کتاب مدیریت بازاریابی سبز به قلم خانم سمیه صائب نیا و خانم سیمین صفوی
در سالهای اخیر نگرانیهای فزایندهای نسبت به محیطزیست در بین صاحبنظران همه حوزههای علمی پدیدار شده که پژوهشگران و متخصصان بازاریابی نیز از این دغدغه فارغ نبودهاند، بهگونهای که به پیدایش مفهوم جدیدی از بازاریابی با عنوان «بازاریابی سبز» منجر شده است پژوهشهای زیادی بهمنظور بررسی مزایای این پدیده نوین بازاریابی و عوامل مؤثر بر […]
در سالهای اخیر نگرانیهای فزایندهای نسبت به محیطزیست در بین صاحبنظران همه حوزههای علمی پدیدار شده که پژوهشگران و متخصصان بازاریابی نیز از این دغدغه فارغ نبودهاند، بهگونهای که به پیدایش مفهوم جدیدی از بازاریابی با عنوان «بازاریابی سبز» منجر شده است پژوهشهای زیادی بهمنظور بررسی مزایای این پدیده نوین بازاریابی و عوامل مؤثر بر تصمیم خرید محصول سبز انجامشده است.
بااینکه از مطرحشدن بازاریابی سبز سالیان زیادی میگذرد اما آنگونه که باید موردتوجه قرار گیرد نیست با آشکار شدن مسائل و مشکلات زیستمحیطی که امروز نسل بشر را به خود گرفتار کرده است توجه به این مقولهی مهم بیشازپیش ضرورت پیداکرده است حفاظت از منابع طبیعی، کاهش آلودگیهای صوتی و زیستی همه از نگرانیهای امروز بشر که از آن رنج میبرد و بازاریابی بهعنوان علمی که همواره در تلاش برای شناسایی و ارضا نیازها و خواستههای بشر بوده این نگرانی و نیاز عمومی را شناسایی کرده و با استفاده از ابزارهای کمی در ارضای این نیازهای عمومی نماید درواقع مسئولیت اجتماعی شرکتها در برابر محیطزیست که ما از آن بهعنوان بازاریابی سبز یاد میکنیم تبدیل به یکی از استراتژیهای رقابتی شرکتها در بازار رقابتی امروز شده است و در تعریفی که از محصول سبز در بازاریابی سبز میشود این است محصول سالم کشاورزی، طبیعی، ارگانیک، محصولی که از مواد رایگان سمی و روشهای سازگاربامحیطزیست تولیدشده است.
هدف از نگارش کتاب حاضر ارائه تصویری اجمالی و درعینحال دقیق از حوزه بازاریابی سبز میباشد که این بررسی میتواند به مرتفع نمودن بار اضافی که امروزه در کتب درسی مربوط به این حوزه یافت میشود کمک شایانی نماید. لذا با توجه به چهارچوب کتاب لازم است دانشجویان و متخصصین از آن آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند بهمنظور بازاریابی محصولات سبز، راهکارهای مدیریتی موردنظر را بیابند.
این کتاب برای دانشجویان مدیریت در پنج فصل تألیف شده است اما به نظر من خواندن آن برای علاقهمندان به کسب سود، مدیران شرکتها و سازمانها و همچنین اساتید رشتههای مدیریت خالی از لطف نیست و نیز برای افرادی که به بازاریابی علاقهمند هستند، میتواند بسیار آموزنده باشد. در فصل اول کلیات، در فصل دوم سیر تکاملی بازاریابی سبز، فصل سوم آمیخته بازاریابی سبز، فصل چهارم تصمیمگیری خرید محصولات سبز موردمطالعه و بررسی قرارگرفته است؛ و درنهایت در فصل پنجم زیستمحیطی و محصول سبز انجام بیان گردیده است.
این کتاب به همت خانم سمیه صائب نیا و خانم سیمین صفوی نوشته شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید