افزایش ۳۰ درصدی فعالیت بانوان به عنوان هیات علمی دانشگاه
گزارش حضور بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی کشور طی ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد. به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ابعاد مختلفی از حضور بانوان در آموزش عالی در گزارشی با عنوان «حضور بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی کشور طی ۴ دهه پس از […]
گزارش حضور بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی کشور طی ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد.
به گزارش پایگاه خبری تجهیز نیوز، ابعاد مختلفی از حضور بانوان در آموزش عالی در گزارشی با عنوان «حضور بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی کشور طی ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی» توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد.
بر این اساس در تمامی مقاطع تحصیلی آموزش عالی سهم بانوان پذیرفتهشده به بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته و سالانه بالغ بر ۴۵۰۰ نفر از بانوان به مقطع تحصیلی دکترای تخصصی راه یافتهاند، همچنین بر اساس اعلام یونسکو مشارکت زنان ایرانی در حوزه تحقیق و توسعه در بخش آموزش عالی به ۳۹.۶ درصد افزایش یافته است.
خلاصه گزارش حضور بانوان ایرانی در عرصه آموزش عالی کشور طی ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی به شرح ذیل است:
در تمامی مقاطع تحصیلی سهم بانوان پذیرفته شده از ۵.۳ درصد در سال ۵۷ به بیش از ۵۰ درصد و در برخی سالها، حتی به بیش از ۶۰ درصد طی ۷ سال اخیر رسیده است.
از نظر کیفیت قبولی در آزمونهای ورودی، بانوان ایرانی توانستهاند به جز رشته تحصیلی فنی و مهندسی، در مقایسه با آقایان با حد نصاب دو برابر، رتبه اولیهای کنکور را تشکیل دهند.
در مقطع تحصیلی دکترای تخصصی، سالانه بالغ بر ۴۵۰۰ نفر از بانوان به این دورهها راه یافته و در ۳ سال گذشته به طور متوسط، تعداد پایاننامههای تحصیلات تکمیلی ثبت شده از سوی بانوان در ایرانداک معادل ۴۰ درصد از کل پایاننامهها و رسالههای ثبت شده در آن بانک اطلاعاتی است.
در حالی که ضریب نفوذ آموزش عالی در جمعیت بانوان در سال ۵۷ فقط معادل ۲۸۱ نفر (۰.۲۸ درصد) در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور بوده، در سال ۹۹ معادل ۴۷۴۷ نفر (۴.۷ درصد، تقریباً ۲۰ برابر) و نرخ ناخالص ثبت نام بانوان (تعداد کل دانشجویان نسبت به جمعیت ۱۸ تا ۲۴ ساله) با همان «میزان دسترسی و مشارکت در آموزش عالی» از ۲.۱ درصد در سال ۵۷ به ۴۱.۲ درصد (۲۰ برابر) در سال ۹۹ رسیده است.
در سال ۵۷ فقط ۱۸ درصد از بانوان جزو اعضای هیئت علمی شاغل در مؤسسات آموزش عالی بودهاند، این در حالی است که در سال ۹۹ این تعداد به ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین، ۱۰ درصد از مدیران واحدهای فناور وابسته به این وزارت را بانوان تشکیل میدهند.
بر اساس آمار یونسکو، «وضعیت مشارکت و سهم بانوان ایرانی در حوزه تحقیق و توسعه در بخش آموزش عالی» از ۲۷ درصد در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۳۹.۶ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است.
افزون بر رشتههای مربوط به بانوان که قبل از دولت یازدهم ایجاد شده بودند، در دولتهای یازدهم و دوازدهم رشتههای تحصیلی با عناوینی همچون مطالعات حقوق خانواده، سیاستگذاری فرهنگی زنان و خانواده، مطالعات جنسیت، مدیریت خانواده، زن و خانواده و حقوق زن در اسلام در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در چند دانشگاه راهاندازی شدهاند.
همچنین در جمعبندی این گزارش آمده است: آموزش عالی کشور عزیزمان ایران شاهد حضور روزافزون بانوان ایرانی هم در عرصه کسب علم و هم در عرصههای ارائه خدمات آموزشی و انجام پژوهشهای مؤثر، فعالیتهای اجرایی و مدیریتی، و عرصههای تولیدی در قالب واحدهای نوآور و فناور بوده است.
بیشک چهار دهه انقلاب اسلامی زمینه بالندگی و پیشرفت بانوان ایرانی را در عرصههای علمی، آموزشی، نوآوری و اجرایی فراهم آورده و این ادعا با آمار و ارقام متقن قابل استناد و اثبات است و به روشنی در سطح جامعه نیز میتوان آن را مشاهده کرد.
مطمئناً بررسی این پیشرفتها در بخشهای دیگر کشور نیز کم و بیش همین نتایج را در بر خواهند داشت. بدیهی است که این همه بدون شک با تلاش بانوان مسلمان و متعهد ایرانی محقق شده و افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.
منبع : مهر
دیدگاهتان را بنویسید