اخبار داغ

کتاب بانکداری آینده تحول بانکداری به واسطه فناوری های مالی نوظهور هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (مبانی نظری و کاربردی) به قلم آقای دکتر فرزاد رمضانی راد و آقای افشین گودرزی

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کتاب “بانکداری آینده تحول بانکداری به واسطه فناوری های مالی نوظهور هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (مبانی نظری و کاربردی) تالیف و ترجمه جناب آقای دکتر فرزاد رمضانی راد (دانش آموخته دکترا مدیریت دولتی) و جناب آقای افشین گودرزی (دانشجوی دکترا مدیریت دولتی) و با همکاری انتشارات ویراست چاپ […]

اشتراک گذاری
14 اسفند 1399
322 بازدید
کد مطلب : 32920

به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، کتاب “بانکداری آینده تحول بانکداری به واسطه فناوری های مالی نوظهور هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (مبانی نظری و کاربردی) تالیف و ترجمه جناب آقای دکتر فرزاد رمضانی راد (دانش آموخته دکترا مدیریت دولتی) و جناب آقای افشین گودرزی (دانشجوی دکترا مدیریت دولتی) و با همکاری انتشارات ویراست چاپ شد.

تحول دیجیتال بی‌شک به مسیر حرکت خود ادامه خواهد داد و سازمان‌ها می‌توانند در این مسیر از برنامه‌ها و فناوری‌های کاربردی متفاوتی نظیرهوش مصنوعی برای خدمت‌رسانی به مشتریان خود به روشی شخصی، آموزنده و سودآور استفاده کنند. اطلاعات و بینش صحیحی که این فناوری ارائه می‌دهد، می‌تواند هر نقطه تصمیم‌گیری و تعامل مشتری را به ‌درستی پیش بینی کرده و به کسب و کارها کمک زیادی کند.

فناوری هوش‌مصنوعی در دنیای جدید اقتصاد دیجیتال، به عنوان یک ابزار فروش و بازاریابی بسیار مفید برای مشاغل شناخته شده است. البته روش استفاده صحیح از این فناوری و آموزش نیروی کار در همه سطوح نیز امری لازم و ضروری است .مزایای اصلی استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی عبارت‌ اند از: تقویت روابط با مشتری، باقی ماندن در عرصه رقابت و افزایش بهره ‌وری نیروی کار.

در این کتاب سعی شده است نگاه عمیق تری به نقش هوش مصنوعی در آینده بانکداری دیجیتال داشته باشیم.در این نگاه به مباحثی از قبیل: اهمیت و ضرورت تحول در بانکداری تحول ، راهبردهای اقدامات ضروری ، عناصر تحییل های بانکداری (مدیریت مالی، تحلیل مشتریان، مدیریت ریسک، بازه عملیاتی)، بادگیری ماشین، هوش مصنوعی و برنامه ها و اهمیت برند در بانکداری، رهبری هوش مصنوعی و تحول کارکنان، بانکداری آینده ،بانکداری باز و بلاکچین ، نوآوری و پیاده سازی فین تک برای بانکداری و جرایم سایبری و میزان تب آوری فناوری اطلاعات پرداخته خواهد شد تا بتوانیم به مدیران بانکی در این حوزه دید جامع تری بدهیم.

دنیای دیجیتال بی وقفه در حال تجربه یک تحول عظیم و حرکتی روبه جلو است. امروزه تجارت الکترونیک نقش اصلی را در دنیای تجارت به خود اختصاص داده است. فناوری های مبتنی بر یادگیری ماشینی، مانند هوش مصنوعی به عنوان بهترین گزینه به منظور جلو افتادن درعرصه رقابت در دینای دیجیتال شناخته شده و از محبوبیت زیادی برخوردارند.

مولفین این کتاب برآن شده اند که با گرداوری یک مجموعه از مفاهیم کلیدی و پرکاربرد در کنار هم در راستای مهیا ساختن بستر ی مناسب جهت ایجاد و پیاده سازی بانکداری دیجیتال به منظور دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در صنعت بانکداری و تقویت و ارتقاء فرهنگ بانکداری دیجیتال قدم بردارند. بنابراین پس از بر شمردن اصول، سعی شده دو پایه اصلی ان یعنی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به طور عمیق بررسی شود.

پایه و اساس این کتاب شامل ترجمه و تلخیص کتاب به زبان‌های انگلیسی است که در حوزه بانکداری دیجیتال و هوش مصنوعی در سال‌های ۲۰۲۰ منتشرشده است. تلاش مؤلفین بر آن بوده که به ترجمه دقیق، جامع و روان کتاب حاضربپردازند، عنوان این کتاب به شرح زیراست:

AI and the Future of Banking (Tony Boobier 2020)

این کتاب در سه بخش اصلی ساماندهی شده است:

۱- اولین بخش، بانکداری صنعتی را در نظر می‌گیرد که ما را به بررسی معنی پول و تحول دیجیتالی آن و اهمیت هر دو فرا می‌خواند.

۲- دومین بخش در مورد هوش مصنوعی و تحلیل‌های پیشرفته تحقیق می‌کند که خوانندگان را به تأمل روی کل «دستور کار داده‌ها» فرامی‌خواند.

۳-سومین بخش در مورد آینده خود بانکداری کاوش می‌کند که در آن نه تنها به لحاظ انگیزشی وابسته به آینده خواهیم بود بلکه با نگاهی به برخی مسائل پیاده‌سازی، مسیر آتی را نیز در نظر می‌گیرد.

با این رویکرد، خوانندگان می‌توانند تا جایی که برای آنها در سطح شخصی مناسب‌ترین است، تعمق کنند، هرچند امیدواریم سایر بخش‌ها نیز ارزش بررسی دقیق را داشته باشند. برای این کار، سعی خواهیم کرد تا حد امکان از اصطلاحات تخصصی صنعت، اختصارات و هرگونه نسخه ‌برداری دور باشیم.

راجع به ویژگی‌های خود کتاب، سه فصل اول اساسی هستند و هدف آنها تقویت دانش موجود خواننده و در عین حال ترغیب آنها به تفکر درباره آینده بانکداری و تأثیر هوش مصنوعی است.

فصل ۱ بینشی از سیر تحولی پول به آنچه که شاید امروزه چیزی بیش از شکل کالای دیجیتال در جامعه تقریباً بدون پول نقد نباشد، ارائه می‌دهد و درک درستی از نقش بانک‌های فعلی و تأثیر احتمالی هوش مصنوعی بر این موارد در آینده به خواننده ارائه می‌دهد.

فصل ۲ اقدامات ضروری کنونی در صنعت بانکداری را با مقایسه و تطبیق آنها با اقدامات ضروری سایر صنایع اصلی خرده‌فروشی، تلکام و مراقبت‌های بهداشتی در نظر گرفته و مجموعه‌ای از اقدامات ضروری آتی برای صنعت بانکداری پیشرو را پیشنهاد می‌دهد.

فصل ۳ «آغازگر» داده‌ها و تحلیل‌ها است که به خوانندگان کمک می‌کند تا نه تنها سلسله مراتب تحلیل‌ها، بلکه نحوه استخراج ارزش از داده‌ها را درک کنند.

سه فصل بعدی، خواننده را عمیق‌تر در موضوع تحلیل‌های پیشرفته و هوش مصنوعی به‌ویژه صنعت بانکداری فرو می‌برد.

فصل ۴ درباره عناصر اصلی تحلیل‌های بانکداری، طرح موضوعاتی از قبیل مدیریت عملکرد مالی، تحلیل‌های مشتری، مدیریت ریسک و بازدهی عملیاتی بحث خواهد کرد و راجع به اهمیت و کاربرد فعلی تحلیل‌ها برای بانکداری، به خوانندگان نگرشی قوی می‌دهد. محتوی بجای نوع بانک با اقدام ضروری ساماندهی می‌شود.

فصل ۵ با ارائه پیش‌زمینه‌ای برای توسعه مفهوم هوش مصنوعی، بینش را به سطح بالاتری می‌رساند و بعد به یادگیری ماشین و کاربردهای آن، از جمله برنامه‌های بکار رفته در بانکداری منجر می‌شود.

فصل ۶ به‌طور ویژه متمرکز بر هوش مصنوعی و اهمیت برندسازی در بانکداری است. این فصل ارتباط قوی با عنصر تحلیل‌های مشتری درباره هوش مصنوعی دارد. اذعان شده است که امروزه نسل‌های مختلف، انتظارات متفاوتی از بانک‌ها دارند و این‌ها هم با برندسازی و در نهایت با توسعه خدمات بانک محقق خواهند شد. این فصل، تصویری از نزدیک شدن بانک‌ها به مشتری از طریق هوش مصنوعی ترسیم می‌کند و موضوعات مربوط به آنها را در نظر می‌گیرد. فصل‌های ۷ و ۸ در سطح شخصی و سازمانی در شرف تغییر هستند.

فصل ۷، تأثیر هوش مصنوعی بر مسائل مربوط به رهبری و تحول کارکنان را در نظر می‌گیرد و در مورد رهبری عصر تزریق هوش مصنوعی، ویژگی‌های رهبران تزریق شده به هوش مصنوعی، آموزش و راهبردهای مقابله شخصی بحث خواهد کرد. همچنین با سیر تکاملی کارکنان بانکی سروکار دارد و در آینده برای کارکنان بانکداری شخصیتی ایجاد می‌کند.

فصل ۸ درباره نحوه تغییر فیزیکی بانک‌ها، به ‌ویژه در سطح شعب است و پنج سناریو را برای بانک‌های معمولی در آینده، از جمله تحول در بانک سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد.

فصل ۹ به مباحث بانکداری باز و بلاک‌چین می‌پردازد که هر دو آنها در نوع خود موضوعات اصلی در صنعت بانکداری هستند و تحت تأثیر اثرات هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت. همچنین این فصل، تأثیر گسترش بانکداری در سایر قاره‌ها را در نظر می‌گیرد.

فصل ۱۰ با در نظر گرفتن مباحثی مانند نقش‌های شغلی جدید، بوت‌کمپ‌ها و نحوه کار بانک‌ها با شرکت‌های فین تک به بررسی موضوعات نوآوری و پیاده‌سازی می‌پردازد. همچنین در مورد علت عدم موفقیت نوآوری و پیاده ‌سازی آن تأمل می‌کند و راهبردهای احتمالی کاهش را ارائه می‌دهد.

فصل ۱۱، با اذعان به اینکه مدیریت آن عامل حیاتی در پیاده‌سازی هوش مصنوعی است، حوزه‌های مختلف جرائم سایبری را تکمیل می‌کند. این کار توضیحات مبسوط مشکل همراه با تدابیر آرام ‌بخش را ارائه می‌دهد، و به‌طور خاص با پرداختن به موضوع استفاده از تحلیل و هوش مصنوعی در تخلفات بانکی نتیجه‌گیری می‌کند.

برخی  مزایای کلیدی این کتاب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تجمیع  چند موضوع مهم بانکی در حوزه فناوری اطلاعات و مالی در کنار هم و بیان سناریو های بانکداری آینده
  • ترجمه و تلخیص کتاب جدید و بروز بانکداری دیجیتال و هوش مصنوعی در سال‌های ۲۰۲۰
  • تدوین و گردآوری کتاب با استفاده از مقالات معتبر داخلی- خارجی با ذکر منابع در آخر کتاب
  • تدوین و نتیجه گیری مباحث  بانکداری دیجیتال – هوش مصنوعی- یادگیری ماشین
  • الزامات و ارتباط بلاک چین  و هوش مصنوعی، هوش مصنوعی و بانکداری باز
  • بیان مطالعات موردی
  • تحلیل های پشیرفته در جرایم سایبری و تاب آوری فناوری اطلاعات با هوش مصنوعی
  • نوآوری و پیاده سازی فین تک ها و بلاک چین ها در بانکداری

مقصود از نگارش این کتاب باب فتحی برای موضوعات روز فن‌آوری مالی و بانکی بوده و سعی بر آن شده است خوانندگان با مباحث این حوزه بیشتر آشنا شوند. از اهداف دیگر این کتاب علاوه بر بیان اصول اولیه این دو حوزه، معرفی مد ل ها و راه کار های عملی برای اجرای موفق استارت آپ ها و چالش ها و راهکارهای مرتبط در این حوزه ها است .

این کتاب می تواند به عنوان یک نقشه راه و راهنمای عملی برای مدیران و متخصصان IT، منبع درسی برای دانشجویان علاقه مند به حوزه بانکی، اقتصادی،کارآفرینان حوزه مالی، دانش پژوهان و سایر علاقه مندان به این موضوع باشد.

ممعرفی نگارندگان این کتاب:

دکتر فرزاد رمضانی راد

افشین گودرزی

در خاتمه، ایمیل مولفان جهت تهیه کتاب:

farzad.management.1980@gmail.com

afshingodarzi198@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *