عدم توجه به مسائل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارجی
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در گفتگوهایی که با جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاههای خارجی داشتم متوجه شدم که توجهی به این گروه از دانشجویان ومسائل آنها وجود ندارد. نبه گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوزوبه نقل از خبرگزاری مهر،شست «بینالمللیسازی آموزش عالی ایران» به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دفتر […]
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در گفتگوهایی که با جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاههای خارجی داشتم متوجه شدم که توجهی به این گروه از دانشجویان ومسائل آنها وجود ندارد.
نبه گزارش پایگاه خبری تجهیزنیوزوبه نقل از خبرگزاری مهر،شست «بینالمللیسازی آموزش عالی ایران» به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دفتر همکاریهای بینالمللی وزارت عتف برگزار شد.
حسین میرزائی در ابتدای این نشست با تبریک هفته پژوهش و فناوری و یادآوری این شعار پایدار هفته پژوهش که «بدون پژوهش تصمیم گیری نکنیم» به اهمیت ارتباطات بینالمللی در علم و فناوری اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده تعاملات علمی بینالمللی خصوصاً در سختترین شرایط از لحاظ دیپلماسی، اهمیت و اثربخشی بیشتری دارد. در سطح بینالمللی بارها شاهد بودهایم که در مواقعی که روابط کشور ها به کمترین حد رسیده و هر روزنهای برای ارتباط بسته شده، ارتباطات علمی و دیپلماسی علمی توانسته، گره گشایی کند.
میرزائی تصریح کرد: در کتاب «علم و دیپلماسی» که توسط مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران ترجمه و منتشر شده در خصوص نقش همکاریهای علمی بینالمللی در عرصه سیاست خارجی به تفصیل نوشته شده است. خواندن و عمل به این کتاب را که به نوعی بازتاب دهنده نگاه سطوح عالی سیاستگذاری کشور در این حوزه هم هست، به مدیران و کارشناسان حوزه بینالمللیسازی آموزش عالی و مراجع ذیربط توصیه میکنم.
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی خاطر نشان کرد: مؤسسه مقوله بینالمللی سازی آموزش عالی را در موسسه به عنوان یکی از دغدغههای جدی در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی دنبال کردهایم و سعی داشتهایم محتوای مورد نیاز جامعه دانشگاهی را در این حوزه تأمین کنیم. امیدوارم در ارتباط و تعامل هر چه نزدیکتر با همکاران حوزه بینالملل در وزارت علوم و دانشگاهها بتوانیم از دغدغهها و مسائل و مشکلات موجود در این حوزه مطلع شده و مطالعات خود را در مسیر رفع این مشکل جهتدهی کنیم.
وی در ادامه به معرفی بخشی از آثار منتشره مؤسسه در این حوزه پرداخت و به کتاب «بینالمللی شدن آموزش عالی»؛ «درآمدی بر سیاست بینالمللیسازی آموزش عالی در ایران» و «سیاست زبانی در بینالمللی سازی آموزش عالی ایران»؛ «آموزش عالی بینالمللی»؛ «دانشگاه ایرانی در سپهر بینالمللی»؛ «بینالمللیسازی آموزش عالی»؛ «بینالمللی شدن آموزش عالی در آسیا» و «ابعاد فرهنگی و اجتماعی بینالمللی شدن دانشگاهها» اشاره کرد.
میرزائی در عین حال تأکید کرد: این کتابها در صورتی ارزش دارند که مورد استفاده قرار بگیرند و گرنه جز اتلاف وقت و منابع نبودهاند؛ لذا از همکاران در دانشگاهها میخواهم در کنار تجارب خود در حوزه بینالمللیسازی آموزش عالی از کتابها و منابع علمی موجود هم استفاده کنند تا فعالیتهای خود را با اشراف بر پژوهشها و منابع علمی این حوزه دنبال کنند.
وی با اشاره به بحث دانشجویان ایرانی در دانشگاههای خارج که بعد دیگری از بینالمللی شدن آموزش عالی است، اظهار داشت: در گفتوگوهایی که با جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاههای خارجی و کارشناسان مربوطه داشتم متوجه شدم که توجهی به این گروه از دانشجویان و مسائل آنها وجود ندارد.
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: این که بخش قابل توجهی از مهاجران ایرانی در کشورهای مختلف را دانشجویان و افراد علمی تشکیل میدهند، مایه افتخار است و باید دانشجویان ایرانی خارج کشور را پس از تحصیل به کشور برگرداند و کسانی که هم در خارج از کشور اقامت کنند به عنوان سرمایههایی بزرگ برای کشور قدر بدانیم و ارتباط خود را برای بهره مندی کشور از وجود آنها افزود.
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران در پایان با اشاره به توجه ویژهای که بزرگترین دانشگاههای دنیا مثل هاروارد و استنفورد و … به دانشآموختگان خود دارند و بخش قابل توجهی از هزینههای خود را هم با کمک آنها تأمین میکنند، اظهار داشت: هر یک از دانشگاههای کشور میتوانند به صورت دقیق، وضعیت تحصیلی و حرفهای دانشآموختگان خود را دنبال کنند تا بتوان از این سرمایههای باارزش در جهت کمک به کشور در حوزههای مختلف از جمله آموزش عالی بهره گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید