲۰ میلیون بشکه ذخیرهسازی صورت بگیرد.
مالکی تصریح کرد: گوی شناور چهارم برای محدوده پالایشگاهی و یک بندرگاه و اسکه صادراتی با ۲۴ دهانه پهلوگیری شناورها در محدوده پالایشگاهی دیده شده که برای فروش محصولات پاییندستی است و مطالعات آن صورت گرفته است.
وی درباره مزایای اصلی این طرح، به جلوگیری از خامفروشی و انجام پالایش در همین منطقه اشاره کرد.
سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک امنیت اقتصادی بیشتر برای خریداران نفت ایران، کاهش مسیر نفتکشها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفتخام و میعانات گازی، کاهش هزینههای حملونقل و بیمه، زمینهسازی برای ساخت صنایع پاییندست در منطقه مکران و سرانجام کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز را از جمله مزایای احداث پایانه نفتی جاسک برشمرد و پیشبینی کرد با انجام عملیات راهاندازی و بهرهبرداری از فاز نخست در بهار ۱۴۰۰، این پایانه آماده بارگیری نخستین محموله صادراتی نفتخام از دریای عمان باشد.
طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران با ۲۶۰ میلیون یورو سرمایه، شامل سه مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستمهای اندازهگیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، سه مجموعه چندراهه دریایی و سه مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی به کنسرسیومی متشکل از دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» واگذار شده که مقرر است مرحله نخست آن اوایل سال آینده به بهرهبرداری برسد.
دیدگاهتان را بنویسید