کشف ۳ دنیای جدید در منظومه یک ستاره جوان

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از مشاهدات ماهواره “تس”(TESS) سه سیاره داغ بزرگتر از زمین را کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره بسیار جوان‌تر از خورشید ما به نام “TOI ۴۵۱” می‌چرخند. این منظومه در جریان تازه کشف شده “Pisces-Eridanus” واقع شده است که مجموعه‌ای از ستارگان دارای عمر کمتر از سه […]

28 بهمن 1399

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از مشاهدات ماهواره “تس”(TESS) سه سیاره داغ بزرگتر از زمین را کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره بسیار جوان‌تر از خورشید ما به نام “TOI ۴۵۱” می‌چرخند. این منظومه در جریان تازه کشف شده “Pisces-Eridanus” واقع شده است که مجموعه‌ای از ستارگان دارای عمر کمتر از سه درصد سن منظومه شمسی هستند.

این سیاره‌ها در تصاویر “تس” بین ماه‌های اکتبر و دسامبر ۲۰۱۸ ثبت شده‌اند. مطالعات پیگیری ستاره “TOI ۴۵۱” و سیارات آن شامل مشاهدات انجام شده در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ با استفاده از تلسکوپ فضایی “اسپیتزر” ناسا بود که اکنون بازنشسته شده است و همچنین بسیاری از امکانات زمینی و داده‌های مادون قرمز بایگانی شده از ماهواره “NEOWISE” ناسا که بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ جمع آوری شده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که این منظومه یک دیسک خنک از گرد و غبار و بقایای سنگی را در خود نگه داشته است. مشاهدات دیگر نشان می‌دهد که ستاره “TOI ۴۵۱” به احتمال زیاد دارای دو همراه ستاره‌ای دور است که دور یکدیگر و بسیار دورتر از سیاره‌های آن می‌چرخند.